sobota, 9 sierpnia 2025 19:09
Reklama
Reklama

Zagadka przęseł mostu kolejowego cz. 2

28 października most kolejowy w Tczewie obchodził swoje 122 urodziny. To dobra okazja, by prześledzić historię tego obiektu, który od początku swojego istnienia nie wychodzi z cienia swojego starszego brata, czyli zabytkowego mostu drogowego. Jednak niewiele osób ma świadomość, że most kolejowy kryje w sobie więcej tajemnic niż sąsiadujący obiekt. Spróbujmy zatem odkryć kilka zagadek kolejowej przeprawy, która nieśmiało wyłania się zza mostu drogowego.
Zagadka przęseł mostu kolejowego cz. 2

Wojenna prowizorka
Skoro część mostu z 1912 roku stoi niezmiennie do dziś i przetrwała czasy wojny, czym zatem zastąpiono zburzone przęsła 1-6? Już w pierwszych dniach września 1939 roku Niemcy przystąpili do budowy jednotorowego mostu prowizorycznego. Konstrukcja została oddana do użytku 15 października. W miejsce przęseł 1 i 2 wstawiono cztery składane, jednotorowe przęsła kratownicowe, podparte na trzech filarach znajdujących się w nurcie Wisły. Przęsło nr 6 zastąpiono konstrukcją jednotorową, dwuteownikową, podpartą na dziewięciu podporach. Nowo powstały most jednotorowy był niewystarczający, zatem równolegle prowadzono prace nad mostem dwutorowym, który otwarto 1 września 1940 roku (patrz rys. 2). Poprzednie tymczasowe konstrukcje zdemontowano, a w ich miejsce nasunięto przęsła dwutorowe w kształcie trapezu. W nurcie rzeki, czyli w miejscu dawnego przęsła nr 1 i 2 wstawiono dwa długie przęsła trapezowe, a w miejsce przęsła nr 6 umieszczono dwa krótsze. 8 marca 1945 roku Niemcy wysadzając most całkowicie zniszczyli przęsło nr 1 oraz częściowo przęsło 2 oraz dwa małe w pozycji nr 6. Po wojnie Polacy wiernie zrekonstruowali ocalałe fragmenty – w 1947 roku oddano do użytku odbudowane przęsło nr 2, a zniszczony krótki fragment z pozycji nr 6 zastąpiono 30-metrową, jednotorową kładką dwuteową. Około roku 1956 kładka ta została zdemontowana, a małe przęsło trapezowe zostało całkowicie odbudowane.

Reklama

Wymiana przęseł
Kiedy w 1945 roku Polacy przystąpili do odbudowy mostu kolejowego, musieli wypełnić ubytki powstałe w miejscu zniszczonych przęseł nr 1, 3, 4 i 5. Zastąpiono je składanymi, jednotorowymi przęsłami ESTB sprowadzonymi z Wielkiej Brytanii. ESTB to angielski skrót od Everall Sectional Train Bridge, co oznacza składany most kolejowy Everalla, od nazwiska twórcy tej konstrukcji. Oryginalne przęsła mostu kolejowego miały długość 130 metrów. Przęsła ESTB takich długości nie mogły osiągnąć, jeśli miały dźwigać ciężkie pociągi. Polscy inżynierowie oszacowali, że każde z przęseł ESTB może mieć maksymalnie po 98 metrów. Powstałe w ten sposób ponad 30-metrowe luki zostały wypełnione czterema kładkami dwuteowymi (patrz rys. 3).

Gotowy, jednotorowy most oddano do użytku 23 grudnia 1947 roku. Dziewięć lat później przystąpiono do prac projektowych, mających na celu wymianę jednotorowych przęseł na dwutorowe. 98-metrowe jednotorowe przęsła ESTB wraz z 30-metrowymi kładkami postanowiono zastąpić szerszymi, dwutorowymi przęsłami łukowymi o długości 128,60 metrów, które zaprojektował polski inżynier Konrad Liśkiewicz. PKP chciało w ciągu kilku lat dokonać demontażu ESTB i montażu czterech nowych przęseł Liśkiewicza. Niestety, plan udało się wykonać jedynie w połowie. Dnia 2 grudnia 1958 roku oddano do użytku most kolejowy, który zawierał dwa nowe przęsła łukowe Liśkiewicza w pozycji nr 1 i 3. Przęsła ESTB nr 4 i 5 pozostały jeszcze przez kilkanaście lat i tworzyły wąskie, jednotorowe gardło. Warto dodać, że przęsła ESTB nr 1 i 3 przesunięto na przełomie roku 1958 i 1959 na most drogowy i wydłużono z 98 do około 126 metrów. Stoją tam do dziś – są to przęsła znajdujące się bezpośrednio nad nurtem rzeki.

