sobota, 13 grudnia 2025 04:46
Reklama

Zakorkowane i rozkopane miasto - zdenerwowani mieszkańcy

TCZEW. Wszystko wskazuje na to, że wiadukt w ul. Wojska Polskiego w Tczewie - newralgiczny punkt dla ruchu motoryzowanych w Tczewie - nie zostanie oddany w terminie, czyli do 22 września br. Jest niebezpieczeństwo, że z ruchu zostanie wyłączony fragment ul. Głowackiego między ul. 30 Stycznia a drogą krajową nr 91.
Zakorkowane i rozkopane miasto - zdenerwowani mieszkańcy
Jeśli do tego dojdzie, jeszcze bardziej skomplikuje się sytuacja w Tczewie z płynnością ruchu.
- Dobrze, że na dodatek nikt nie wpadł na pomysł remontu na Moście Tczewskim – ironizuje pan
Piotr. G.. - I tak nam problem z wjazdem w ul. Obrońców Westerplatte.

Ul. Głowackiego z problemem?
- W związku remontem wiaduktu w ul. Wojska Polskiego całe Czyżykowo wjeżdża przez Głowackiego w „jedynkę”– mówi Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Tczewie. - Dzwonił kierownik budowy, że planowany nowy kolektor jest bliżej osi i będą musieli zająć cały pas jezdni, więc ruch wahadłowy chyba nie wchodzi w grę.
W tę środę (17 sierpnia) dyrektor PZD miała rozmawiać z kierownikiem robót w ul. Głowackiego o terminach rozpoczęcia prac. Jest złożone pismo odnośnie zajęcia pasa drogowego. Oby nie stało się najgorsze, czyli zamknięcie tego odcinka powyższej ulicy. Inaczej kierowcy chcąc wjechać na „jedynkę”, będą musieli nadrobić drogi, czyli spalić więcej paliwa, a to bije po kieszeni.

Ul. Andersa z nożem na gardle
Trwa remont ul. Andersa obejmujący budowę nowej nawierzchni, chodników, przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, gazowej, telekomunikacyjnej, wykonanie instalacji oświetleniowej. Instalacje zostały już położone, trwa wykonywanie podbudowy, do zrobienia jest wykonanie nawierzchni ulicy, chodników oraz oświetlenie i oznakowanie. Koszt inwestycji to ok. 1,3 mln zł. Termin zakończenia prac – połowa października br.
- Nie mamy żadnych dramatycznych sygnałów, jeśli chodzi o remonty dróg czy obiektów szkolnych – twierdzi Adam Burczyk, wiceprezydent Tczewa. - Na ul. Andersa są realizowane wszystkie prośby mieszkańców. Chcemy tę ulicę raz i porządnie zrobić.
Powyższą ulice i tak miasto musiało w tym roku przebudować. Inaczej mieszkańcy mogliby dochodzić swych praw w sądzie i domagać się odszkodowań za zalewanie posesji.
- Nareszcie też będziemy mieli porządne i szerokie chodniki – mówi pani Anna.
Wszelkie roboty drogowe to, niestety, utrudnienia. Kierowcy i tak jeżdżą na pamięć i próbują  dojechać ul. Chopina np. do pl. Hallera. A tu „przeszkoda”, to fragment tej ulicy od ul. Wodnej do ul. Okrzei jest remontowany – układana nawierzchnia z kostki. No i kluczą np. Wąską i ul. Rybacką!  
A tak przy okazji – ciekawe ile kostki, która miała posłużyć do ułożenia nowych nawierzchni wielu ulic starówki, zniknęło bezpowrotnie. O dziwo, nawet były telefony do Urzędu Miejskiego w Tczewie czy można sobie zabrać stara kostkę...

Wreszcie wejdziemy...
... do holu dworca PKP od strony ul. Pomorskiej. Do końca sierpnia ma zostać otwarte główne wejście na dworzec PKP. Wykonawca chce zdążyć przed początkiem wzmożonego ruchu pasażerów związanego z dojazdami do szkół i uczelni. Tymczasem roboty na zintegrowanym węźle transportowym przebiegają zgodnie z harmonogramem. Wykonano fundamenty pod wiaty autobusowe, trwają prace na płycie przed budynkiem dworca PKP. Przy ul. Nowokolejowej  wykonano asfaltowe warstwy podkładowe pod warstwę ścieralną. Wkrótce rozpocznie się przebudowa ul. Pomorskiej. Termin zakończenia robót przy węźle upływa z końcem listopada br.


