piątek, 8 sierpnia 2025 04:41
Reklama
Reklama

Kontrowersyjne plany przebudowy Mostu Tczewskiego

Choć przebudowa zabytkowego mostu przez Wisłę w Tczewie jeszcze się nie rozpoczęła, to już wywołuje spory. 
Kontrowersyjne plany przebudowy Mostu Tczewskiego

Na forach internetowych i wśród organizacji pozarządowych z oburzeniem spotkały się plany Starostwa Powiatowego, aby najbardziej zdegradowane przęsła mostu zastąpić kratownicą stylizowaną nie na zabytkową konstrukcję z połowy XIX wieku, a na niepochodzące z oryginalnej budowli przęsła ESTB. Pojawiły się głosy, że przebudowa mostu – w miarę możliwości – powinna oznaczać jak najwierniejszą rekonstrukcję pierwotnej budowli.

Reklama

- To na razie tylko nasza propozycja, bazująca na rekomendacji inżynierów budownictwa mostowego - mówi wicestarosta Mariusz Wiórek. - Ale musimy pamiętać, że dzisiaj nie buduje się tak samo, jak 150 lat temu. Pełna rekonstrukcja mostu jest nieuzasadniona ekonomicznie i nie mamy co liczyć, że budżet państwa nieracjonalnie przepłaci za tę inwestycję. Niewykluczone jednak, że firma, która opracuje dokumentację techniczną przebudowy, zaproponuje jeszcze inny wygląd kratownicy. Zapewniamy, że to co powstanie, będzie nawiązywać do oryginału, nie będzie dużych dysproporcji.

Według bazowych założeń przebudowy most ma zostać przystosowany do nośności 30 ton (ta kwestia będzie jeszcze konsultowana z wojewódzkim konserwatorem zabytków). Wymianie ulegną trzy pierwsze przęsła (w tym dwa z wojskowego mostu tymczasowego, nad nurtem Wisły) oraz trzy przęsła między najstarszą konstrukcją Lentza a przęsłami z okresu wydłużenia mostu z 1912 r. Zrekonstruowane zostaną brakujące trzy pary wieżyczek oraz portal wjazdowy od strony Tczewa, który zostanie udostępniony turystom jako punkt widokowy lub stała ekspozycja o historii obu mostów.

