To efekt starań Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu.
- Jesteśmy realistami i wiemy, że nie da się dzisiaj odbudować mostu przy użyciu technik z połowy XIX wieku - mówił podczas zebrania komisji w ubiegły poniedziałek, 25 lutego, Łukasz Brządkowski ze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu.
Zdaniem społeczników użycie współczesnych materiałów i technologii obniży koszty odbudowy przy jednoczesnym zachowaniu dbałości o oryginalny wygląd konstrukcji. Zdaniem członków SKOM warto pójść też krok dalej i uczynić z zabytku jedną z największych atrakcji turystycznych Pomorza. Przewodniczący komisji Marek Modrzejewski podsumował obrady zapewniając, że komisja wystosuje do zarządu powiatu wniosek, aby firma wykonująca dokumentację przygotowała koncepcję odbudowy mostu jak najbardziej zbliżoną do konstrukcji z 1857 r. z wykorzystaniem współczesnych technik budowlanych.
Informowaliśmy już, że 4 lutego minister transportu Sławomir Nowak przekazał do konsultacji projekt porozumienia w sprawie zapewnienia finansowania z budżetu państwa przebudowy Mostu Tczewskiego. Dokument, który skierowany został do ministra finansów, ministra kultury i marszałka województwa pomorskiego, ma doprowadzić do zabezpieczenia finansowania przebudowy obiektu. Działania na szczeblu samorządowym zgodził się koordynować marszałek Mieczysław Struk.
- Cieszymy się, że pan marszałek przyjął propozycję pana ministra objęcia ważnej roli koordynatora współpracy samorządowej przy stworzeniu montażu finansowego przebudowy mostu - mówi Mariusz Wiórek. - Bez samorządu województwa zdaniem ministra ten projekt nie będzie miał szans powodzenia.
W kolejny piątek, 8 marca, władze powiatu mają się spotkać z marszałkiem Strukiem, między innymi po to, aby przedstawić wstępny harmonogram prac oraz finansowania inwestycji. W 2014 r. miałaby zostać wbita pierwsza łopata, przez dwa kolejne lata trwałaby odbudowa, a w 2017 r. inwestycja zostałaby zakończona i rozliczona. Powiat w ciągu trzech lat realizacji inwestycji jest w stanie zapewnić wkład własny w granicach 5 mln złotych.Szacunkowy koszt kompleksowej modernizacji mostu wynosi ok. 130 mln złotych plus VAT – w sumie nawet 160 mln złotych. 12,5 proc. tej sumy mają zapewnić samorządy.
Czytaj więcej w najbliższym wydaniu „Gazety Tczewskiej”.











Napisz komentarz
Komentarze