piątek, 19 grudnia 2025 19:52
WAŻNE!
Reklama

Konflikt wokół Chóru Męskiego Echo: złamał umowę – musi odejść?

KOCIEWIE. Ciemne chmury zebrały się nad głową Leszka Gołąba - dyrygenta Chóru Męskiego Echo. Jego zwierzchnik, dyrektor Centrum Kultury i Sztuki Tadeusz Żmijewski uważa, że ma podstawy do zwolnienia dyrygenta. Za Gołąbem murem stoją chórzyści. Obie strony unikają słowa konflikt.
Konflikt wokół Chóru Męskiego Echo: złamał umowę – musi odejść?

Wszystkim zależy na jak najlepszym wyjściu z tej sytuacji, zwłaszcza, że zbliża się 85. rocznica powstania tego zasłużonego dla tczewskiej kultury zespołu. Dyr. Żmijewski wymienił dwa powody, które według niego są wystarczające do rozwiązania umowy z Leszkiem Gołąbem. 

Zgrzyt po Węgrzech
Płomień konfliktu tli się od końca czerwca br. i powrotu chóru z tournee po Węgrzech. Tadeusz Żmijewski otrzymał pismo od dyrektora Państwowej Opery Bałtyckiej Włodzimierza Nawotki z pytaniem czy Leszek Gołąb, zatrudniony na etacie w chórze Opery, brał w podanym okresie udział w działalności chóru Echo. A jeżeli tak, to czy za te dni otrzymywał wynagrodzenie. Okazało się, że data pobytu na Węgrzech oraz pięć innych terminów, o które pytał dyr. Nawotka, pokrywają się ze zwolnieniem lekarskim.
- Dla mnie tego typu działania są niedopuszczalne, bo praca na zwolnieniu lekarskim w innym miejscu jest wykroczeniem według Kodeksu Pracy i kwalifikuje się do dyscyplinarnego zwolnienia, co też zostało wręczone panu Gołąbowi w Operze Bałtyckiej, gdzie już nie pracuje – mówił dyr. Żmijewski na konferencji prasowej w miniony wtorek. – Zarzuca mi się, że ingeruję w wewnętrzne sprawy chóru, ale od stycznia br. chór funkcjonuje w ramach CKiS, a ja jestem jego dyrektorem. Jak i innych sekcji, które u nas działają. Jest rzeczą oczywistą, że gdyby pan Gołąb zwrócił się do mnie o pomoc w uzyskaniu urlopu w Operze Bałtyckiej, to bym mu pomógł.

Zwolniony i… znów przyjęty
Drugim powodem ma być dwukrotnie potwierdzona przez pracowników CKiS nieobecność Leszka Gołąba na próbach chóru. Zastępował go wtedy akompaniator zespołu Tadeusz Abt.
- Nie mogę tolerować sytuacji, gdy płacąc mojemu pracownikowi zobowiązuję go do prowadzenia chóru dwa razy w tygodniu i zupełnie przypadkiem zdarza się, że na dwóch próbach go nie ma – stwierdził Tadeusz Żmijewski.
Dyrektor CKiS dodał, że w myśl umowy-zlecenia, a konkretnie według jej postanowień szczegółowych „Zleceniobiorca nie może powierzyć wykonywania swych zadań, wynikających z niniejszej umowy, osobie trzeciej bez zgody zleceniodawcy wyrażonej na piśmie. W razie naruszenia postanowienia zleceniodawca może odstąpić od umowy ze skutkiem natychmiastowym”.
-  Nie zrobiłem tego ze skutkiem natychmiastowym tylko z miesięcznym wypowiedzeniem, żeby panu Gołąbowi dać szansę na znalezienie innego zajęcia – uzasadniał T. Żmijewski.
Po rozwiązaniu umowy-zlecenia Leszek Gołąb został ponownie zatrudniony (do końca roku) dzięki zaangażowaniu wiceprezydenta Tczewa Zenona Drewy, tym razem na przepisach umowy o dzieło. Co będzie dalej? Na razie nie wiadomo – w tym tygodniu ma się odbyć spotkanie właśnie w gabinecie prezydenta pomiędzy dyrektorem CKiS, a Leszkiem Gołąbem i zarządem chóru Echo.

