poniedziałek, 15 grudnia 2025 12:32
Reklama

„Niszczyli nam psychikę...”

KOCIEWIE. Skargi na działalność kierownictwa oddziału firmy „Provident” w Pelplinie. Poniżanie i oskarżanie własnych pracowników o oszustwa; nocne niezapowiedziane „wizyty” w domach klientów; dawanie pożyczek bez względu na zdolność kredytową – taki obraz pelplińskiego oddziału Providenta wyłania się z opowieści byłych przedstawicielek i klientów firmy.
„Niszczyli nam psychikę...”
Centrala firmy w Warszawie zapewnia, że w razie zgłoszenia nieprawidłowości niezwłocznie je wyjaśni.
Do redakcji „Gazety Tczewskiej” zgłosiły się klientka, dwie byłe oraz obecna przedstawicielka pelplińskiego oddziału firmy Provident, czołowego kredytodawcy w Polsce.

Czerwone światło po dziwnej rozmowie
Kiedy pani Krystyna była bliska spłaty kredytu, zaciągniętego w firmie Provident, dostała propozycję pracy w jej pelplińskim oddziale.
- Wahałam się, mąż mi odradzał, ale zgodziłam się zostać przedstawicielem - wspomina. - Na pierwszym szkoleniu otrzymałam kupę papierów, których nawet nie zdążyłam przeczytać przed podpisaniem. Były to weksle, chyba na sumę 1500 euro. Nie wiem dlaczego musieliśmy je podpisać. Papiery od razu zostały zabrane.
Pierwsze dni w nowej pracy przebiegły spokojnie. Czerwone ostrzegawcze światło „zapaliło” się w momencie, gdy pani Krystyna była świadkiem co najmniej dziwnego dialogu pomiędzy osobami z kierownictwa firmy.  
- Jedna z nich powiedziała do mnie: „Wie pani co, przydałoby się dzisiaj z...ć komuś w kły”. Inna osoba odparła: „Ja komuś dzisiaj z...ę”. Nie wiedziałam jak mam to zrozumieć. Wyszłam z sali, wyjęłam dwa papierosy i ze zdenerwowania chciałam zapalić oba naraz. Ludzie patrzyli na mnie jak na wariatkę.

Pożyczka na poczet… pożyczki
Z kolei panią Kamilę, również przedstawicielkę firmy, zaskoczyło to, że kierownictwo oddziału wydawało się nie zainteresowane zdolnością kredytową klientów.
- Gdy naszym zdaniem klient był niewypłacalny, to mówiłyśmy kierowniczce o naszych obawach – podkreśla. – W odpowiedzi słyszałyśmy: „Dobra dajcie tę pożyczkę, później będziemy się martwić”.
W przypadku, gdy klient miał kłopoty ze spłatą kredytu sugerowano wzięcie kolejnej pożyczki. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że z drugiego kredytu potrącano zaległości pierwszego, jeszcze nie spłaconego, bez zgody klientów, do których rąk trafiało np. zaledwie 100 zł, zamiast całej sumy pożyczki. Tak było w przypadku pani Heleny, klientki Providenta, oraz pani Krystyny.  
- Tego nie można było traktować jako pożyczki, ale jako spłatę odsetek – zaznacza pani Krystyna. – Przecież to jest moje prawo co zrobię ze swoim kredytem.
- Ludzie, żeby nie mieć zaległości w Providencie, zaciągają kolejne pożyczki w innych bankach – dodaje pani Kamila. - Zadłużają się po uszy.

Co wypływało „na mieście”
- Kiedy wzięłam pierwszą pożyczkę Bóg mi chyba rozum odebrał – gorzko stwierdza pani Helena. – Mąż jej nie chciał, ale pieniądze były nam bardzo potrzebne. Umówiłam się z przyjaciółką rodziny, że ona weźmie kredyt, którego żyrantem będzie mój mąż, ale pieniądze trafią do mnie. Mąż nie miał się o tym dowiedzieć. Po jakimś czasie zaczęłam mieć problemy ze spłatą kredytu. Przyjechał do nas pan od windykacji powiedzieć o tym mężowi. Prosiłam, żeby tego nie robił, bo mąż jest bardzo nerwowym człowiekiem. Obiecałam, że jak najszybciej ureguluję zaległości. Niestety, ten pan pozostał głuchy na moje prośby. Powiedział o zaległościach mężowi, który mnie pobił na jego oczach.
- Kierownik ds. windykacji „nie zapomniał” poinformować o tym przykrym wydarzeniu na spotkaniu przedstawicieli – dodaje pani Kamila. – Dlaczego nie zachował tego dla siebie? Zresztą na takich zebraniach każdego klienta omawiano oddzielnie, bez zachowania jakiejkolwiek tajemnicy.
- Od razu takie informacje wypływały „na mieście” – żali się pani Helena. – Naraz rodzina i sąsiedzi wiedzieli, że nie spłacasz pożyczki. Przecież tak nie można traktować własnych klientów!

