Wawrzyniec Mocny: Wraz z pojawieniem się supermarketu Aldi przy ul. Wojska Polskiego pojawił się problem z parkowaniem w okolicach tego sklepu...
Andrzej Gockowski, z-ca prezydenta Tczewa ds. gospodarczych: - Inwestor wznosząc wspomniany obiekt handlowy zabezpieczył na terenie nieruchomości inwestycyjnej 54 miejsca postojowe dla pojazdów samochodowych w tym 3 miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ilość miejsc postojowych zabezpieczonych przez Inwestora jako wystarczająca dla obsługi obiektu została określona na podstawie danych ruchowych pochodzących z własnych pomiarów wykonywanych na innych, funkcjonujących już (w ramach ogólnopolskiej sieci obiektów handlowych należących do tego samego właściciela) obiektach handlowych o podobnej charakterystyce. Z obserwacji prowadzonych przez służby miejskie, zajętość tego parkingu nie przekraczała dotąd liczby 8 pojazdów samochodowych jednocześnie, co stanowi blisko 15 proc. potencjału jakim parking ten dysponuje. Nie znajduje tu zatem uzasadnienia twierdzenie jakoby w związku z otwarciem dyskontu spożywczego w tej części miasta miało borykać się z problem parkowania, w szczególności na gruntach należących właśnie do miasta.
Jak władze miasta zamierzają sobie poradzić ze zwiększającym się natężeniem ruchu w ciągu ul. Wojska Polskiego m.in. na skutek przebudowy basenu...
- Ul. Wojska Polskiego na odcinku od skrzyżowania z ulicą Jana Sobieskiego w kierunku Centrum miasta z uwagi na niekorzystne lokalne uwarunkowania tworzone przez zwartą zabudowę pierzejową, a co za tym idzie ograniczoną przestrzeń w obszarze tzw. pasa drogowego, nie daje możliwości jej rozbudowy w sposób, który zapewniłby znaczącą poprawę warunków i swobody ruchu samochodowego. W tej lokalizacji i w takich uwarunkowaniach, miasto może prowadzić działania prewencyjne, pozwalające na złagodzenie skutków wzrastającego tzw. wskaźnika zmotoryzowania. W związku z powyższym miasto już od wielu lat wdraża działania transportowe prowadzone w ramach długoterminowych planów, które służą rozwojowi zrównoważonej mobilności. Mowa tu w głównej mierze o budowie i rozwoju spójnej sieci dróg rowerowych na terenie miasta. Jest to długoletni proces, który ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców, poprzez zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko i zdrowie, przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego i sprawiedliwego dostępu do różnych form przemieszczania się.
Mieszkańcy nowego osiedla Tczewskich Saperów, zwłaszcza po wybudowaniu Aldi mają coraz większy problem z włączaniem się do ruchu od strony ul. Jedności Narodu. Jakie rozwiązania komunikacyjne mogłyby teraz załagodzić ten problem?
- Z licznych obserwacji prowadzonych przez służby miejskiego zarządu dróg wynika, że zarówno przed budową obiektu handlowego jak i po udostępnieniu go do użytkowania klientom, wspomniany problem z włączaniem się do ruchu w ulicę Wojska Polskiego czy to od strony ulicy Jedności Narodu, Centrum miasta, czy też bezpośrednio z ulicy Tczewskich Saperów, w chwili obecnej pozostaje marginalny. Zastosowanie w osi ulicy Wojska Polskiego pasy włączeń i relacji skrętnych pomagają bezpiecznie włączać się do ruchu. Przypominamy, że od grudnia 2019 r. tzw. „jazda na suwak” to nie tylko zwykła uprzejmość, ale obowiązek dla wszystkich kierowców. Wynika on z przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Kierowcy powinni ją stosować m.in. w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu pamiętając o obowiązku wzajemnego ustępowania sobie pierwszeństwa.
Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Brządkowskiego i wiceprezydenta Gockowskiego trzy skrzyżowania będą przebudowane:
- skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego z Sobieskiego,
- skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego z al. Zwycięstwa
- skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego z Jedności Narodu
Czy możemy poprosić o w miarę szczegółowe objaśnienia planów (albo założeń): jakiego Typu będą to skrzyżowania? Gdzie będzie sygnalizacja świetlna? W jaki sposób władze planują upłynnić i usprawnić ruch w ww. miejscach?
- Podstawowym założeniem przyjętym w trakcie projektowania układu drogowego jest przebudowa ul. Tczewskich Saperów w Tczewie w jej obecnym kształcie, poprzez wyprowadzenie jej na skrzyżowania odpowiednio na północy z ul. Wojska Polskiego oraz na południu z ul. Grunwaldzką. Utwardzenie jezdni, utworzenie chodników wraz ze ścieżką rowerową i dowiązanie ich do istniejącej infrastruktury jezdnej oraz pieszo-rowerowej.
Skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką, ul. Kazimierza Wielkiego oraz ul. Tczewskich Saperów planuje się przebudować tak, aby nowy ślad jezdny kierował uczestników ruchu na skrzyżowanie jednopasowe typu „rondo”. Możliwym do wykonania jest rondo charakteryzuje się wyspą środkową o średnicy 10,50 m oraz pierścieniem przejezdnym o szerokości 2,00 m, wyposażone na wlotach w wyspy dzielące, umożliwiające w przeprowadzenie i połączenie istniejącej drogi dla rowerów.
Skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego, Tczewskich Saperów oraz Alei Zwycięstwa planuje się przebudować/wybudować jako czterowlotowe skrzyżowanie sterowane sygnalizacją świetlną. Wlot północno-zachodni (ul. Wojska Polskiego) planuje się wykonać jako trzy-pasowy o szerokości pasa ruchu 3,00 m, umożliwiające ruch w kierunkach prosto-prawo, prosto oraz lewo. Wloty południowo-zachodni (ul. Tczewskich Saperów) oraz południowo-wschodni (ul. Wojska Polskiego) charakteryzują się będą dwoma pasami ruchu o szerokości pasa 3,00 m, pozwalającymi na ruch w kierunkach lewo-prosto oraz prosto prawo. Wlot północno-wschodni (Al. Zwycięstwa) jako dwupasowy o szerokości pasa 3,00 m, umożliwiający ruch w kierunkach prosto-prawo oraz lewo. Kierunki ruchu planuje się odseparować azylami, stanowiącymi strefę zatrzymania się dla pieszych oraz rowerzystów podczas przekraczania jezdni. Wylot ul. Tczewskich Saperów: projektowana infrastruktura zostanie dostosowana do istniejących chodników oraz drogi dla rowerów.
Czy rozważano jakieś niestandardowe rozwiązania komunikacyjne?
W stadium koncepcyjnym analizowano także przyjęcie innych rozwiązań projektowych porównując ich poszczególne warianty pod kątem sprawności ruchowej. Mowa tu o skrzyżowaniu o wlotach jedno i dwupasowych w postaci tzw. „ronda turbinowego”. Układ ten sprawia, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego się nie przecinają, warunkując bezpieczne bezkolizyjne manewrowanie na skrzyżowaniu. Porównanie wariantów wskazało natomiast na ich równoważność od strony ruchowej. Za wyborem wariantu tradycyjnego skrzyżowania sterowanego sygnalizacją świetlną przemawiała możliwość wykonania odpowiedniej synchronizacji programów dwóch sterowników sygnalizacji i wykonania tzw. „koordynacji” pracy dwóch sąsiednich skrzyżowań wzdłuż ul. Wojska Polskiego, która umożliwia zapewnienie swobodnego ruchu pomiędzy skrzyżowaniami. W przypadku skrzyżowania o ruchu okrężnym, mikrosymulacje ruchu wskazały, że kolejki pojazdów na południowo-wschodnim wlocie ul. Wojska Polskiego mogą sięgać sąsiedniego – istniejącego skrzyżowania, co mogłoby prowadzić do blokowania ruchu od centrum miasta w kierunku autostrady A1.
A co ze skrzyżowaniem ul. Sobieskiego i Wojska Polskiego?
- Zamierzenie, o którym mowa wyżej nie przewiduje przebudowy skrzyżowania ulic Wojska Polskiego z ulicą Jana Sobieskiego. Uwzględnia ono wyłącznie wykonanie wzajemnej koordynacji pomiędzy dwoma sterownikami sygnalizacji świetlnej zarządzającymi ruchem na nowym i istniejącym skrzyżowaniu w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Natomiast z uwagi na bezpośrednie oddziaływanie nowo projektowanego skrzyżowania z ulicą Tczewskich Saperów na istniejące skrzyżowanie z ulicą Saperską, miasto planuje rozszerzyć zakres o przebudowę tego skrzyżowania. Będzie to doskonałą okazja aby móc technicznie rozwiązać problematyczny przejazd dla rowerów, który od 2017 roku funkcjonuje na wlocie skrzyżowania prowadzącym z ulicy Saperskiej.
W jakiej kolejności będą przeprowadzane prace i kiedy mogą one ruszyć?
- Jeżeli zakres rzeczowy i finansowy zamierzenia będą zbyt mocno obciążały budżet miasta – wówczas wzorem innych zrealizowanych w mieście inwestycji również przebudowę ulicy Tczewskich Saperów w Tczewie należało będzie podzielić na mniejsze etapy realizacyjne. O kolejności ich realizacji decyduje tak naprawdę obecność odbiorników wód opadowych tj. kanalizacji deszczowej. Pierwszym z etapów realizacyjnych mógłby być odcinek łączący istniejące wzdłuż ulicy budynki wielorodzinne z ulicą Grunwaldzką w Tczewie.
Czy próbowano już oszacować koszty przebudowy ww. skrzyżowań? Czy już wiadomo, które będzie najdroższe?
Koszty zależą od zakresu przebudowy, a zakres określa projektant opracowujący dokumentację projektową. Ostateczne rozwiązanie jest zależne od zgodności projektowanego przedsięwzięcia z warunkami technicznymi, jakie powinny spełniać tego rodzaju obiekty budowlane, z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań i możliwości. Na koszty składa się wiele czynników, zakres i rodzaj przebudowy, istniejące sieci podziemne (np.: kolizje wymagające przełożenia), uzgodnienia z gestorami sieci, rodzaj zaproponowanych materiałów budowlanych, oferty złożone przez Wykonawców w drodze zamówienia publicznego etc.
Natomiast szacunkowy koszt można określić na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej, czyli już zatwierdzonego przez organ architektoniczno-budowlany, ostatecznego wariantu, na który wydano ostateczną decyzję pozwolenia na budowę oraz na podstawie kosztorysu inwestorskiego, stanowiącego element dokumentacji projektowej, który opracowuje zespół profesjonalistów w oparciu o np.: Katalogi Nakładów Rzeczowych.
Czy w przypadku skrzyżowań istnieją jakieś przeszkody prawne, by rozpocząć przebudowę?
- Opracowanie dokumentacji projektowej w zgodności z warunkami technicznymi konkretnego rozwiązania warunkują uzyskanie ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę. W przypadku opracowania dokumentacji projektowej dotyczącej ulicy Tczewskich Saperów - nie została ona wykonana, a sprawa prawdopodobnie skończy się w sądzie. Wystąpi konieczność powtórnego zamówienia dokumentacji projektowej u innego Wykonawcy w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Dziękuję za rozmowę W. Mocny
























Napisz komentarz
Komentarze