Szacowany na 130 mln zł kompleksowy remont 150-letniego zabytku ma się rozpocząć w 2014 r. i potrwać trzy lata. Tak zapowiada Ministerstwo Transportu, w którym powstała treść porozumienia między stroną rządową i samorządami o montażu finansowym. Most ma zostać przystosowany do nośności 30 ton. Wymianie ulegną trzy pierwsze przęsła (w tym dwa z wojskowego mostu tymczasowego ESTB nad nurtem Wisły) oraz trzy przęsła między najstarszą konstrukcją Carla Lentza z 1857 r. a przęsłami z okresu wydłużenia mostu w 1912 r. Zrekonstruowane zostaną brakujące trzy pary wieżyczek oraz portal wjazdowy od strony Tczewa.
Na biurko starosty trafiły w ostatnim czasie dwa pisma zaniepokojonych tymi planami członków Oddziału Kociewskiego Zrzeszenia Kaszubsko – Pomorskiego oraz nieformalnej grupy pod nazwą Społeczny Komitet Odbudowy Mostu, złożonej m. in. z osób zaangażowanych w tworzenie portalu Dawny Tczew.
- Jesteśmy zaniepokojeni przedstawioną wizją odbudowy mostu, dlatego zwróciliśmy się do starosty z prośbą o przedstawienie przyjętych przez władze założeń oraz z prośbą o ich skonsultowanie ze środowiskiem tczewskich historyków - mówi dr Michał Kargul, prezes OK ZK-P.
Członkowie Zrzeszenia nie widzą żadnych realnych przeszkód przed zaprojektowaniem takiej odbudowy, aby zewnętrzny wygląd mostu jak najbardziej przypominał jego pierwotny oryginalny stan sprzed 1939 r. Ważny obiekt nie tylko zostanie wówczas przywrócony do użytku, ale powstanie też atrakcja turystyczna na skalę całego kraju.
Społeczny Komitet Odbudowy Mostu z kolei postuluje powołanie Rady Odbudowy Mostu Tczewskiego, która realizowałaby swoje zadanie poprzez nałożenie przez zarząd powiatu rygoru konsultacyjno-decyzyjnego na wyłoniony nadzór inwestorski nad inwestycją. W jej skład weszliby eksperci od lat zajmujący się tematyką mostu, w tym prof. Zbigniew Cywiński z Politechniki Gdańskiej, prof. Wieland Ramm z Technicznego Uniwersytetu Kaiserslautern, dr inż. Waldemar Affelt z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, przedstawiciel Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków oraz członkowie komitetu i lokalni historycy.
Jak treść listów komentują władze powiatu tczewskiego?
- Starosta nie ma podstaw prawnych do powołania postulowanej Rady Odbudowy - mówi wicestarosta Mariusz Wiórek. - Natomiast cieszymy się z zainteresowania mieszkańców tą tematyką. Przewidujemy cykl konsultacji społecznych ze środowiskami zainteresowanymi problematyką przebudowy Mostu Tczewskiego. Pierwsze prawdopodobnie już 30 listopada. To będzie dobry moment na dyskusję, wyjaśnienie motywów naszych działań i wysłuchanie przy udziale przyszłego wykonawcy dokumentacji technicznej opinii środowisk społecznych, konserwatora zabytków i inżynierów budownictwa mostowego.
Nasz rozmówca przypomina raz jeszcze, że władze powiatu nigdy nie mówiły o wiernej rekonstrukcji mostu.
- Trudno oczekiwać, że rząd i lokalne samorządy zabezpieczą środki na taką formę odbudowy mostu, uznając podobne oczekiwania inwestora jako zbyt wygórowane – dodaje wicestarosta.












Napisz komentarz
Komentarze