Chór jest mi bliski…
Wspomnianą konferencję zwołano w odpowiedzi na komentarze pojawiające się na jednym z tczewskich portali internetowych, które według dyr. Żmijewskiego mają szkalować jego samego, a ponadto rzucać złe światło na jego współpracowników i CKiS. Ich autorami mają być „zbuntowani” członkowie Echa. Napisano w nich m. in., że „pozbywając” się Leszka Gołąba z chóru, dyr. Żmijewski eliminuje tym samym konkurenta w konkursie na stanowisko kierownika chóru Opery Bałtyckiej.
- Jest to kompletna bzdura – odparł T. Żmijewski. - Jestem dyrygentem symfonicznym i operowym, nie chóralnym, a na pracy z chórem mówiąc krótko się nie znam i nie mam na to ochoty.
Inne komentarze wprost oskarżają dyrektora CKiS o chęć zniszczenia Echa.
- To niedorzeczne, bo chór jest mi bardzo bliski – wyjaśniał. - Mój dziadek Józef Żmijewski 84 lata temu pomagał w jego zakładaniu. Przez myśl mi nie przeszło, że chór mógłby nie istnieć. Wiem, że jest on potrzebny również samym chórzystom.
Ostatni raz obaj panowie rozmawiali ze sobą w końcu lipca. Na wtorkowe spotkanie zostali zaproszeni członkowie zarządu chóru, ale zarówno prezes Andrzej Merchel, jak i jego zastępca Włodzimierz Mroczkowski, nie pojawili się. Tadeusz Żmijewski uznał, że nie ma potrzeby zapraszania Leszka Gołąba, bo jak sam powiedział, konferencja dotyczy wyłącznie jego osoby. Dodał, że nie ma żadnych merytorycznych zastrzeżeń do pracy dyrygenta Echa. Jednak chórzyści powinni zrozumieć, że działają w strukturach CKiS, a więc muszą liczyć się z podległością wobec jego dyrektora. 
- Oczywiście nie mam zamiaru tego wykorzystywać, ale chór nie może istnieć sam dla siebie. Konflikt powstał nie z mojej winy, ja nie uparłem się na chór, ani na pana Gołąba; tylko wyciągam pewne konsekwencje z jego działań. Co do dyrygentów, którzy mogli prowadzić chór. jest ich naprawdę bardzo wielu. Także lepszych od p. Gołąba.

Chórzyści: Dyrygent kompetentny i pracowity
Chórzyści Echa stoją murem za swoim dyrygentem. Wysłali list zarówno do dyrektora CKiS, jak i prezydenta Tczewa, w którym wyrażają głębokie zaniepokojenie próbą zwolnienia Leszka Gołąba. Nie mają zamiaru pracować z innym dyrygentem.
- My konfliktu nie widzimy i jesteśmy skupieni na pracy nad nowym repertuarem – powiedział nam Marcin Derbis, chórzysta z 5-letnim stażem. - Nie mamy najmniejszego zamiaru rozstawać się z p. Gołąbem. Jest od 5 lat naszym dyrygentem i nim pozostanie – nie ma tu innej opcji.
Członkowie chóru zgodnie określają swojego dyrygenta jako osobę sumienną, pracowitą, otwartą na wszelkiego rodzaju propozycje, a przede wszystkim kompetentną.
- Drobiazgowy w szczegółach, nie odpuści nawet najmniejszej nutki, ciśnie nas jak cytrynki, z czego jesteśmy zadowoleni, ponieważ czujemy się w ten sposób docenieni, bo sami słyszymy, że śpiewamy coraz lepiej – dodał Marcin Derbis. - Jestem dumny, że śpiewam w tym zespole, bo kocham to robić. Uwielbiam towarzystwo innych chórzystów, choć większość z nich mogłaby być moimi ojcami lub dziadkami