„Nówki” i inne cele
Przedstawicielki firmy zatrudniano na podstawie umowy zlecenia.
- Jak przyjmowano mnie do pracy to obiecano mi, że będę chodziła tylko na zbiórki – wspomina pani Kamila. – Była to praca na zlecenie, a pracowałam praktycznie dzień i noc. Nawet po godz. 22 były telefony, które kazano odbierać w każdym momencie. Co chwilę organizowano jakieś zbiórki, czy szkolenia do późnego wieczora, nie licząc się z tym, że dziewczyny wracają nocami same do domów. Obiecywano mi dobre zarobki, bo dużo ludzi bierze pożyczki. Ale nikt mi nie powiedział, że będę musiała wykonywać cele tygodniowe, czyli zdobycie dwóch „nówek” (nowych klientów – przyp. red.), dodatkowo nowa pożyczka dla starego klienta oraz refinansowanie. Kierownictwo najbardziej interesowały pożyczki „104”, czyli na 2 lata. Tak zwany cel sprzedażowy wynosił co najmniej pięć lub sześć tysięcy złotych tygodniowo. Gdyby mi od razu powiedziano o tak wygórowanych celach, to w życiu bym się tam nie zatrudniła.
- A potem dostawaliśmy po niespełnieniu norm telefony: „Co się k... dzieje? Nie macie żadnych „nówek!” Co robicie żeby zdobyć klientów, bo siedzeniem w domu na d…e nic nie zrobicie!”. Szlak mnie trafiał po takich wyzwiskach – nie kryje zdenerwowania pani Krystyna.
Nasze rozmówczynie podkreślają, że dla kierownictwa pelplińskiego oddziału najważniejsze było wykonanie określonego celu, nieważne jak, za wszelką cenę.
- Miałam w tygodniu cztery „nówki”, pierwsze miejsce jako przedstawiciel miesiąca, kierownictwo było bardzo zadowolone – opowiada pani Karolina, przedstawicielka Providenta. - W następnym tygodniu, niestety, nie miałam już żadnego nowego klienta i zostałam zmieszana z błotem przez kierownictwo. I tak w kółko. Nie ma możliwości znalezienia nowych klientów, w takiej liczbie jakiej od nas wymagano, w tak małym mieście jak Pelplin.

Pomówienia metodą kontroli?
Nasze rozmówczynie najbardziej bulwersuje działalność kierownika ds. kontroli wewnętrznej. Panią Krystynę i wiele innych przedstawicielek potrafił oskarżyć o nie odprowadzenie wpłat na konto firmy i przywłaszczenie pieniędzy od jednej z klientek.
- Po spotkaniu z tą klientką oczywiście okazało się, że wszystko jest w jak najlepszym porządku, ale tak przejęłam się tym pomówieniem, że tego samego dnia trafiłam na pogotowie, gdzie lekarz dał mi zastrzyk na uspokojenie – mówi pani Krystyna.
Z kolei pani Karolina została oskarżona przez tego samego kierownika o sfałszowanie podpisu pod umową o zaciągnięciu kredytu.
- Ten pan potrafił wydzierać się na mnie w moim domu tak, że wszyscy sąsiedzi słyszeli, albo zatrzymać mnie na ulicy i krzyczeć, że nie spłacam rat – wspomina. - Byłam wtedy tylko klientką. Napisałam na niego skargę, a teraz jak jestem przedstawicielką to mnie gnębi. Byłam u pewnego klienta, który powiedział mi, że wspomniany wyżej kierownik namawiał go, by podpisał oświadczenie, że jako jego przedstawicielka, nie dokonuję wpłat na konto firmy i przez to ma zaległości. Kierownik powiedział, że jestem nierzetelnym przedstawicielem, złodziejką co bierze pieniądze dla siebie, a ja w życiu nikogo nie okradłam. Poszłam raz po zakupy i biegłam do domu, bo zostawiłam wodę na gazie. Pan z kontroli wewnętrznej zajechał samochodem i zaczął mówić, że przed nim uciekam, bo robię jakieś przekręty.
- Co oni mają z takiego dręczenia własnych pracowników? – pyta pani Krystyna. – Nie lepiej od przedstawicieli firmy mieli jej klienci zalegający z ratami, do których potrafiono przyjeżdżać bez zapowiedzi późnym wieczorem z żądaniem jak najszybszej spłaty rat.
- Tymczasem w umowie jest wyraźnie napisane, że z klientami trzeba się umawiać telefonicznie lub listownie, a nie robić naloty na prywatne mieszkania, zakłócając prywatność i spokój oraz niszcząc psychikę przedstawicieli i klientów – tłumaczy pani Kamila. - Zdaniem pana kierownika każda nowa umowa jest fałszywa i jaki jest sens tej pracy?

