CRM czyli serwer aplikacji, baz danych oraz interfejs
Z informatycznego punktu widzenia na system CRM składają się trzy moduły: serwer aplikacji, serwer baz danych, a także interfejs. W bazach danych przechowywane są informacje na temat poszczególnych klientów. Ułatwia to szybką identyfikację klienta, zapoznanie się z historią jego zakupów i płatności, czy najważniejszymi informacjami na temat jego preferencji zakupowych. Dzięki temu bezpośredni kontakt z klientem jest bardziej spersonalizowany, a tym samym bardziej efektywny. Analiza danych na temat klientów pozwala na opracowywanie bardziej trafnych ofert, czy skuteczną weryfikację asortymentu firmy. Ponadto systemy CRM umożliwiają automatyzację procesów biznesowych, takich jak sprzedaż, czy serwis.
Nie tylko dla działu marketingu
Wykorzystanie systemów CRM nie ogranicza się wyłącznie do działu marketingu. Powinny z niego aktywnie korzystać również inne działy - dział sprzedaży, obsługi klienta, czy opieki posprzedażowej. Tylko efektywna współpraca wszystkich tych działów umożliwi wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie zapewniają nowoczesne systemy CRM, a w efekcie bardziej wydają pracę całej firmy.
Tekst powstał przy współpracy z http://www.chromecrm.com/