niedziela, 27 lipca 2025 21:02
Reklama

Flota Wielkopolski 2012 – Z parowozem nad morze



Szanowni Państwo,
Już po raz trzeci mamy zaszczyt zaprosić Państwa na pokład Floty Wielkopolski, pociągu prowadzonego parowozem z wagonami w historycznym malowaniu.
1. Gdzie:
Poznań Gł. – Piła Gł. – Chojnice – Tczew – Gdynia Gł. – Kościerzyna – Bydgoszcz Gł. – Poznań Gł.
Ruszamy z Poznania linią nr 354 do Piły. Tam wjeżdżamy na trasę tzw. Ostbahnu, czyli dawnej Kolei Wschodniej (linia nr 203), którą dojedziemy aż do Tczewa. Następnie pojedziemy trasą nr 9 z Tczewa do Gdańska, później linią nr 202 do Gdyni, tam oblot składu i dalej linią nr 201 przez Kościerzynę do Bydgoszczy. Z Bydgoszczy kontynuujemy podróż Magistralą Węglową (linia nr 131) do Inowrocławia. Ostatni odcinek trasy pokonujemy trasą nr 353 do samego Poznania.
2. Kiedy:
1 września 2012 roku
W naszą podróż ruszamy 1 września 2012 roku o godzinie 4:40. Termin i godzina wyjazdu są znaczące. W tym dniu i o tej godzinie, 73 lata temu wojska niemieckie zaatakowały Polskę, rozpoczynający tym samym II wojnę światową.
Rozkład jazdy:
Poznań Gł. 4:40,
Piła 06:45/07:45,
Chojnice 09:30/10:00,
Tczew 11:55/14:00
Gdynia Gł. 15:20/16:40,
Kościerzyna 18:15/19:00,
Bydgoszcz Gł. 22:00,
Poznań Gł. 01:25
3. Jak:
Oczywiście, że pociągiem. Pociągiem prowadzonym wolsztyńskim parowozem Ol49-69 ze składem 3 wagonów 43A/101A (tzw. ryflaki) w oliwkowym malowaniu.
Parowóz to konstrukcja schyłku lat 40 XX wieku, kiedy to rosło zapotrzebowanie na parowozy stosunkowo szybkie i mocne, które miały za priorytetowe zadanie prowadzić ruch na liniach lokalnych. O powszechności i dobrych parametrach tych parowozów, niech świadczy fakt, iż z powodzeniem zastępowały parowozy pośpieszne Pt47 w ruchu dalekobieżnym. Zmierzch tych parowozów na trasach kolejowych nastąpił w pierwszej połowie lat 90 XX wieku. Do dziś jednak można spotkać Oelki z pociągiem rozkładowym Wolsztyn – Poznań – Wolsztyn.
W połowie lat 50 XX wieku w poznańskich Zakładach Cegielskiego powstaje projekt budowy czteroosiowych wagonów wzorowanych na niemieckich wagonach aglomeracyjnych. Wagony gwarantowały wygodę niespotykaną w przedwojennych wagonach produkowanych na trasy lokalne. Wagony były uniwersalne – jeździły z parowozami, spalinowozami i elektrowozami, w tym także z wagonami spalinowymi. Produkcja trwała 10 lat i w tym czasie powstało ponad 1200 wagonów tego typu i jego modyfikacji. W ruchu planowym można je było spotkać jeszcze w 2003 roku w Borach Tucholskich.