 Już został ukarany
W odpowiedzi na konferencję Tadeusza Żmijewskiego zarząd Echa zwołał swoją. Leszek Gołąb potwierdził dwukrotną nieobecność na próbach chóru – jedna z nich wyniknęła z przyczyn rodzinnych, a podczas drugiej dyrygent uczestniczył w międzynarodowym kursie dla dyrygentów chóralnych na Słowacji, z racji pełnienia funkcji dyrektora artystycznego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, oddział w Gdańsku.
- Należałoby zastrzec w umowie, że może zastępować dyrygenta nasz akompaniator Tadeusz Abt – powiedział Włodzimierz Mroczkowski, wiceprezes zarządu Echa.
- Chór na tym nic nie stracił – zapewnił Leszek Gołąb.
- To, że próbę prowadził akompaniator, nie dyrygent, sądzę, że jest normalnym zjawiskiem w każdym chórze, ale powody nieobecności powinny zostać przedstawione i wytłumaczone dyrektorowi CKiS – dodał Ludwik Kiedrowski, szef Biura Promocji Urzędu Miejskiego.
Leszek Gołąb przyznał, że pojechał z Echem na tournee po Węgrzech na zwolnieniu lekarskim z Opery Bałtyckiej. Przypomniał, że za zagraniczne wyjazdy z zespołem nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia.
- Wziąłem zwolnienie, bo wiedziałem, że nie dostanę urlopu bezpłatnego na ten wyjazd.
Włodzimierz Mroczkowski przekonywał, że za powyższe przewinienie w ramach umowy o pracę z Operą Bałtycką, Leszek Gołąb już został ukarany zwolnieniem.
- Umowę o pracę pan Gołąb miał z Operą Bałtycką, a umowę-zlecenie z CkiS – podkreślał W. Mroczkowski. - Dziwi mnie, że pan dyrektor wiąże te dwie sprawy. Umowa o pracę obliguje pracownika do uczęszczania do miejsca pracy w określonych godzinach i wypełniania warunków umowy, natomiast umowa-zlecenie jest wykonaniem zlecenia, czyli w tym przypadku prowadzenia chóru w określonym czasie. Efektem tej umowy ma być śpiewający chór jako sekcja CKiS w Tczewie i tak też się dzieje. Zwolnienie lekarskie przy umowie o pracę na zlecenie w ogóle nie funkcjonuje.

Bagaż niepewności
W lipcowej rozmowie w gabinecie wiceprezydenta Drewy obie strony zadeklarowały wyjaśnienie rozbieżności, ale skończyło się to wypowiedzeniem umowy Leszka Gołąba z dniem 1 sierpnia.
- Chodziliśmy z bagażem niepewności, ze świadomością, że nie mamy dyrygenta – relacjonował W. Mroczkowski. - W sierpniu dowiedzieliśmy się, że dyrygent ma jednak odnowioną umowę, ale tylko do końca września, a 1 października przychodzi do nas pani Magdalena Kubicka-Netka, która będzie dyrygować. Najstarsi chórzyści, którzy śpiewają w chórze 40 i więcej lat, mówią, że nigdy takiej sytuacji nie było – jesteśmy przyzwyczajeni do stabilności.
Co innego ustalono jednak na spotkaniu u wiceprezydenta. Dyrygent miał otrzymać umowę o dzieło do końca roku na nie zmienionych warunkach finansowych.
- Okazało się, gdy przyszedłem ją podpisać, że jest ona tylko na dwa miesiące z o połowę mniejszą gażą – informował dyrygent. – Nie podpisałem jej. Nie wytłumaczono mi również powodu zmiany jej treści.
Wcześniej, po rozmowach w Urzędzie Miejskim, Leszek Gołąb, w uzgodnieniu z zarządem chóru, przeprosił dyrektora Żmijewskiego za nieobecności na próbach.
- Na pewno nie ma żadnego konfliktu między chórem a panem Żmijewskim – zapewnił W. Mroczkowski. – Z tego co słyszymy nie ma również konfliktu między dyrygentem a dyrektorem CKiS. Nie ma, ponieważ w tej chwili obowiązuje umowa o dzieło do końca roku na przygotowanie chóru do Koncertu Jesiennego oraz jubileuszu 85-lecia, która pojawiła się, gdy sam dyrygent zaczął o nią prosić.

„100 lat” i brawa dla dyrygenta
Powrócono także do kwestii obraźliwych komentarzy pod adresem Tadeusza Żmijewskiego na jednym z tczewskich portali.
- Ponieważ dyrektor poczuł się urażony wypowiedziami internautów i uważa, że są to słowa chórzystów, jesteśmy dłużni mu przeprosiny – powiedział wiceprezes zarządu Echa. – Ale zastrzegam, że nikt z nas nie identyfikuje się z tymi anonimowymi wypowiedziami.
Włodzimierz Mroczkowski dodał, że wśród komentarzy znalazły się opinie krzywdzące także i chór.
- Kogo to obchodzi jaka jest średnia wieku w zespole?. Jak można zarzucić doświadczonym chórzystom, że źle śpiewają? Skoro ktoś czuje się lepszym chórzystą niech do nas dołączy – chór może być dwa razy większy.
Na pytanie jak chórzyści oceniają pracę z Leszkiem Gołąbem wszyscy zaczęli głośno klaskać i odśpiewali gromkie „100 lat”.

