– Co spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wykonała w ciągu ostatnich ośmiu lat na odcinku Tczew - Gdynia?
– Prace na tym odcinku objęły budowę prawie 100 km torów, montaż 151 rozjazdów oraz instalację 140 km sieci trakcyjnej. Dodatkowo na dwóch fragmentach obejmujących teren lokalnych centrów sterowania ruchem kolejowym w Gdańsku i w Gdyni zmodernizowano 18 mostów i wiaduktów, a zarządzanie ruchem kolejowym na odcinku od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni będzie odbywało się ze skomputeryzowanych nastawni. Zmodernizowana infrastruktura oznacza wyższy standard obsługi pasażerów, którzy będą korzystać z 14 nowych peronów, na których zamontowano m.in. nowe wiaty, oświetlenie, ławki oraz informację wizualną dla pasażerów. Na wszystkich stacjach zostały zamontowane windy umożliwiające obsługę osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem. Prace objęły również modernizację 9 istniejących i budowę 6 nowych przejść podziemnych. Powstała także nowa kładka dla pieszych w Gdyni Orłowie. Łączny całkowity koszt realizacji projektu na tym odcinku to 1 mld 166 mln zł.
– W 2006 r. zapowiadano, że czas przejazdu z Gdańska do Warszawy po zakończeniu remontu będzie wynosił 2 godz. 15 min. Czy uda się spełnić tę obietnicę?
– Szacujemy, że w grudniu 2014 r. czas przejazdu pociągów EIC Premium na trasie Warszawa - Gdańsk wyniesie nieco poniżej 3 godz. Po oddaniu do użytku Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym na tej linii czas ten skróci się o dodatkowe 15-20 minut. Po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych na tej trasie osiągnięcie czasu przejazdu pociągu zbliżonego do 2 godz. 15 min byłoby możliwe przy pominięciu wszystkich przystanków pośrednich oraz zastosowaniu taboru wykorzystującego system aktywnego wychyłu nadwozia.
– Obiecywano także, że przejazd z Tczewa do Gdańska będzie krótszy niż 20 minut. Czy tak będzie?
– Po całkowitym zakończeniu modernizacji tzn. w grudniu 2014 r. najszybsze pociągi będą pokonywały trasę z Tczewa do Gdańska w 20 min. lub mniej. Pociągi zatrzymujące się na wszystkich stacjach pośrednich pokonają ten odcinek w czasie około 30-35 minut.












Napisz komentarz
Komentarze