poniedziałek, 15 grudnia 2025 11:12
Reklama

Sensacja sprzed wieków. „Kodeks tczewski z Lubeki” – pierwsze prawo dla tczewian odnalezione!

POMORZE. - Prawo lubeckie powstało dzięki gigantycznemu oszustwu! Bezczelne szachrajstwo w wykonaniu mieszczan zapewniło gospodarczy rozwój bez mała całej północnej Europie - twierdzi Jarosław Mykowski redaktor publikacji „Kodeks tczewski z Lubeki”.
Sensacja sprzed wieków. „Kodeks tczewski z Lubeki” – pierwsze prawo dla tczewian odnalezione!
Rozmowa z Jarosławem Mykowskim, wydawcą i redaktorem publikacji „Kodeks tczewski z Lubeki”.

- Dlaczego powstał Tczew, a Sambor II wybrał na nowe miasto miejsce, gdzie kończy się wysoki brzeg Wisły, skoro miał już stolicę w Lubiszewie i plany co do budowy grodu w Gorzędzieju?
- Stary gród lubiszewski stracił na atrakcyjności, gdy zaczęło wzrastać gospodarcze znaczenie Wisły. Sambor wybrał to miejsce, ponieważ chciał lokować samorządowe miasto oparte na wzorach zachodnioeuropejskich. Za Wisłą miał sojuszników – Krzyżaków, którzy pomagali mu w walkach z bratem Świętopełkiem, księciem Pomorza Gdańskiego. Na tereny podbite przez Zakon ściągali osadnicy z okolic Lubeki. Tczew znalazł się w dogodnym położeniu handlowym i strategicznym, z kolei Lubiszewo było na uboczu. Próby budowy grodu w Gorzędzieju skończyły się jego zniszczeniem przez Świętopełka, a Sambor wylądował na jakiś czas u brata w więzieniu.

- Dlaczego lokując Tczew Sambor wybrał na ustrój prawo miejskie wzorowane akurat na ustroju Lubeki?
- Paradoks polega na tym, że prawo lubeckie powstało dzięki gigantycznemu oszustwu! Bezczelne szachrajstwo w wykonaniu mieszczan zapewniło gospodarczy rozwój bez mała całej północnej Europie. W 1223 r. Lubeka pozbyła się duńskich władców i trzy lata później mieszczanie wysłali do Cesarza Rzymskiego Narodu Niemieckiego Fryderyka II Hohenstaufa poselstwo z prośbą o potwierdzenie przywilejów, które najzwyczajniej sfałszowali. Cesarz to przypieczętował. Być może wiedział, że to tzw. lipa, a być może doszło do jakiegoś układu z Lubeką. Tego nie wiemy. W każdym bądź razie prawo lubeckie jest wielkim fałszerstwem, które okazało się tak racjonalne, że na jego podstawie pozakładano ponad sto miast w północnej Europie, a Lubeka stała się wielkim centrum Hanzy.
Prawo lubeckie było bardzo liberalne dla osadników. Od Półwyspu Jutlandzkiego aż do Rygi praktycznie wszystkie miasta były lokowane na tym właśnie prawie. Zapewniało ono mieszczanom duże swobody, np. nie nakładało na nich obowiązku udziału w wojnach księcia. Ich zadaniem była tylko obrona miasta i płacenie określonych danin. Europa wkraczała wówczas w etap wielkiego przyśpieszenia, kolejnej rewolucji gospodarczo-przemysłowej. Powstawały nowe narzędzia i systemy upraw. Prowadziło to do przeludnienia miast, a szybkie wzbogacenie było bardziej możliwe na wschodzie Europy. Tych ludzi trzeba było tutaj czymś przyciągnąć, zachęcić do osiedlenia się na lepszych warunkach niż tam, gdzie mieszkali.

- Powiedzieliśmy, że prawo lubeckie było dość liberalne dla mieszczan, ale przecież nie było tak, że „hulaj duszo, księcia nie ma”. Sambor II zagwarantował sobie pewne przywileje…
- Coś za coś. Ja wam daje ziemię, bogaćcie się, ale pod kilkoma warunkami.

- Prawo lubeckie obowiązywało w Tczewie 49 lat, a spis jego artykułów był w miejskim ratuszu aż do 1724 r. Potem kodeks zaginął i nagle, już w XXI wieku, się odnalazł. Jak do tego doszło?
- Wydawaniem książek zajmuję się od wielu lat. W 2005 r. wydałem kodeks lubecki dla Gdańska. Jego oryginał odnalazł na uniwersytecie w Getyndze historyk Tadeusz Domagała. Tak trochę mimochodem napisał, że w trakcie kwerendy archiwaliów dowiedział się, że kodeks lubecki dla Tczewa został wydany na rok przed gdańskim. Zaintrygowało mnie to. Okazało się, że kodeks lubecki dla Tczewa znalazł się w wielkim zbiorze praw Królestwa Polskiego. W 1505 r. obradował sejm walny, na którym postanowiono spisać wszystkie prawa Rzeczypospolitej. Wykonał to na polecenie króla Aleksandra Jagiellończyka kanclerz wielki koronny i zarazem prymas Polski Jan Łaski. Wówczas kodeks gdański był już w Królewcu, inne miasta leżały poza granicami Polski, więc najbardziej „uchwytny” był kodeks Tczewa. Nasz kodeks wypożyczono, przepisano, przy okazji cenzurując przepis dotyczący zdrady małżeńskiej. Statuty Łaskiego przygotowywano w niesamowitym pośpiechu i nie uniknięto pomyłek. Na przykład kodeks lubecki umieszczono pod przepisami prawa magdeburskiego.

