poniedziałek, 15 grudnia 2025 12:17
Reklama

Skalpowanie nie jest takie proste

PELPLIN. Jaki gatunek książki wybieramy najczęściej, gdy wybieramy się w podróż pociągiem? Oczywiście powieść kryminalną. Dlaczego? - Ponieważ sytuacja podróży jest sytuacją niepewności, a kryminał opowiada o czyichś kłopotach, pozwalając oderwać się od swoich własnych – wyjaśnia Mariusz Czubaj, znawca i twórca literatury kryminalnej.
Skalpowanie nie jest takie proste
Spotkanie z tym antropologiem kultury, autorem przewodnika po najlepszych kryminałach oraz powieści „Aleja samobójców”, napisanej wspólnie z Markiem Krajewskim, odbyło się w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. ks. Bernarda Sychty w Pelplinie.

Opowieść zamiast psychologizmów
Kryminał to jeden z najchętniej czytanych i wypożyczanych gatunków literackich, co zgodnie przyznały obecne na spotkaniu panie bibliotekarki. Jaki jest powód nieśmiertelności historii o mniej lub bardziej inteligentnych gliniarzach i detektywach? Jak mówi Mariusz Czubaj, odpowiedzi na to czego szukamy w kryminale jest bardzo wiele.
- Inżynier Mamoń w „Rejsie” mawiał, że słuchamy takich piosenek, które już słyszeliśmy, które lubimy. Z kryminałem jest podobnie, bo należy do literatury gatunków, posługującej się określonymi kliszami, stałymi motywami. Kryminał jest opowiedzianą historią, co wcale nie jest częste w przypadku literatury współczesnej, a już zwłaszcza polskiej, która lubi różne bebechowate psychologizmy, natomiast niekoniecznie lubi opowiadać pewną historię, która ma nas wyrwać na dwie godziny z codzienności, wziąć ją w nawias, pozwolić uciec w fikcyjny świat.
Typową opowieść cechuje bohater, który wyrusza z punktu A do punktu B, a po drodze przeżywa różne przygody. W kryminale dochodzi do tego schematu naruszenie określonego porządku, czyli zbrodnia, która wprowadza element chaosu. Oczywiście pojawia się ktoś, kto ma ten porządek przywrócić na nowo.
- W tym przypadku kryminał ma coś wspólnego z klasycznymi opowieściami mitologicznymi – z naruszeniem porządku, przesileniem, kryzysem i odrodzeniem świata – tłumaczył Czubaj. - To jest klasyczne ujęcie definicji kryminału. Niemiecki filozof Walter Beniamin twierdził, że ludzie lubią czytać kryminały zwłaszcza w pociągu, gdyż sytuacja podróży jest sytuacją niepewności, a kryminał opowiada o czyichś kłopotach, pozwalając na oderwanie się od swoich własnych. Jak jadę pociągiem to zawsze mam ze sobą kryminał. Zresztą dzisiaj też zabrałem książkę w podróż. Najlepiej kryminały czyta się od deski do deski, w jeden wieczór, czy noc. Wielokrotnie mi się tak zdarzyło, że jak czytam np. Henninga Mankella to szukam wszelkich pretekstów, żeby nie wykonywać żadnych czynności domowych...

Zaczęło się w „Pod Złotym Psem”...
Próbą odpowiedzi na powyższe pytanie oraz przewodnikiem po najlepszych kryminałach jest „Krwawa setka”, napisana wspólnie z prof. Wojciechem Bursztą.
- Jest to pozycja w gruncie rzeczy czysto fanowska – mówił gość spotkania, który przyznał, że nie pamięta kiedy sięgnął po swój pierwszy kryminał.
W ub. roku Mariusz Czubaj z teoretyka stał się praktykiem – na rynku wydawniczym ukazała się „Aleja samobójców”, powieść napisana wspólnie z gwiazdą polskiej literatury kryminalnej Markiem Krajewskim, autorem serii przygód radcy kryminalnego z Breslau Eberharda Mocka.
- „Aleja…” powstała w efekcie zaprzyjaźnienia się z Markiem, przy niecnie dużej ilości piwa spożytego we wrocławskiej knajpie „Pod Złotym Psem” – wspominał Czubaj. – Później zaproponowano nam wspólne pisanie bloga kryminalnego na stronach internetowych „Polityki”.
Jedno z trzech umieszczanych tam opowiadań rozrosło się do objętości powieści i tak powstała historia o oskalpowanym pensjonariuszu luksusowego domu starców w Sopocie, który poruszał się na wózku inwalidzkim, choć stan jego zdrowia wskazywał, że wcale nie musiał tego robić... Zagadkę na kartach powieści rozwiązuje nadkomisarz Jarosław Pater.
- Chcieliśmy, żeby główny bohater był ostentacyjnie niepodobny do Mocka – podkreślił Mariusz Czubaj.
Prace nad książką poprzedziły konsultacje na temat skalpowania, przeprowadzone z medykiem sądowym dr Jakubem Trnką.
- Dobrze wykonany skalp to nie jest taka prosta sprawa – mówił z uśmiechem pisarz. - Czytelnik nie może mieć poczucia, że czyta o historii zupełnie wyssanej z palca, dlatego skalpowanie konsultowaliśmy z medykiem sądowym, a o procedurach policyjnych rozmawialiśmy ze znajomym komisarzem z wydziału zabójstw.