Rozwiązaniem stała umowa o pracę?
Jakie jest najlepsze wyjście z tej sytuacji?
- Nie ma co dyskutować o słuszności, czy nie, istnienia chóru, bo to nie podlega żadnej dyskusji – powiedział Ludwik Kiedrowski. – Wyszła jedna nieprzyjemna sprawa ze zwolnieniem lekarskim, nieobecnościami i komentarzami na portalu, ale te kwestie trzeba załagodzić i sądzę, że jest to do załatwienia.
Według Włodzimierza Mroczkowskiego dobrym rozwiązaniem byłoby zawarcie z Leszkiem Gołąbem umowy o pracę na określony czas, z dodatkowymi obowiązkami w Centrum Kultury i Sztuki.
- Pan Gołąb przydałby się w CKiS z powodu swojego doświadczenia artystycznego – argumentował wiceprezes Echa. – Poza tym przy tego rodzaju umowie łatwiej można egzekwować sprawy zwolnień lekarskich, urlopów, czy zastępstw. Chórzyści wiedzieliby, że kwestia ich dyrygenta jest rzeczą stabilną. Chór nie ma do nikogo żalu i nie jest nikomu przeciwny. Boli nas tylko jedno, że ma odejść nasz dyrygent i to jest najgorsze.
- Druh Dyrygent wyjechał z nami na Węgry na zwolnieniu lekarskim ryzykując utratą pracy w Operze. Za to ma być karany przez dyrektora CKiS? – pytali chórzyści. – Dopóki nie będzie gwarancji, że dyrygent zostaje ta sprawa nie jest załatwiona. Dopiero wtedy będziemy mogli spokojnie pracować, bo obecna atmosfera nie jest dobra. Nie wyobrażamy sobie dalszej pracy chóru bez naszego dyrygenta. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Sylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plData rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Sylwester na Kanonce - Tczew Sylwester na Kanonce - Tczew Miasto Tczew zaprasza mieszkańców i gości na sylwestrową zabawę plenerową, która odbędzie się 31 grudnia na terenie rekreacyjnym Kanonka przy TCSiR. Start imprezy zaplanowano na godzinę 22:30.W programie m.in. energetyczne sety muzyczne w wykonaniu DJ Diabllo oraz Krzysztofa Chochlowa, a tuż przed północą widowiskowy pokaz laserowy i wspólne życzenia noworoczne. Nie zabraknie dobrej muzyki, pozytywnej energii i okazji do wspólnego świętowania wejścia w Nowy Rok 2026!Krzysztof Chochłow jest jednym z najbardziej utalentowanych, doświadczonych producentów i DJ-ów polskiej sceny klubowej. W trakcie swojej wieloletniej kariery Krzysztof stworzył ponad 200 znakomitych utworów. Niektóre były supportowane przez takich artystów jak Tiesto, Armin Van Buuren, Pau Van Dyk. Część z nich została wydana na "czarnych krążkach" oraz w prestiżowych wydawnictwach muzycznych, takich jak Armada Music czy Black Hole Recordings.Diabllo-to jeden z czołowych polskich dj-ów, który dzięki swojej pasji i miłości do muzyki od ponad 30 lat kontynuuje swoją przygodę za konsoletą zamieniając ją w pasmo niekończących się sukcesów. Konsekwentny w swoich muzycznych poszukiwaniach powoduje, że w jego setach można usłyszeć najlepsze brzmienia z takich gatunków jak trance, tech trance ale również progressive house, techhouse oraz bass house. Jeden z niewielu polskich dj-ów kultywujących do dziś dnia granie z czarnych płyt co niejednokrotnie udowadnia w swoich autorskich podcastach "Top Selection".Oprócz wyjątkowej kolekcji vinyli jego ogromny dorobek to między innymi rezydentura w prestiżowych polskich klubach, m. in. Arena Club Izbica Kujawska oraz wielokrotne gościnne występy w Polsce, Ukrainie, Niemczech, Holandii, Anglii, Włoszech, Irlandii, USA oraz na Ibizie. Dj i producent, wydający pod aliasem Coorby oraz do 2018 roku w duecie Emdi & Coorby czego efektem jest wydany w Armadzie "Be Alone". Ponadto współtwórca remixów "I Got You" Bebe Rexha, "Don't You Worry Child" SHM oraz wydanego z wielkim powodzeniem w2018 w NCS wspólnie z Emdim oraz Kristi-Leah singla "Lonewolf".Pomysłodawca i założyciel agencji bookingowej Clubsound Management oraz studia Clubsound TV. Od 2011 roku w składzie prestiżowej agencji "MDT Production".  Sylwester na KanonceTczew, Kanonka przy TCSiRod godz. 22.30Data rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 22:30 – Data zakończenia wydarzenia: 01.01.2026 02:00
Reklama
Reklama