Bogdan Wiśniewski, wicedyrektor LO im. ks. J. St. Pasierba w Pelplinie:
Do egzaminu dojrzałości przystąpiło 81 absolwentów naszego liceum oraz 9 z lat ubiegłych. Z przedmiotów obowiązkowych na egz. pisemnym najczęściej wybierano geografię, biologię i wiedzę o społeczeństwie (WOS). Oto średnie z egzaminów na poziomie podstawowym (w proc.): język polski (pisemnie i ustnie) - 62,87, geografia – 54,53, j. angielski – 51,89, matematyka – 51,67, historia – 41,7. Znacznie lepiej poradziły sobie osoby zdające egzamin na poziomie rozszerzonym: matematyka – 70,67, j. angielski - 62,25, biologia 57,75, historia 54. Najlepszy wynik osiągnął Leszek Polec, który uzyskał znakomity wynik z matematyki na poziomie rozszerzonym – 92 proc. Najsłabszy to 16 proc. Definitywnie egzaminu dojrzałości nie zdało 4 absolwentów. Niestety, kilkunastu będzie miało w sierpniu poprawki – głównie z j. angielskiego. Najsłabiej wypadły egzaminy z biologii i WOS.
Tegoroczny wynik należy uznać za mało satysfakcjonujący. Jest najsłabszy z ostatnich kilku lat, kiedy świadectwa dojrzałości otrzymywało u nas od 90 do 97 proc. absolwentów. Nasz wynik jest nieco lepszy niż średnia powiatowa. Najlepszym absolwentem jest Michał Sulkowski, który osiągnął średnią z wszystkich egzaminów ponad 80 proc. Trzyletnie LO wymaga, by do egzaminu dojrzałości przygotowywać się już od pierwszej klasy. W ub. roku zorganizowaliśmy jesienią dodatkowe zajęcia dla maturzystów. Także dwie próbne matury (przygotowane przez „Operon” i CKE), a jej wyniki poddaliśmy analizie. Biorąc pod uwagę wszystkie typy studiów (państwowe i prywatne, dzienne i zaoczne) naukę na studiach wyższych kontynuuje ok. 80 proc. naszych absolwentów. Uważam, że wprowadzenie matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego od przyszłego roku, wymaga zupełnie nowego spojrzenia na nią, a także nowego sposobu nauczania. Mam nadzieję, że autorzy zadań na przyszłoroczną maturę skonstruują je tak, aby większość nie miała z nimi problemów. Do tej pory matematykę wybierało niewielu absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. I też niewielu wybierało studia techniczne. Czy wprowadzenie obowiązkowej matematyki zmieni diametralnie ten stan? Zobaczymy.
Hanna Białas, dyrektor II LO w Tczewie
Trudno jest nam już teraz wyciągać pełne wnioski z tegorocznych matur. Jesteśmy po części analiz, całość będzie gotowa pod koniec sierpnia, gdy zbiorą się zespoły przedmiotowe. Budujące jest to, że z roku na rok wyniki są coraz lepsze. Organizacyjnie nic nie jest w stanie nas zaskoczyć. Egzaminy - z uwagi na dużą halę - nie przeszkadzają u nas w zwykłych zajęciach. W br. maturę zdawało 195 uczniów. Mamy wyższe wyniki niż średnia wojewódzka jeśli chodzi o WOS na poziomie podstawowym i rozszerzonym (w województwie było to 88,7 proc. na podstawach i 97,6 na rozszerzeniu). Mieliśmy bardzo wysoką zdawalność z wielu przedmiotów, np. geografię zdało 100 proc., podobnie było z matematyką i historią na poziomie podstawowym oraz z fizyką na poziomie rozszerzonym . Język polski na podstawach zdało 99,48 proc. abiturientów, wszyscy zdali egzaminy pisemne z języka angielskiego i rosyjskiego. Jest jednak grupa osób z jednym niezdanym egzaminem, będzie trochę ustnych egzaminów poprawkowych z języka angielskiego.
Patrząc jednak na wyniki matur z drugiej strony to te, osiągnięte w powiecie tczewskim w porównaniu z wynikami osiągniętymi w innych powiatach woj. pomorskiego, nie są zbyt wysokie. Może to wynikać ze zbyt luźnego podejścia uczniów do matury. Teraz - moim zdaniem - uczniowie nie walczą już tak o dobre wyniki na maturze jak kiedyś. Większość naszych nauczycieli prowadziła przecież bezpłatnie dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminów, nasza szkoła też, już drugi rok z rzędu, uczestniczyła w ministerialnym programie wyrównywania szans dla uczniów mających problemy z przygotowaniem się do egzaminu, jak i tych uzdolnionych.
Za rok na maturze pojawi się matematyka. Myślę, że uczniowie nie przestraszą się i będą podchodzili do tego przedmiotu tak, jak do tej pory. Uczniowie klas matematycznych są świadomi tego, że matematyka przyda im się w życiu, inne jest niestety podejście uczniów klas humanistycznych. Podejrzewam, że w tym drugim przypadku – o ile młodzież nie przyłoży się do nauki - wielu może nie zdać w przyszłym roku tego egzaminu, mimo, że nasza szkoła ma bardzo dobrych matematyków.
Reklama
Wyniki matur w powiecie tczewskim - średnio satysfakcjonujące
POW. TCZEWSKI. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych poznali już wyniki egzaminu dojrzałości. W powiecie tczewskim do jego pisania przystąpiło 1215 uczniów, a zdało 900, czyli 74,1 proc. W tej statystyce powiat tczewski zajął trzecie miejsce, ale… od końca.
- 08.07.2009 00:00 (aktualizacja 14.08.2023 09:21)

Reklama










Napisz komentarz
Komentarze