- I ta pomyłka funkcjonuje od sześciu wieków.
- W czerwcu wystąpiłem do Archiwum Akt Dawnych z prośbą o przesłanie zdjęć Statutu Łaskiego. Odpowiedź dostałem w grudniu, gdy książka już była wydrukowana. Dyrektor informuje, że nie może ich przesłać, bo w posiadanym przez nich starodruku jest tylko… kodeks prawa magdeburskiego. Nawet nie zadali sobie trudu sprawdzenia. Zmylił ich tytuł główny.
Wracając do odkrycia kodeksu, jego autentyczność potwierdza Izaak Gotfryd Goedtke w swojej „Historii miasta Chojnice” z 1724 r. Goedtke pisze, że kodeks tczewski znajduje się w Statutach Łaskiego, które porównał z oryginałem kodeksu. Jego właścicielem był gdański drukarz, matematyk, trochę filozof Paweł Pater (1656-1724). Był on wielkim bibliofilem i podobno niezłym amatorem trunków. Na aukcji kupił oryginał kodeksu lubeckiego dla Tczewa, który w testamencie podarował naszemu miastu. Oryginał ten zaginął około 1724 r.

- Publikacja tłumaczenia całego kodeksu zapełnia istotną lukę w historii miasta. Rozumiem, że taka też była idea jej wydania?
- Dokładnie tak. Niewiele osób w ogóle wiedziało o tym, że ten kodeks istnieje. Można powiedzieć, że tym samym odnaleźliśmy jeden z absolutnie podstawowych dokumentów dotyczących narodzin Tczewa. Świadectwo życia ludzi z krwi i kości.

- Kodeks zawiera wiele smaczków. Jeden z zapisów pozwala mężowi, który przyłapał małżonkę in flagranti z kochankiem, na przeprowadzenie go w dół i górę ulicami miasta trzymając za… męskość.
- Dzisiaj uznalibyśmy taką karę za cyrk, ale w ogóle to bardzo praktyczne prawo. Mieszkańcami miasta byli m. in. kupcy, którzy w interesach wyjeżdżali na długi czas i nie mogli mieć pewności, co do wierności małżonki pozostawionej samej sobie. Na wszelki wypadek wymyślili więc taki paragraf. Feminizm był wówczas czystą abstrakcją i kobiety formalnie nie miały wielu praw. Takich smaczków jest wiele. Wymieniam je w trzecim rozdziale książki, dotyczą kłótni o spadek, pobicia, prób przekupstwa, oszustw, problemów budowlanych.
Ale naczelną zasadą prawa lubeckiego była ochrona mienia miasta. Przykładowo, nie można było zapisać nieruchomości na rzecz Kościoła, tylko ofiarować pieniądze za sprzedany dom. Aby dać rękojmię, nie wystarczyło być uczciwym, ale trzeba było posiadać nieruchomość w mieście. Z pozoru to dyskryminacja biednych, ale chodziło o to, że właścicielowi domu bardziej zależy na obronie dorobku wspólnoty, czyli miasta.  
Kodeks szczegółowo reguluje kwestie spadkowe. W sumie to aż 23 artykuły. Pokazuje to, jak wielką wagę przywiązywano do własności. W takich sprawach tylko trzy razy w roku można było składać skargi do sądu. Za trzecim razem musiał być wyrok. To ucinało pieniactwo. Najwyższą karą według kodeksu było 100 grzywien srebra, właśnie za manipulacje przy dziedziczeniu, np. fałszywe małżeństwo. Za taką sumę można było kupić w mieście dwa domy. Kobieta, która chciała się wyprowadzić z miasta, mogła zabrać ze sobą tylko ubrania i wiano, jeśli posiadała, a pozostały majątek, w tym dom, musiała pozostawić dziedzicom. Jeśli koń, którego pożyczyłeś uległ „uszkodzeniu”, to nie miałeś prawa do odszkodowania – tak cennych rzeczy się nie pożycza. Jeżeli ktoś chciał przekupić strażnika miejskiego groziła mu kara 10 grzywien srebra i fudra wina, czyli ok. trzech beczek.

- Książka, oprócz tłumaczenia – wykonanego przez Romana Dzięgielewskiego – przywileju Sambora dla Tczewa z 1260 r. i przepisów prawa lubeckiego, zawiera też tłumaczenie ciekawego listu mieszczan tczewskich do Krzyżaków z 6 lutego 1309 r. Jakie były okoliczności jego wysłania i skąd w jego treści taka czołobitność?
- Gdy Krzyżacy zdobyli i spalili Gdańsk, zamordowali około tysiąca osób. Na tczewian padł blady strach. Wpadli na pomysł, żeby na wszelki wypadek się ukorzyć. Wysłali ten list, w którym zdali się na łaskę zakonników, pisząc, że jeśli ci zechcą, to oni opuszczą Tczew, byle by tylko ich nie skrzywdzili. Dopisali, że czują się winni dokuczania Krzyżakom. Prawdopodobnie wymusili to nowi władcy, którzy ostatecznie pozwolili zostać mieszkańcom, ale zmienili prawo lubeckie na chełmińskie, bardziej restrykcyjne. Nałożyli m. in. większe podatki i obowiązek udziału mieszczan w wyprawach wojennych Zakonu. Gdy kura znosi złote jajka to szkoda jej na rosół. Z czasem Krzyżacy zaczęli łamać nadane przez siebie prawa, w ramach buntu narodził się Związek Pruski, a w końcu wybuchła wojna trzynastoletnia, po której Tczew wrócił do Polski.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Sylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plData rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Reklama
Reklama