4. Atrakcje:
Trasa przejazdu tego pociągu została tak ułożona, aby zapewnić Państwu możliwie najwięcej atrakcji. Są to zarówno tzw. stałe punkty programu, czyli nawadnianie parowozu czy jego obsługa na poszczególnych stacjach, to też parowóz i wagony oddające klimat podróży z dawnych dni (100% gwarancja autentyczności składu z lat 60 XX wieku). Ale to też te wszystkie punkty programu, które są niecodzienne.
Ostbahn – czyli trasa Królewskiej Kolei Wschodniej, najważniejszego korytarza transportowego przedwojennych Niemiec, łączącego Berlin z Królewcem. Dzisiaj nieco zapomniana magistrala, stanowi nie lada gratkę dla miłośników kolei. Wzdłuż całej trasy zachowały się klasyczne obiekty kolejowe, a i trasa w większości jest niezelektryfikowana. Dodając do tego urokliwe tereny przez które trasa przebiega, otrzymujemy trasę niezwykle malowniczą i urokliwą.
W Tczewie będziemy świadkami rekonstrukcji walk o tczewskie mosty przez Wisłę, które w 1939 roku Wojsko Polskie zmuszone było wysadzić, aby spowolnić marsz Wehrmachtu. Imponującą budowle mostu kolejowego prowizorycznie odbudowano, na potrzeby prowadzenia ruchu wojennego. Most drogowy w czasie wojny nie został odbudowany, co uchroniło go przed ponownym wysadzeniem w 1945 roku, co spotkało most kolejowy. Rekonstrukcję walk przeprowadzi Samodzielna Grupa Odtworzeniowa „Pomorze”, a wśród widzów będzie także Prezydent RP Bronisław Komorowski.
Gdynia to perła polskiego modernizmu. Niegdyś o mieście mówiono nawet „białe miasto” z uwagi na wielość białych marmurowych fasad. To także symbol siły odrodzonej Polski, która w ciężkich czasach dwudziestolecia międzywojennego wybudowała miasto z wielkim cywilnym portem handlowym i portem wojennym, a także prężną gospodarką, mogącą konkurować z pobliskim Gdańskiem. W czasie postoju na dworcu w Gdyni pasażerowie Floty będą mogli udać się na spacer skwerem Kościuszki do portu bądź wniknąć w miasto główną ulicą Świętojańską.
W drogę powrotną do Poznania ruszamy trasą Magistrali Węglowej, podobnie jak Gdynia, inwestycja międzywojenna, która miała ułatwić transport węgla ze Śląska do Gdyni. Trasę z Chorzowa przez Herby Nowe, Karsznice, Inowrocław, Nową Wieś Wielką, Maksymilianowo, Wierzchucin , Kościerzynę do Gdyni budowano w latach 1926 – 1933 początkowo ze środków krajowych, później ze środków Francusko – Polskiego Towarzystwa Kolejowego. Inwestycja ta okazała się dochodową od samego początku, wykazując stały wzrost przewozów i zysków. Odcinek, którym pojedziemy przechodzi przez serce Kaszub, krainy usianej jeziorami i lasami, gdzie linia kolejowa wtapia się w naturalny krajobraz. Słychać jedynie wytężoną pracę parowozu podjeżdżającego pod górki „Szwajcarii kaszubskiej”.
Na trasie Magistrali Węglowej leży Kościerzyna, gdzie nasz pociąg zatrzyma się, a pasażerowie będą mogli zwiedzić Skansen Taboru Kolejowego „Parowozownia Kościerzyna”. Można tam zobaczyć parowóz Ok1 z 1915 roku, pruski parowóz Tw1, skład kolejki elektrycznej z lat 1928-1933 jeżdżącej trasą SKM w Trójmieście, czy prototyp spalinowozu SP47-001.

5. Organizator:
Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni
ul. Doktora Kocha 12a    64-200 Wolsztyn
www.tpwp.pl            www.flotawielkopolski.pl
pociag@tpwp.pl        

6. Partnerzy:
Województwo Wielkopolskie
Telewizja Polska S.A. Oddział w Poznaniu
Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Poznaniu - Radio Merkury S.A.
Radio Emaus
Wydawnictwo Pomorskie sp. z o.o.
MM Poznań


 


Obiecana niespodzianka dla mieszkańców Tczewa i okolicy:


Pociąg specjalny "Sambor" relacji Tczew - Szymankowo - Tczew w dniu 1.09.2012r. składem pociągu Flota Wielkopolski 2012 (parowóz + "ryflaki" + salonka).

Odjazd z Tczewa 13:00, powrót 13:55 Godziny są orientacyjne!!! Zostaną potwierdzone w przyszłym tygodniu.

Cena: 10 zł w obie strony






Lokalizacja
Pomorska 18 Tczew
Rozpoczęcie: 01.09.2012 11:55
Zakończenie: 02.09.2012 23:59
Reklama