Pod koniec lat sześćdziesiątych wznowiono prace nad wymianą przęseł. Do marca 1971 roku udało się usunąć pozostałe dwa przęsła ESTB nr 4 i 5 i zastąpić je konstrukcją Liśkiewicza (patrz rys. 4). Od tego momentu most jest na całej swej długości dwutorowy i w tym kształcie stoi po dziś dzień. Żaden z fragmentów mostu kolejowego nie jest objęty ochroną konserwatorską. Pozostaje mieć nadzieję, że współczesne władze kolei dostrzegą wartość historyczną tkwiącą w tym obiekcie i będą nadal chronić ten monumentalny pomnik historii.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Festiwal Historyczny VIVAT VASA! A.D. 2025 Festiwal Historyczny VIVAT VASA! A.D. 2025 W dniach 8–10 sierpnia 2025 roku Gniew ponownie przeniesie się do XVII wieku! Podczas Festiwalu Historycznego VIVAT VASA!, którego organizatorem jest Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna w Gniewie, główną atrakcją będzie inscenizacja słynnej „Bitwy pod Gniewem 1626”. W tym roku przypada 399. rocznica bitwy i zarazem XXIV edycja festiwalu. Rekonstrukcja bitwy odbędzie się w Fosie Miejskiej i jak co roku zgromadzi tłumy miłośników historii, kultury oraz widowisk batalistycznych. W drugi weekend sierpnia, zapraszamy do Gniewu na kolejną edycję Festiwalu HistorycznegoVIVAT   VASA!   Gniew   8-10   sierpnia   przemieni   się   w   XVII-wieczne   miasto,   pełneobyczajowości i wojskowości. W całym mieście, na każdym kroku będzie można poczuć duchahistorii...   Głównym   punktem   wydarzenia   będzie   wyjątkowe   widowisko   historyczno-batalistyczne „BITWA POD GNIEWEM 1626”.Przez niemal trzy dni sierpnia ulice Gniewu będą tętnić dawnym życiem. Organizowane będąmusztry i egzercerunki piechoty, ubogacone koncertami, tańcami, rzemieślniczymi warsztatamioraz starodawnym jadłem. Dzięki szerokiej ofercie atrakcji trwających przez cały weekend każdyznajdzie coś specjalnego dla siebie.Głównym wydarzeniem Festiwalu Historycznego VIVAT VASA! będzie widowisko historyczno-batalistyczne „Bitwa pod Gniewem 1626”, które rozegra się 9 sierpnia 2025r. w fosie miejskiej.Wezmą w nim udział grupy rekonstrukcji historycznej z Polski oraz spoza jej granic. Na polu bitwystanie piechota szwedzka i polska oraz chorągwie husarskie i szwedzka rajtaria. Huk armat, kłębydymu, okrzyki bitewne i stukot kopyt zapewnią niezapomniany klimat bitewny i wielkie widowiskodla całych rodzin.    Uroczystym podsumowaniem sobotniej inscenizacji będzie ognista parada zpochodniami po gniewskich uliczkach w towarzystwie husarzy na koniach.Bilety na inscenizację dostępne są w cenach: 40 zł (normalny), 25 zł (ulgowy do 12 r.ż.) oraz 90 zł(rodzinny   2+2   do   12   r.ż.),   do   zakupu   stacjonarnie   w   dniu   wydarzenia   lub   na   stroniewww.kupbilecik.pl    . Ponadto odbędzie się popis Chorągwi, Rot i Regimentów, Turniej Szabli Polskiej, III edycjaTurnieju   Szachowego   o   Puchar   Zygmunta   III  Wazy   oraz   Gniewski  Turniej   Husarski.   Grupyrekonstruktorskie zaprezentują swoje autorskie pokazy łucznictwa konnego.Przeniesiemy   się   w   czasie   na   dwudniowy   XVII-wieczny   targ,   pełen   historycznych   perełek.Odwiedzicie kramy cenionych rzemieślników i rękodzielników. Zjecie pyszne, regionalne produkty,domowe jadło, przysmaki oraz posmakujecie staropolskich trunków. Poznacie lokalne tradycje izwyczaje. Wystawcy będą czekali na rynku w Gniewie w sobotę i niedzielę 9 i 10 sierpnia od godz.12.00.Podczas festiwalu na gniewskiej scenie wystąpią zespoły z iście folkowo-rockową nutą. W sobotę ogodzinie 18:00 wystąpi zespół „Vermouth”, a o 21:00 zespół „Taroth”. W ramach niedzielnychwydarzeń odbędzie się Spacer Historyczny z przewodnikiem po gniewskim rynku oraz zwiedzanieMuzeum Kapsla.Gwarantujemy cudowną zabawę, przy niesamowitych dźwiękach muzyki folkowej.Na młodszych uczestników czeka wiele atrakcji, w tym różnorodne warsztaty i animacje: żywelekcje historii na rynku oraz stanowiska dawnych rzemieślników.odczas  Jarmarku  odbędzie   się   również  VII  Pokaz   Sztuki   Kowalskiej   i   Płatnerskiej   pamięciMarcina „Gasa” Manikowskiego. Kociewie zawsze słynęło ze świetnych kowali. Jednym z nich byłzwiązany z Gniewem Marcin „Gas” Manikowski. Marcin odszedł tragicznie 28 grudnia 2018 r. Byłjednym z najlepszych specjalistów od broni białej. Podczas pokazu będziecie mogli spotkać kowali,oglądać ich w akcji oraz wziąć udział w wykuwaniu niezwykłych przedmiotów.Organizatorami wydarzenia są: Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna w Gniewie, Miasto i GminaGniew oraz Chorągiew Husarska Województwa Pomorskiego.Partnerem Wydarzenia jest Totalizator Sportowy właściciel marki Lotto. Sponsorem wydarzeniajest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Więcej informacji i bilety: https://www.kupbilecik.pl/imprezy/169327/gniew/festiwal.historyczny.vivat.vasa/Data rozpoczęcia wydarzenia: 08.08.2025
Reklama