Wezwanie do zapłaty na „do widzenia”
- Po roku pracy nasze możliwości się wyczerpały, bo już wszystkich znajomych wciągnęłyśmy w pożyczki, więc przyszedł czas na zwolnienie nas i zatrudnienie nowych osób, które mają „nowych” znajomych – zgodnie uważają panie Krystyna i Kamila, które zwolniły się z firmy, nie otrzymawszy nawet wynagrodzenia za ostatni miesiąc pracy.
Pani Krystyna rozwiązała umowę o pracę, gdy ponownie została oskarżona o nie odprowadzanie wpłat na konto firmy. Mówi, że nie mogła już wytrzymać pomówień.
- Namawiano mnie do powrotu – wspomina. – Kierownik ds. kontroli wewnętrznej dzwonił do mnie nieraz snując dziwne insynuacje, proponując spotkanie w ustronnym miejscu. Mówiłam o tym w regionalnej centrali firmy w Starogardzie Gdańskim. Powiedziałam, że nie życzę sobie więcej takich telefonów, bo postaram się o biling i wytoczę mu sprawę sądową. Po tej rozmowie w centrali obiecano mi, że pan kierownik już nigdy do mnie nie zadzwoni.  
Po trzech miesiącach od zakończenia pracy w Providencie pani Krystyna otrzymała pismo z Działu Windykacji firmy informujące o tym, że jest obciążona pożyczką swojego byłego klienta, wraz z wezwaniem do zapłaty 3640 zł. W przypadku nie uiszczenia tej kwoty sprawa zostanie skierowana do sądu.
- W Dziale Windykacji powiedziano mi, że jestem tym obciążona, bo klient podobno wyparł się pożyczki – mówi pani Krystyna. - Nikt tego nie potwierdził, także osoba, która tę pożyczkę wzięła. Pan z kontroli wewnętrznej stwierdził, że pożyczka na pewno była wzięta dla mnie. To absurd - mam cztery dorosłe osoby w domu, które mogłyby wziąć dla mnie kredyt, więc po co mi do tego obcy człowiek?
- Według mnie to zemsta pelplińskiego oddziału firmy, za to, że wypowiedziałam umowę o pracę, bo nie do przyjęcia dla nich jest fakt, że przedstawiciel zwalnia się sam – kończy pani Krystyna.
Kierowniczka rejonowego oddziału Providenta w Pelplinie nie chciała z nami rozmawiać, odsyłając do centrali firmy w Warszawie.

Imiona bohaterek artykułu (na ich prośbę) zostały zmienione. Prawdziwe dane rozmówczyń pozostają do wiadomości redakcji.

Informację o nieprawidłowościach wyjaśnimy w firmie

Rozmowa z Marcinem Janasem z Biura Prasowego firmy Provident Polska S.A.