W połowie przyszłego miesiąca rozstrzygnięty zostanie przetarg na wyłonienie firmy, która wykona dokumentację techniczną przebudowy mostu. Prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia będą już znane szczegóły przebudowy, dostosowane do realnych warunków finansowych. Koszt przygotowania dokumentu może wynieść nawet 2,5 mln zł. Ma być on gotowy w ciągu 18 miesięcy, do końca I kwartału 2014 r, po czym ruszy remont mostu, który potrwa 3 lata. Jego koszt to około 130 mln złotych. Prace zostaną sfinansowane w przeważającej części z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mieszkaniec 31.10.2012 11:41
W ciągu ostanich kilkudziesięciu lat, rekonstrukcja zniszczonego mostu w czasie działań wojennych była zainteresowaniem miejscowych władz, specjalistów i mieszkańców Tczewa oraz całego regionu. Ze względów ekonomicznych wszystko kończyło się na różnych wypowiedziach. Były przeprowadzane doraźne remonty, po to aby most mógł spełniać chociaż ograniczoną komunikacyjną funkcję użytkową. Obecnie zarysowuje się możliwość pełnej rekonstrukcji mostu w jego wersji historycznej. Dlatego należy przytoczyć wypowiedź profesora Politechniki Gdańskiej, wybitnego specjalisty z dziedziny budowy inżynieryjnych obiektów drogowych. Artykuł ten ukazał się w Gazecie Tczewskiejnr 43 / 548 z dn. 26. 10. 2000 r. Oto jego treść: KONIECZNIE Z WIEŻYCZKAMI Tymi uwagami pragnę wesprzeć zwolenników odbudowy mostu drogowego na Wiśle w dawnej postaci lub bardzo do niej zbliżonej, a w każdym razie zachowującej historyczne wieżyczki. Tylko starsze pokolenie Tczewian pamięta to, czego fotografie nie oddają nawet w części - widoku długiego, bajecznie żółtego ciągu wieżyczek na tle błękitnego nieba, wieczorem rozświetlonych jeszcze bardziej bajecznie w zachodzącym słońcu. Intencja przyozdobieniu mostu zgodnie z moda lat 1851/ 57 przyświecała niewątpliwie budowniczym tego mostu, ale jest rzeczą pewną, że projekt powstał także pod naciskiem płaskiego otoczenia, dużej płaszczyzny wód Wisły, długiego, nieciekawego horyzontu, tworzonego przez przywiślany wał po stronie Lisewa. Most długości jednego kilometra bez akcentów pionowych, w dodatku o nieprzerwanej, zagęszczonej metalowej kratownicy, podkreślałby nudę krajobrazu, świadczyłby o ubóstwie wyobraźni budowniczych mostu i tych, którzy godziliby się na taką koncepcję. Odbudowany most z wieżyczkami i historycznymi, ewentualnie zmodyfikowanymi, bramami stanowiłby północną klamrę bulwaru nadwiślańskiego, czyli przedsięwzięcia, jakie od lat planuje się w Tczewie. Jego południową klamrą byłby most w Knybawie. Wprawdzie budowa tego bulwaru ciągnie się od czasów przedwojennych, lecz kiedyś z pewnością zostanie poczyniony decydujący krok w tym kierunku. Wisła jest dziś martwą rzeką w porównaniu nawet z pierwszymi latami powojennymi, kiedy to co jakiś czas holownik ciągnął z prądem albo pod prąd kilka kolorowychbarek, a kilka innych robiło przerwę w podróży z Gdańska na południe Polski i z powrotem. Była to okazja dla tutejszych chłopaków do popisywania się skokami do wody z tych barek. Dziś, kiedy dawna funkcja gospodarcza rzeki prawdopodobnie nie powróci, jej wody powinny być wykorzystane do celów turystycznych, rekreacyjnych, tzn. zabaw, zawodów, festynów, organizowanych na nabrzeżu. Ozdobny moststanowiłby ich naturalną dekorację. Wiele miast z dumą reklamuje siebie wymownymi symbolami. Paryż wieżą Eiffla, Carcasonne średniowiecznymi murami, Londyn mostemTower Bridge, San Francisco mostem Golden Gate itd. Symbolami Tczewa w przeszłości były, obok charakterystycznego kontrastu dwóch wież