sobota, 13 grudnia 2025 03:08
Reklama

W Zajączkowie ma powstać duże centrum logistyczno – dystrybucyjne

POMORZE. W Zajączkowie Tczewskim na blisko 60 hektarach ma powstać tzw. suchy port: nowoczesne centrum logistyczne i zaplecze przeładunkowo - dystrybucyjne dla portów morskich Trójmiasta. Inwestycja może zostać uruchomiona w 2015 r. Władze gminy Tczew nie kryją zadowolenia.
W Zajączkowie ma powstać duże centrum logistyczno – dystrybucyjne
Kontenery dostarczane do portów w Gdyni i Gdańsku będą tam przeładowywane na pociągi, którymi dotrą do Zajączkowa. Tutaj trafią na naczepy ciężarówek lub wagony i zostaną przewiezione w docelowe miejsca na mapie całego kontynentu.

Jak najlepsze warunki
Firmą zainteresowaną inwestowaniem pod Tczewem jest PCC Intermodal SA z Gdyni – lider transportu intermodalnego (transport kolejowy połączony z drogowym) w Polsce.
- Cieszymy się z planów firmy, tym bardziej, że inwestor podchodzi do tego zadania bardzo poważnie – wyjaśnia nam Henryk Łucki, zastępca wójta gminy Tczew. - Po raz pierwszy o inwestycji była mowa już trzy lata temu, ale wówczas Agencja Nieruchomości Rolnych przyblokowała zakup kluczowych dla inwestycji 7,5 hektarów gruntu. Wcześniej firma kupiła już 50 ha. W lipcu ten zakup udało się sfinalizować i sprawa inwestycji wróciła.
Na ostatniej sesji Rady Gminy radni przyjęli uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, gdzie ma powstać suchy port. We wrześniu tego roku PCC Intermodal SA otworzyła podobny terminal kontenerowy w Kutnie.
- Suchy port pod Tczewem ma być pięć razy większy od tego w Kutnie, który odwiedziliśmy na zaproszenie inwestora – wyjaśnia wicewójt Łucki. - Z pewnością będzie to ważny punkt przeładunkowy na mapie europejskiego handlu. Taki inwestor trafia się rzadko. Chcemy mu stworzyć jak najlepsze warunki, tym bardziej, że pracę może znaleźć nawet 200 osób. Może przyjdą za nim kolejni inwestorzy?

Doskonała lokalizacja
Intermodal Container Yard, bo tak fachowo będzie się nazywał suchy port, na zapleczu portów morskich Gdańska i Gdyni to projekt centrum logistyczno - dystrybucyjnego dla kontenerów napływających do portów morskich i transportowanych dalej do miejsca przeznaczenia różnymi środkami transportu. Jego możliwości przeładunkowe mają wynosić do 1 mln TEU (kontenerów) rocznie, a składowe ponad 20 tys. TEU.
- Koncepcja inwestycji jest obecnie tworzona, co do idei projekt ma połączyć pociągami wahadłowymi zaplecze dystrybucyjne z portami morskimi, zmniejszyć ruch ciężarowych samochodów po trójmiejskich drogach i poprawić efektywność dystrybucji ładunków zjednostkowanych w kontenerach - wylicza Monika Konsor - Fąferek, dyrektor ds. marketingu w PCC Intermodal.
W przyszłym roku gdyńska spółka planuje zakończyć projektowanie koncepcji inwestycji. Inwestorzy szacują, że Intermodal Container Yard, jeszcze nie w pełnym kształcie, ale już na zasadach umożliwiających efektywne zarządzanie ładunkiem, zostanie uruchomiony do końca 2015 r. Dlaczego właśnie Zajączkowo?
- Przede wszystkim nasze inwestycje powstają w dobrze rozwiniętych gospodarczo regionach, zgodnie z ideą intermodalu, na skrzyżowaniu głównych szlaków komunikacyjnych – tłumaczy Monika Konsor - Fąferek. - A zatem doskonała lokalizacja nieruchomości, w rejonie węzła kolejowego oraz przy drodze krajowej nr 1, daje możliwość budowy na przestrzeni kilku najbliższych lat tak potrzebnego w naszym regionie suchego portu.
Czy rzeczywiście pracę pod Tczewem może znaleźć 200 osób? Nasza rozmówczyni podkreśla, że dzisiaj trudno to jeszcze oszacować:
- Najpierw poczekajmy na skończoną koncepcję, a potem będziemy myśleć o liczbach miejsc pracy. Dziś mogę powiedzieć tylko, że przy terminalu przeładunkowym zatrudnionych jest kilkadziesiąt osób, a suchy port to dużo większe przedsięwzięcie, w ramach którego intermodalny terminal przeładunkowy to jedna z wielu składowych.

O inwestorze
PCC Intermodal SA to lider transportu intermodalnego w Polsce. Realizuje obecnie strategię budowy spójnej sieci połączeń intermodalnych w oparciu o nowoczesną infrastrukturę terminalową. PCC Intermodal należy do międzynarodowej Grupy PCC. W jej skład wchodzi blisko 70 spółek, zatrudniających ponad 2,1 tys. osób. Gdyńska spółka jest liderem przewozów intermodalnych (czyli kombinowanych kolejowo-drogowych) i pierwszym prywatnym operatorem logistycznym świadczącym usługi transportowe w oparciu o sieć regularnych połączeń kolejowych. Spółka wykorzystuje sieć kolejowych połączeń pomiędzy terminalami lądowymi i terminalami morskimi w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Hamburgu, Bremerhaven, Antwerpii i Rotterdamie. Oferuje też klientom regularne dostawy ładunków kontenerowych pomiędzy każdą parą terminali w dowolnym kierunku. Akcje spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zawsze w drodze 05.12.2011 19:53
Pólnocna Obwodnica Tczewa? Może warto właśnie teraz pomyśleć o drodze z Zajączkowa do węzła Stanisławie omijającej Tczew? Znając życie zacznie się o tym rozmawiać gdy setki ciężarówek zaczną rozjeżdżać Armii Krajowej i DK91!!!!

Reklama
Reklama
Reklama