- W jaki sposób są rekrutowani przedstawiciele firmy Provident? Czy zdarzają się sytuacje, że klientom po spłaceniu kredytu oferuje się pracę w firmie?
- Przedstawiciel świadczy dla nas usługi na podstawie umowy zlecenia. Jest to umowa o świadczenie usług przez przedstawiciela. Dla wielu naszych przedstawicieli współpraca z naszą firmą nie jest podstawową i jedyną formą zatrudnienia, często jest zajęciem dodatkowym. Taka forma umowy pozwala im na regulowanie czasu wykonywania świadczenia np. tylko popołudniami. Wykorzystujemy kilka sposobów rekrutacji przedstawicieli. Przedstawicielami mogą zostać osoby polecone przez dotychczasowych przedstawicieli czy pracowników, w tym także klienci naszej firmy, jeżeli są zainteresowani i spełniają odpowiednie warunki. Po pomyślnym przejściu procedury rekrutacyjnej oczywiście oferujemy im współpracę. Przedstawicieli szukamy też tradycyjnymi metodami np. poprzez ogłoszenia w prasie ogólnopolskiej, ale przede wszystkim prasie lokalnej.

- Czy stałą praktyką jest podpisywanie weksli przez nowo zatrudnianych przedstawicieli firmy? Jeśli tak, to dlaczego i na jaką sumę weksle są podpisywane?
- Każdy przedstawiciel jest zobowiązany do dostarczenia weksla in-blanco i podpisania deklaracji wekslowej. Deklaracja wekslowa służy do zabezpieczenia interesów firmy na wypadek kradzieży, fałszerstw, defraudacji. W deklaracji wekslowej zostały dokładnie opisane warunki wypełnienia weksla. Tylko w przypadku zaistnienia zapisanych tam okoliczności (kradzież, fałszerstwo, defraudacja) firma może wypełnić weksel. Zgodnie z deklaracją wekslową firma może wypełnić weksel wyłącznie na sumę równą skradzionej kwocie pieniędzy lub szkodzie w mieniu.
Zawieranie tego typu umów jest praktyką na rynku finansowym. Korzystają z takiego zabezpieczenia chociażby firmy ubezpieczeniowe. Zarówno nasi przedstawiciele, jak i agenci firm ubezpieczeniowych nie są związani z firmą umową o pracę, a dysponują pieniędzmi, zarówno firmowymi, jak i pieniędzmi klientów. Chodzi o to, aby zminimalizować ryzyko bezprawnego rozdysponowania tymi środkami (funkcja prewencyjna) oraz ułatwić ich odzyskanie w razie bezprawnego rozdysponowania przez osobę nieuczciwą (postępowanie nakazowe). Oczywiście takie sytuacje są rzadkie.

- Czy docierały do Państwa skargi od byłych i obecnych przedstawicieli na działalność pracowników oddziału firmy Provident w Pelplinie (konkretnie chodzi o osoby kierownika ds. windykacji i od kontroli wewnętrznej)?
- Polityka firmy zakłada, że każdy pracownik i przedstawiciel ma możliwość zgłaszania swoich uwag i problemów. Wyjaśnianiem zasadności skargi zazwyczaj zajmuje się jednostka niezależna od lokalnego oddziału, czyli Dział Personalny naszej firmy, lub Dział Współpracy z Przedstawicielami we współpracy z przełożonym pracownika, na którego otrzymaliśmy skargę. Każda skarga jest dokładnie analizowana. Jeżeli chodzi o osobę kierownika ds. kontroli wewnętrznej z Pelplina to faktycznie otrzymaliśmy jedną skargę od byłego przedstawiciela. Po dokładnym wyjaśnieniu sprawy okazało się, że zarzuty się nie potwierdziły. Na pracę kierownika ds. windykacji nie mieliśmy żadnych skarg. Bardzo dbamy o pozytywną atmosferę w naszej firmie. Zależy nam na dobrych pracownikach i dobrych przedstawicielach, dlatego wszystkie ewentualne nieporozumienia staramy się rozwiązywać na bieżąco.

- Jaki jest minimalny pułap zarobków klienta, żeby miał możliwość uzyskania kredytu w firmie Provident? Według przedstawicielek, które zgłosiły się do naszej redakcji, kierownictwo oddziału w Pelplinie sugerowało, żeby „dawać wszystkim pożyczki, a ich spłatą to będziemy martwić się później”.
- To czy decyzja o przyznaniu pożyczki jest pozytywna, czy nie, zależy od zdolności kredytowej klienta. Wymagamy, żeby klient miał zdolność kredytową czyli, żeby jego dochód pozwalał na regulowanie jego bieżących zobowiązań. Wymaganie to zostało wprowadzone ze względu na ochronę zarówno interesów klientów, jak i naszych (zależy nam przecież na spłacie pożyczki). Przy ocenie zdolności kredytowej pracownicy oddziałów lokalnych korzystają z systemu komputerowego (system na podstawie analizy historii spłat i sytuacji finansowej klienta generuje ofertę pożyczki dla danego klienta bądź odmowę udzielenia pożyczki). Udzielanie pożyczek „wszystkim” nie leży w interesie naszej firmy. Jeżeli pojawiają się takie sygnały oczywiście sprawdzimy, czy nie doszło do przekraczania naszych wewnętrznych procedur.