kościelnych w panoramie, potężnej fary św. Krzyża i szczupłej kościoła św. Jerzego, właśnie wiślane mosty, jako budowle znane w szerokim świecie. Przed pierwszą wojną światową robiły takie wrażenie, że w pewnej niemieckiej powieści podróżnicy jadący z Królewca do Berlina wysiedli w Tczewie i udali się do hotelu dworcowego w przekonaniu, że są w Berlinie! Mało kto wie, że przez krótki okres Tczew znany był nie tylko z wiślanych mostów, ale także z Zajączkowa, jako jednego z największych dworców towarowych w Europie. Ta przeszłość i jego położenie nad Wisłą nie byłyby bez znaczenia w wyznaczaniu przyszłej roli Tczewa, jeszcze przed Gdynią, jako portu morskiego. W dwudziestoleciu międzywojennym ranga miasta graniczącego z Wolnym Miastem Gdańsk urosła także dzięki stacjonowaniu w mieście batalionu strzelców. Nie ulega wątpliwości, że most z wieżyczkami byłby rzadką atrakcją, nie tylko w północnej Europie, wizytówką, jeśli użyć tego banalnego określenia, przyczyniającą się do szerzenia popularności miasta, które jak na swoja wielkość, nie jest zbyt popularne w Polsce. Nasuwa się więc pytanie, dlaczego Tczew miałby zaniedbać coś, co jeszcze można uratować i co maabsolutnie pewnąszansę stania się w przyszłości bestsellerem, który pokazywać będzie można na wystawach, takich, jak na przykład obecna w muzeum w Dusseldorfie na temat mostów od XIII do XVIII wieku. Jest jeszczenastępujacy aspekt sprawy: dziś Staremu Miastu w Tczewie grozi zepchnięcie na margines gdzie indziej powstającego centrum. Taki los jest udziałem wielu starówek. Most z bramami, w których można by umieścić lokale o przeznaczeniu gastronomicznym / bary, małe restauracje /, a także kulturalnym / galerię sztuki, muzeum / ożywiłby zapewne ten zakątek nad Wisłą, wydłużyłby planowaną oś życia kulturalnego w mieście. Koszt odbudowy wieżyczek nie powinien być horrendalny, zwłaszcza, że fundamenty sa gotowe. Nie widzę także przeszkód, by zachowaćhistoryczny lub bardzo podobny do niego profil przęseł. Przy dzisiejszym poziomie techniki ni byłby to problem trudny. Odbudowę wieżyczek można by realizować w dłuższym okresie czasu np. wielu lat i powierzyć ją ekipie zaledwie kilkuosobowej. W partycypacji kosztów, choćby częściowej, wzięlibyzapewne udział miejscowi sponsorzy. Za wydatniejszą pomoc mogliby korzystać z umieszczania lokali lub reklam swoich firm w bramach mostu. W sąsiedztwie ważnego mostu kolejowegoreklama byłaby skuteczna, a frekwencja w ewentualnych lokalach bram znaczna z uwagi na to, że atrakcyjny most w pogodne dni doskonałym deptakiem, tak jak to było po wojnie z mostem, który zabrała kra w 1947 roku. Nie zostały zapewne tutaj wymienione wszystkie przesłanki przemawiające za odbudowa mostu w historycznej postaci, ale myślę, żeodbudowa ta wystawiłaby mieszkańcom grodu Sambora świadectwo zrozumienia dla rzeczy, których cenność w miarę upływu czsu rośnie, tak jak rośnie znaczenie wszelkich znaków przeszłości, a władze miasta, podejmując tę inicjatywę, na zawsze zapisałyby się par excellence złotymi zgłoskami w księdze dziejów Tczewa i historii światowej techniki. Z wyrazami szacunku Prof. dr Stanisław Mrozek Uważam, że należy wziąć pod uwagę to co powiedział profesor były mieszkaniec Tczewa. W grę powinna wchodzić tylko i wyłącznie odbudowa mostu w wersji historycznej. Niech to nawet dłużej trwa, ale pozostanie perła techniki dla następnych pokoleń. Bulwar o którym mówi pan profesor już jest. To co przewiduje Starostwo to jakaś mieszanka nie do przyjęcia. Widzę zrekonstruowany most oświetlony światłem dekoracyjnym przy pomocy lamp LED!!!!!!!

