- Jak duże są opóźnienia i z czego wynikają?
- Budowa jest opóźniona z powodów niezależnych od wykonawcy - mówi Krzysztof Kozioł, rzecznik firmy Budimex S.A.- Dlatego - zgodnie z kontraktem, na miesiąc przed upływem terminu jej zakończenia - zwróciliśmy się do inwestora, tj. GDDKiA z wnioskiem o przesunięcie zakończenia budowy z grudnia br. do połowy przyszłego. W okresie zimowym z przyczyn technologicznych, w warunkach obniżonych temperatur, nie możemy wykonywać prac, które pozostały nam do realizacji, tzn. wykończeniowych. Obecnie inwestor analizuje wniosek. Most jest wyjątkowy i nikt wcześniej w Polsce takiego nie zbudował. W konsekwencji jego realizacja wymaga od wykonawcy najwyższej dbałości o jakość i bezpieczeństwo.
- Co jest przyczyną opóźnień?
- Główną przyczyną są warunki atmosferyczne w okresach zimowych 2010 i 2011, a głównie bardzo wysoki poziom wody podczas wykonywania prac fundamentowych w korycie Wisły oraz susza hydrologiczna latem 2012, która uniemożliwiła transport elementów konstrukcyjnych mostu Wisłą. Znaczne zakłócenia w początkowej fazie kontraktu spowodowało przesunięcie podpisania umowy z uwagi na protest jednego z oferentów, co skutkowało brakiem możliwości wykonania prac fundamentowych w korycie Wisły w okresie wolnym od restrykcji środowiskowych, czyli 15 czerwca-31 lipca 2010 r.
- Przy takich budowach pojawiają się problemy ze zniszczeniem lokalnych dróg, objazdami, zamkniętymi drogami gminnymi. Najwięcej skarg było z rejonu Opalenia, Jaźwisk, Jelenicy, Rakowca. Ludzie skarżyli się na brak odpowiednich oznakowań, zamknięte drogi i konieczność nadrabiania kilkunastu kilometrów.
- Prace prowadziliśmy w oparciu o uzgodnione projekty organizacji ruchu, uwagi użytkowników dróg były omawiane na naradach z nadzorem kontraktu i w miarę możliwości reagowaliśmy na docierające sygnały: dokonywaliśmy drobnych remontów, wydawaliśmy kruszywo i frez na ulepszenie dojazdów.
- Ile jeszcze prac przy budowie mostu pozostało do zrobienia?
- Zaawansowanie realizacji kontraktu to w obecnej chwili 88 proc., ale jeśli chodzi o drogi trasy głównej to ostatnia warstwa nawierzchni, tzw. ścieralna, jest już ułożona na całej jej długości.
- Ilu pracowników pracuje obecnie na budowie mostu i dróg dojazdowych?
- W tej chwili prawie 200 pracowników. Estakady i małe mosty – 80, drogi - 100.
- Kiedy nastąpi otwarcie mostu?
- Pytanie o oddanie przejazdu kierowcom należałoby skierować do Inwestora, gospodarza obiektu. Przypomnę, że nasza firma odpowiedzialna jest za wybudowanie mostu, a nie za przekazanie go użytkownikom.












Napisz komentarz
Komentarze