- Według moich informatorów kilka razy zdarzyło się, że osobom, które miały problemy ze spłatą kredytu, przyznawano kolejny kredyt, ale z jego kwoty spłacano, bez zgody klienta, tę pierwszą pożyczkę, tak że do rąk tych osób trafiało np. tylko 100 zł. Takie działanie chyba nie jest zgodne z prawem...
- Nasza firma udziela niewielkich pożyczek (średnia to ok. 1000 zł). Każdy klient może  ubiegać się o kolejną pożyczkę. To czy decyzja o przyznaniu kolejnej pożyczki będzie pozytywna, zależy przede wszystkim od zdolności kredytowej klienta. Oczywiście, jeżeli klient ma zdolność kredytową i otrzymał pożyczkę, to jeżeli chce, może przekazać część kwoty na spłatę swoich zobowiązań. Decyzję o sposobie rozdysponowania pożyczką zawsze podejmuje klient. Bywa tak, że są one przeznaczane na bieżące wydatki (zaległy rachunek domowy, niespodziewane wydatki, rata kredytu, czy okazjonalne zakupy).

- Według umowy zawieranej z każdym klientem firmy Provident, w przypadku nieregularnego spłacania rat kredytu klient jest informowany o zaległościach telefonicznie lub listownie. Z moich informacji wynika, że regułą oddziału w Pelplinie były osobiste wizyty kierownika ds. windykacji w domach klientów, wizyt niezapowiedzianych i nierzadko odbywających się późnym wieczorem. To chyba nie jest normalna praktyka w firmie Provident?
- Nie otrzymaliśmy reklamacji na ten temat od naszych klientów z Pelplina. Wizyty kierowników regionalnych u klientów są częścią naszego systemu zarządzania zaległościami. Zawsze dokładamy starań, żeby takie wizyty odbywały się w okolicznościach dogodnych dla klienta. Kierownik jest osobą uprawnioną do tego, aby w razie okresowych kłopotów finansowych klienta czasowo obniżyć ratę pożyczki lub wyrazić zgodę na czasowe odroczenie raty (przedstawiciel bez zgody kierownika nie ma takiej możliwości). W przypadku, gdy otrzymamy reklamację z informacją, że klient jest niezadowolony z przebiegu wizyty, od razu reagujemy. Nasi klienci zazwyczaj cenią sobie elastyczne podejście firmy do okresowych trudności w spłacie pożyczki.

- Czy jest szansa, w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, na wewnętrzną kontrolę pracy oddziału w Pelplinie?
- Oczywiście cały czas monitorujemy jakość pracy wszystkich naszych oddziałów. W oddziałach przeprowadzamy regularne audyty i kontrole. Jeżeli otrzymalibyśmy informację o nieprawidłowościach to niezwłocznie ją wyjaśnimy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

jola 28.07.2021 09:51
prowident wpisal do biku czy maja taki prawo 535502540

PRACOWNIK 10.03.2011 23:49
NIE CHODZIE DO PRACY JAKO PRZEDSTAWICIELE DO PROVIDENT BO TO KOSZMAR ?????

stefan 02.02.2011 21:47
Zgodzę się ze realizacja celów jest ważna dla każdego kierownika danej sekcji on jest tak samo z tego rozliczany jak my przedstawiciele, zarabia kasę w zależności od zbiorek i sprzedaży. Ale nigdy pod moim adresem nie padły słowa ze k...a nic nie robię i siedzę na d...e.

X 30.03.2008 18:13
Dzięki za artykuł, poczytam jeszcze, jeśli by mnie naszło na pożyczanie. TRAGEDIA. Kto na to pozwala

sanchez 29.03.2008 21:37
W końcu ktoś napisał o tym, jak działa ta "firma".

xxx 29.03.2008 21:07
Przecież wiadomo....

Reklama
Sylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plData rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Reklama
Reklama