Reklama
30.10.2012 21:33
po wojnie?

z tamtych lat 31.10.2012 17:17
Odbudowano w czynie społecznym. Nie było pieniędzy. Banknoty takie jak teraz nazywały się Biletami Narodowego Banku Polskiego. Teraz wiesz? A w ogóle do czego ci to potrzebne?

koordynacja dawnego tczewa 30.10.2012 17:51
Komentarz zablokowany

mieszkaniec 30.10.2012 18:11
Ty to jakiś nieuk odporny na wiedzę, po niepełnej podstawówce albo Hufcach Pracy. Używasz określeń których nie rozumiesz. Co to znaczy koordynacja dawnego tczewa??!!! Nie rozumiesz tematu. Redaktor ma rację!! Jesteś wulgarnym i prymiutywnym prostakiem!!!!!!!!!!!

30.10.2012 20:44
Twoja mowa wszystko wyraża o Tobie. I jeszcze się chwalisz że byłeś w Dawnym Tczewie, przynajmniej wiadomo czemu juz tam nie jesteś. Ja tez bym takiego kogoś nie chciał.

Reklama
30.10.2012 13:52
Cieszmy się, że będzie odbudowany i nie klóćmy się o detale.Wierzę,że zostanie mu przywrócona dawna świetnośc.I dalej będzie wizytówką naszego miasta.

raftak 30.10.2012 13:28
Tyle krzyku o odbudowie ... Pojawiła się szansa i możliwości na Gruntowny remont mostu i powrotu do dawnej świetności . Powinniśmy to wykorzystać aby wyglądał jak w Originale , co na pewno zwróciło by oczy nie jednego turysty i podniosło atrakcyjność Tczewa .... Na pewno taka inwestycja przyniosła by wymierne korzyści chociażby z przyszłej turystyki .... może to przekona niedowiarków o nie uzasadnionej ekonomicznie inwestycji .... Patrzy w przyszłość ....

mostowiec 30.10.2012 11:51
REKONSTRUKCJA czyli odtworzenie mostu w jego wersji historycznej, to jedyne określenie jakie powinno być używane w związku z jego planowanym przywróceniem do życia!!!!! Jak ten most wyglądał wraz ze wszystkimi wieżyczkami i porttalami po obu stronach, to wiadomo. Dokumentacja techniczna, zdjęcia i inne materiały są. Polskie firmy w rekonstrukcji zniszczonych obiektów po II wojnie światowej są specjalistami w tej dziedzinie. Tak zrekonstruowany most byłby perłą na skalę światową!!!!! Starostwo mówi o remoncie, odbudowie, przebudowie, gruntownym remoncie oraz gruntownej przebudowie itp. Czyli ni pies ni wydra, coś koło świdra - jak mawiał klasyk tow. Wiesław Gomółka

VOX 30.10.2012 11:26
Tylko idiota i nieokrzesany polityk lokalny,może być zwolennikiem przebudowy takiego zabytku !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

30.10.2012 10:08
Pan Wiórek znowu sprzedaje tanie uzasadnienia ptwierdzające jego całkowitą niekompetencję.

Reklama
obywatel 30.10.2012 08:51
Albo odbudowa, albo nowoczesna konstrukcja ale nie taka hybryda!

30.10.2012 08:16
zostawić cztery wieżyczki i dać most ludziom wykorzystywać do przeprawy bo tego ma słuzyć a nie do oglądania.

Święto Kociewia już 8 sierpnia. Weź udział w kolorowym korowodzie! Święto Kociewia już 8 sierpnia. Weź udział w kolorowym korowodzie! Święto Kociewia już 8 sierpnia. Weź udział w kolorowym korowodzie! Przed nami 765. Jarmark św. Dominika w Gdańsku, który rozpocznie się 26 lipca . Odbywająca się od kilku wieków największa impreza handlowo-kulturalna w Polsce i jedna z największych w Europie co roku przyciąga zarówno polskich jak i zagranicznych turystów do stolicy Województwa Pomorskiego. Od kilkunastu lat Kociewie ma w jej programie swój dzień... W 2005 roku pierwszy raz odbyły się Unikaty z Kociewia, czyli występy na scenie lokalnych artystów. W 2017 roku zrodziła się inicjatywa Korowodu Kociewskiego, który przeszedł od Bramy Zielonej na Targ Węglowy. Rok później powstała wystawa Kociewie ART prezentująca dzieła regionalnych twórców. Wydarzenia te znane są pod wspólną nazwą "ŚWIĘTO KOCIEWIA ".Zapraszamy wszystkich mieszkańców oraz sympatyków Kociewia do wspólnego świętowania podczas Jarmarku św. Dominika szczególnie, koła gospodyń wiejskich, ochotnicze straże pożarne, zespoły młodzieżowe, przedstawicieli samorządów, stowarzyszeń, firm… Stragan Kociewski-start: 12.00-miejsce: Skwer Heweliusza Korowód Kociewski-start: 14.30-miejsce: przemarsz od Zielonej Bramy na Plac Heweliusza Kociewska Scena przy Heweliuszu-start: 15.30-miejsce: Skwer Heweliusza Kociewie ART-miejsce: wystawa przed Nadbałtyckim Centrum Kultury LOT KociewieData rozpoczęcia wydarzenia: 08.08.2025 12:00 – Data zakończenia wydarzenia: 08.08.2025 19:00
Reklama