piątek, 29 marca 2024 00:10
Reklama
Reklama

Most Tczewski kolosalne koszty i płonne nadzieje. Na remont brakuje ponad 208 mln zł!

W ostatnich dniach na Moście Tczewskim można zauważyć efekty prac zabezpieczających filar. W obawie przed napływającymi krami, pojawiły się lodołamacze na Wiśle. Powoduje to pytania o stan bezpieczeństwa konstrukcji mostowej. Z takimi pytaniami zwróciliśmy się do tczewskiego starostwa. Okazuje się, że zabezpieczenie filaru wygenerowało olbrzymie koszty dodatkowe.
Most Tczewski kolosalne koszty i płonne nadzieje. Na remont brakuje ponad 208 mln zł!

Autor: W. Mocny

Zapytaliśmy o to, jaki jest aktualny koszt wstrzymania robót na moście Tczewskim oraz ile kosztowały powiat tczewski prace umacniające filar mostu?

 

Ogromne środki

Jak informuje Starostwo Powiatowe w Tczewie, obecnie całość środków zakontraktowanych i wydatkowanych na realizację zadania „Przebudowa Mostu Tczewskiego - etap IIA” w latach 2018-2020 stanowi – 35 405 463 zł brutto.

 

- Z powodu decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Igora Strzoka, trzeba było zrezygnować z części robót, które miały być wykonane w ramach etapu IIA, by środki w ten sposób zaoszczędzone wydać na roboty zabezpieczające – informuje Mirosław Augustyn, starosta tczewski. - Była to kwota: 8 819 850,66 zł brutto (w tym wykonanie nowego, specjalnie wzmocnionego filara dodatkowego ze specjalną izbicą, podtrzymującego „resztkę” przęsła ESTB, wykonanie zabezpieczenie wyspy i obsługę lodołamaczami). Powiat tczewski szacuje, iż aby zakończyć roboty budowlane związane z aktualnym etapem należy wydatkować środki w wysokości 12, 2 mln zł, jednakże faktyczne koszty zadania byłyby znane dopiero po zakończeniu procedur przetargowych.

 

Z zaplanowanych pierwotnie prac etapu IIA nie udało się wykonać żadnego zadania z branży drogowej - podbudowy, nawierzchni, elementów ulic, jak również zagospodarowania terenu.

- Demontaż przęseł ESTB udało się wykonać jedynie w 60 proc. – mówi starosta. - Prace przy filarze i izbicy udało się jedynie rozpocząć – szacujemy, że jedynie w 20 proc.

 

Decyzja konserwatora

Tymczasem w lutym w piśmie senatora Ryszarda Świlskiego z 12 lutego br. pojawiała się informacja o tym, że konserwator I. Strzok wielokrotnie przedłużał termin na wydanie ostatecznej decyzji, co do wstrzymania pozwolenia na budowę, by w końcu wydać ją 22 stycznia. Jak się dowiadujemy PWKZ umorzył swoje własne postępowanie stwierdzając, że termin ważności pozwolenia na budowę upłynął 30 grudnia 2019 r.. co skutkuje wyeliminowaniem go z obrotu prawnego. Stanowczo przeciwko tej decyzji protestuje Starostwo Powiatowe w Tczewie.

 

- 4 lutego złożyłem odwołanie do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego od decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – informuje starosta M. Augustyn.- Zaskarżonej decyzji zarzucam:

1) Naruszenie art. 77 k.p.a. w zw. z art. 7 k.p.a. oraz art. 80 k.p.a. poprzez poczynienie ustaleń faktycznych w sposób dowolny, nie mający oparcia w zgromadzonym w sprawie materiale dowodowym;

2) Naruszenie art. 151 k.p.a. poprzez brak wydania decyzji odmawiającej uchylenia decyzji.

 

Tekst i fot. W. Mocny

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Alexis 19.02.2021 11:02
kolejna kompromitacja Warzyńca - nie ma to jak zrobic czołówke z informacji znanej od 1,5 roku :D Wszyscy wiemy od miesięcy, ze brakuje ponad 200 mln a Tczewska dopiero teraz o tym napisała i robi czolowke xDDDD

Lukasz 22.02.2021 17:07
Naucz się czytać ze zrozumieniem. Tekst jest o zabezpieczeniu filara mostu, a info ile kosztuje cały remont jest dodatkowy.. Widać kolejny raz odzywają się trole że skomu.

Reklama