Urząd wojewódzki sprawdzał w pelplińskim urzędzie m.in. prawidłowość wykorzystania i rozliczenia dotacji otrzymanych z budżetu państwa w 2017 r. na świadczenia 500+. Kontrolę przeprowadzoną w pierwszej połowie października oceniono pozytywnie z kilkoma nieprawidłowościami.
Z wystąpienia pokontrolnego wynika, że w 2017 r. gmina wydała na realizację rządowego programu 11,8 mln zł. Do obsługi zadania zatrudniono w sumie 5 osób, w łącznym wymiarze 2,17 etatu. Wątpliwości inspektorów wzbudziło nie to jak wydatkowano dotację, ale co działo się ze środkami przeznaczonymi na obsługę Programu 500+, które w badanym roku sięgnęły 180 tys. zł. Wśród zakupów znalazły się np. materiały biurowe, dwa zestaw komputerowe, dwie niszczarki, a także herbata czy ręczniki dla pracowników realizujących zadanie.
„Rozporządzenie Rady Ministrów z 28.05.1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów nakłada na pracodawcę obowiązek zabezpieczenia pracownikom ciepłych napojów jedynie w przypadku pracy w warunkach mikroklimatu zimnego na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10 st. C” – czytamy w protokole pokontrolnym. – „Zasady przydzielania pracownikom MOPS herbaty zostały uregulowane zarządzeniem kierownika MOPS z 2013 r. określając przydział w ilości do 100 g”. (...)