Pomosty dla wodniaków
Dziś jeszcze nic tam się nie dzieje, ale w ramach „Pętla Żuław” przy ul Nadbrzeżnej powstaną   pomosty cumownicze nad Wisłą, na wysokości przystani harcerskiej. Pomosty są elementem projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Szacunkowy koszt tczewskiej części inwestycji to ok. 1 mln zł, z czego 60 proc. to dofinansowanie unijne. To zadanie na lata 2011-2012. Oby tylko nie było tam żadnych problemów, jak ze slipem na pobliskiej przystani.
Dziś musimy, bo nie mamy innego wyjścia, uzbroić się w cierpliwość i poczekać aż wszystkie te inwestycje będą zrealizowane.
- Pewnie przyjdą chudsze lata i mniej się będzie robić w mieście – uważa pan Adam. - Może wtedy zatęsknimy za rozgrzebanym miastem.

Stare miasto rozkopane wzdłuż i wszerz
Dziś chodząc po tczewskiej starówce nie warto zadzierać głowy i spoglądać na odnowione czy zaniedbane fasady kamieniczek. Trzeba uważnie chodzić, by przypadkiem nie wpaść w dziurę. Trwa realizacja prac w  ramach projektu „Rewitalizacja  strefy A obszaru zdegradowanego Starego Miasta”.
II etap Drogi Widokowej (wymiana nawierzchni  w ul. J. Dąbrowskiego i Krótkiej). W ub. roku wykonany został pierwszy etap szlaku, który połączył Stare Miasto z brzegiem Wisły i przystanią. II etap zakłada założenie skweru z kwiatami na rozwidleniu ul. Krótkiej i Mickiewicza, w ul. Jarosława Dąbrowskiego wymieniona zostanie posadzka i zaznaczone miejsce, gdzie w średniowieczu znajdował się most zwodzony. Na pl.  Hallera, istniejącą fontannę zastąpi nowa – termin realizacji fontanny do końca sierpnia br.
Szlak Forteczny. Projekt zakłada utworzenie pl. Pamięci przy ul. Wodnej, punktu widokowego i niewielkiego amfiteatru przy ul. Rybackiej. Szlak rozpoczyna się na ul. Podmurnej, następnie po przecięciu ul. Kard. Wyszyńskiego, biegnie wzdłuż północnej ściany kościoła farnego w kierunku ulicy Zamkowej. Po drodze krzyżuje się z Drogą Spacerową i prowadzi schodami łączącymi wzniesienie poklasztorne z ul. Zamkową. Dalej szlak biegnie wzdłuż ulicy Zamkowej do pl. Pamięci, gdzie skręca w ulicę Wodną, dalej Rybacką i „wraca” na skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Podmurnej.
Droga Spacerowa rozpoczyna się od ul. Chopina (w punkcie skrzyżowania ulic Kołłątaja i Nad Wisłą), przecina ul. Wodną, Podgórną, Okrzei i dociera do ul. Mestwina. Następnie prowadzi drogą na wzniesieniu poklasztornym, przecina plac i mija zabudowania szkoły muzycznej przy pl. św. Grzegorza i dalej wiedzie wzdłuż parku CKiS, skrajem skarpy ziemnej w kierunku placu Sambora, gdzie kończy swój bieg. W ramach Drogi Spacerowej utworzone zostaną: ekspozycja archeologiczna przy skrzyżowaniu ulic Chopina i Wodnej, miejsce rekreacji dla młodzieży na placu przy szkole muzycznej, plac Sambora z platformą widokową.
Poza tym trwają prace remontowe budynków przy ul. Chopina 33 (na parterze będzie się znajdował lokal dla warsztatów terapii zajęciowej, a u góry mieszkania) oraz przy ul. Zamkowej 26 (będzie tam świetlica środowiskowa dla dzieci). Te prace zakończone zostaną do końca roku. Przygotowywana jest też dokumentacja remontów kolejnych kamienic – przy ul. Zamkowej 16 oraz Mickiewicza 18.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

luśnia 22.08.2011 22:01
Rozwalic wszystko i budować na nowo. Premierowi się nie odmawia.

By żyło się lepiej 22.08.2011 15:04
POlska w budowie! Co wam się kurcze nie podoba, to że się buduje? Taka moda w całej Polsce, że wszystko jest w budowie... Tylko nie wiadomo, kiedy to się skończy?

zawsze w drodze 22.08.2011 12:00
Jak wielkie muszą być utrudnienia? Ile musi kosztować paliwo? Ile czasu muszą stracić ludzie by zrezygnowali z idiotycznych podróży samochodem po mieście?

Zuza 22.08.2011 11:56
Strach się bać!!! Proponuję poszerzyć kładkę dla "pieszych" na Wojska Polskiego! Może dojść do tragedii gdy na jej środku spotkają się rozpędzone motocykle. Motorowery i rowery jakoś sobie radzą. Tyle, że ja boję się przez to, tą kladką chodzić z dziecięcym wózkiem. Mam nadzieję, że nie zepsułam humoru policjantom i strażnikom? Ps. po szerszej kładce przejadą też samochody, tak trzymać!

Reklama
Reklama
Reklama