Bronisław Komorowski, Marszałek Sejmu
Na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu składam interpelację poselską do Ministra Infrastruktury p. Cezarego Grabarczyka – w sprawie polityki transportowej państwa wobec mostów na Wiśle na przykładzie Mostu Tczewskiego w Tczewie.
Polityka transportowa państwa ma duże znaczenie dla funkcjonowania polskiej gospodarki. Transport nierzadko bywa porównywany do krwioobiegu w organizmie. Od pewnego czasu jako poseł staję wobec kwestii polityki państwa wobec dużych mostów na Wiśle. Najbardziej artykułowany jest przykład z mojego rodzinnego miasta Tczewa, to jest Most Tczewski na Wiśle. Wedle podziału kompetencyjnego most ten należy do Powiatu Tczewskiego. Cały budżet Powiatu Tczewskiego na bieżący rok wynosi ok. 103 mln zł. Dotacje i subwencje w 90 proc. reglamentują wydatki budżetu powiatowego. Żaden więc powiat w Polsce nie jest w stanie utrzymać, konserwować, remontować i modernizować mostu na Wiśle. Trzeba też dodatkowo podkreślić, że ponad 150-letni Most Tczewski ma wielkie i oryginalne walory z zakresu światowego dziedzictwa techniki inżynieryjnej. Współczesne potrzeby komunikacyjne również mają istotne znaczenie, bowiem Most Tczewski łączy Tczew z Żuławami i Malborkiem oraz prowadzi w kierunku drogi krajowej nr 7 (Gdańsk - Warszawa). Z uwagi na ogólne bezpieczeństwo ruchu drogowego na Moście Tczewskim odbywa się jedynie ograniczony ruch dla pojazdów osobowych. Niewątpliwie Most Tczewski wymaga pilnego remontu i kompleksowej konserwacji oraz modernizacji. Zatem istnieją uzasadnione powody i okoliczności, aby Most Tczewski i analogiczne mosty na Wiśle, objąć właściwą i prorozwojową polityką transportową państwa. Uprzejmie więc Pana Ministra zapytuję:
● Jaka była dotychczas ogólna polityka państwa wobec utrzymania i funkcjonowania mostów na Wiśle?
● Jakim stanem wiedzy i konsultacji na temat Mostu Tczewskiego dysponuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury?
● Czy i w jakim stopniu sprawa Mostu Tczewskiego na Wiśle była podejmowana przez rząd RP w latach 2005-2007?
● Czy i w jaki sposób Ministerstwo Infrastruktury rozważa możliwość zmian kompetencyjnych w kierunku przejęciu dużych i ważnych komunikacyjnych mostów na Wiśle przez państwo (budżet państwa)?
● Czy i na ile jest możliwe doraźne wsparcie finansowe Mostu Tczewskiego w tegorocznym budżecie (rezerwy lub oszczędności) przez Ministerstwa Infrastruktury?
● W związku z prezentacją założeń projektu budżetu państwa na 2009 r., jakie działania podejmie Pan Minister, aby w przyszłorocznym budżecie kraju zabezpieczyć rezerwę celową na „remont i modernizację Mostu Tczewskiego”?
● Jakie inne działania podejmie Pan Minister, aby urealnić i zabezpieczyć nowoczesną politykę transportowa państwa, która zapewni pełne i efektywne funkcjonowanie „Mostu Tczewskiego” i analogicznych mostów na Wiśle (lub Odrze)?
Z wyrazami szacunku
Jan Kulas (Klub Parlamentarny PO)
Warszawa, 24.06.2008 r.
Budowa autostrady A-1
Bronisław Komorowski, Marszałek Sejmu
Na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu składam interpelację poselską do Ministra Infrastruktury p. Cezarego Grabarczyka – w sprawie polityki transportowej państwa na przykładzie budowy pomorskiej części autostrady A-1.
Powszechnie wiadomo jak dużą wagę obecny rząd przykłada do budowy autostrad w Polsce. Niewątpliwie Piłkarskie Mistrzostwa EURO 2012 dają ku temu dodatkowe impulsy. Niejako testem na politykę transportową rządu Donalda Tuska jest budowa pomorskiej części autostrady A-1. Wiele wskazuje na to, że jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku 60-kilometrowy odcinek tej autostrady do miejscowości Nowe Marzy. Jednakże cały pomorski obszar autostrady A-1 obejmuje także odcinek Nowe Marzy – Toruń. Ostatnio media poinformowały o pomyślnym zakończeniu negocjacji z koncesjonariuszem autostrady A-1 na budowę odcinka Nowe Marzy – Toruń. Naturalnie spowodowało to duże i pozytywne zainteresowanie oraz wywołało pytania o konkretne ustalenia. Uprzejmie więc Pana Ministra zapytuję:
● Jakie były podstawowe wzajemne zobowiązania Skarbu Państwa i koncesjonariusza GTC w związku z budową autostrady A-1, na mocy udzielonej koncesji z 1997 r. i później odnowionej?
● Kiedy faktycznie zostanie oddany do użytku odcinek autostrady A-1 Swarożyn – Nowe Marzy?
● Jakie są koszta powyższej inwestycji w przeliczeniu na 1 km?
● Jak przebiegały negocjacje z koncesjonariuszem na budowę autostrady A-1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń?
● Jakie są najważniejsze uzgodnienie pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a koncesjonariuszem na budowę autostrady A-1 na odcinku Nowe Marzy - Toruń?
● Jakie są plany (i kiedy) oddania do użytku autostrady A-1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń?
● Jak Ministerstwo Infrastruktury zapatruje się na kwestię odpłatności za korzystanie z autostrady A-1 na odcinkach Swarożyn – Nowe Marzy oraz Nowe Marzy - Toruń?
Z wyrazami szacunku
Jan Kulas (Klub Parlamentarny PO)
Reklama
Polityka wobec mostów na Wiśle
TCZEW. Parlamentarne interpelacje Jana Kulasa, posła z Tczewa
- (.)
- 15.07.2008 00:01 (aktualizacja 15.08.2023 16:47)
Data dodania:
15.07.2008 00:01
Reklama










Napisz komentarz
Komentarze