Zanikanie różnorodności biologicznej zauważono w latach 80. ubiegłego stulecia. Naukowcy potrzebowali całej dekady, by poprzeć spostrzeżenia dowodami, oszacować straty dla przyrody i człowieka oraz ustalić działania, które powinny zostać podjęte we wszystkich krajach świata, by zahamować to groźne dla życia człowieka i istnienia Ziemi zjawisko.
Człowiek i… wymieranie gatunków
W 1992 r. na szczycie Ziemi w Rio de Janerio uchwalono Konwencję o Różnorodności Biologicznej. Wg definicji przyjętej oficjalnie przez Konwencję różnorodność gatunkowa oznacza „zróżnicowanie wszystkich organizmów żywych występujących na Ziemi w ekosystemach lądowych, morskich i innych wodnych, jak też w zespołach ekologicznych, których częścią są te organizmy. Dotyczy to różnorodności wewnątrzgatunkowej i różnorodności na poziomie ekosystemów”.
Największym zagrożeniem dla bioróżnorodności jest człowiek, który poprzez wprowadzanie monokultur, trzebienie zwierzyny oraz zasiedlanie rodzimych środowisk egzotycznymi gatunkami zwierząt i roślin, doprowadza do zmniejszenia różnorodności genetycznej i wymierania gatunków.
Bądźmy różnorodni!
Gniewskie Centrum Edukacji Ekologicznej Helianthus w maju br. rozpoczęło realizację projektu edukacyjnego pod nazwą „Bądźmy różnorodni!”, realizowanego w ramach konkursu grantowego „Fundusz Naturalnej Energii”. W ramach projektu powstał bioróżnorodny ogród; znalazły się w nim rodzime gatunki roślin (np. dziurawiec, chaber bławatek czy mięta nadwodna), a także oczko wodne będące wodopojem dla ptaków i środowiskiem życia żab, ważek i ślimaków wodnych. Poza ogrodem, wokół placówki GCEE znajdziemy, wykonane we współpracy pracowników GCEE i artystki, Renaty Reńskiej, pomoce dydaktyczne: od tablic informacyjnych i przyrodniczego twistera do autorskiej foto ścianki.
W nowopowstałym ogrodzie we wrześniu i październiku odbywają się warsztaty dla uczniów szkół podstawowych z terenu województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z definicją bioróżnorodności, dowiadują się czym jest dla ludzi i świata przyrody oraz w jaki sposób ją chronić. Dodatkową atrakcją jest udział w przyrodniczych grach i zabawach powstałych w ramach projektu.
Bioróżnorodni z rakiem szlachetnym...
Kolejny projekt, którego tematem przewodnim jest różnorodność biologiczna nosi nazwę „Bioróżnorodni z rakiem szlachetnym”. Potrwa od września 2012 r. do kwietnia 2013 r. i kierowany jest zarówno do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, jak i do osób dorosłych. Celem projektu jest realizacja programu edukacyjnego z zakresu bioróżnorodności w zbiornikach wodnych ze szczególnym uwzględnieniem raka szlachetnego jako wskaźnika antropopresji (ogółu działań człowieka, zarówno planowych i przypadkowych, mających wpływ na środowisko przyrodnicze). Poza warsztatami w szkołach, odbędą się dwa spotkania z dr inż. Przemysławem Śmietaną z Uniwersytetu Szczecińskiego, podczas których zostaną poruszone też takie tematy jak biologia rodzimych gatunków raków oraz sposoby ich ochrony.
- Mamy nadzieję, że dzięki obu projektom uda nam się przybliżyć temat różnorodności biologicznej jak największej liczbie osób - mówi edukator ekologiczny Justyna Porożyńska - Majewska. - Konieczność ochrony bioróżnorodności jest coraz częściej poruszanym problemem przez naukowców oraz media. Powinniśmy zdać sobie sprawę, że prawidłowe funkcjonowanie przyrody, bez niej jest niemożliwe.













Napisz komentarz
Komentarze