Czy Makbet to też kryminał?
Pisarza zapytano także o to, jaki powinien być dobry kryminał i czy te wymogi spełnia jego książka.
- Klasyczny kryminał ma ciekawie skonstruowaną zagadkę, jest grą intelektualną, gdzie czytelnik porusza się śladami autora i próbuje sam rozwikłać kto zabił – odpowiedział Czubaj. - Często ludzi do kryminału przyciąga postać głównego bohatera. Moimi ulubionymi są komisarz Kurt Wallander szwedzkiego pisarza Henninga Mankella oraz inspektor Rebus Szkota Iana Rankina.
Trudniejsze jest pytanie o to, co jest kryminałem, a co nie.
- Czy jak Kain zabija Abla to już jest kryminał, czy przeciwnie? – zastanawiał się Mariusz Czubaj. - Czy historia Makbeta albo Raskolnikowa to też kryminał? W kryminale, w przeciwieństwie do horroru, obywa się bez motywów paranormalnych, bo jest to zwykle porządna literatura realistyczna. Natomiast jest kłopot przy rozróżnianiu go od literatury sensacyjnej. Można się zastanawiać, czy przykładowo powieść szpiegowska jest też kryminalną.
Autor przyznał, że obecnie obserwujemy w Polsce modę na czytanie kryminałów, w której rozbudzeniu wydatnie pomógł sukces przygód Eberharda Mocka. Doszło nawet do tego, że takie wydawnictwa, o których nigdy byśmy nie pomyśleli, że będą wydawać kryminały, jak krakowski Znak, robią to.
- W tej chwili zainteresowanie kryminałem jest nawet za duże, ale moda na kryminał, jak każda moda, kiedyś się skończy i tego typu powieść pozostanie klasyczną literaturą wyłącznie dla fanów.

Krytyk miażdżąco skrytykowany
Zapytany jak to jest z osoby, która sama na łamach „Polityki” oceniała powieści innych autorów, samemu stać się ocenianym, Czubaj przyznał:
- To dostanie bardzo mocno po łapach, ponieważ recenzje naszej książki były wielokrotnie miażdżące. Uważam, że jest niestosownością dyskutowanie z recenzentami i nie będę tego czynił, ale stanąłem pod ścianą. Zresztą obaj podjęliśmy pewne ryzyko – Marek ze względu na to, że postanowił wyjść poza Breslau i konwencję kryminału retro, a ja, bo musiałem przepotwarzyć się z teoretyka w osobę piszącą. Mam dla naszych recenzentów złą wiadomość – właśnie kończymy drugą wspólną książkę pt. „Róże cmentarne”.
Obaj autorzy starali się, żeby w „Alei samobójców” nie było zauważalnych różnic stylu obu pisarzy, żeby z powieści nie wyszedł „stylistyczny Frankenstein”. Czubaj przyznaje, że pojawiły się spiskowe teorie na temat tego jak książka powstała – niektórzy sądzili, że napisał ją Czubaj, który był „ghost writer’em” Krajewskiego.
- Albo, że Marek zadłużył się u mnie i musiał ze mną napisać książkę, żeby ten dług spłacić – dodał śmiejąc się Mariusz Czubaj. - „Aleja samobójców” sprzedaje się dobrze, o czym świadczy uśmiech szefa sprzedaży wydawnictwa. Jednak trzeba powiedzieć, że Krajewski jest gwiazdą, więc w związku z tym ryzyko nie sprzedania było minimalne. Kalkulacja rynkowa jest widoczna na okładce – pierwszy wymieniony jest oczywiście Marek.

Fan kryminałów, starych rockmanów i futbolu
Mariusz Czubaj to znawca i twórca literatury kryminalnej, współautor przewodnika po najlepszych kryminałach „Krwawa Setka” (wspólnie z Wojciechem Bursztą), a także wydanej niedawno „Alei Samobójców” (napisanej razem z Markiem Krajewskim), której akcja toczy się w Gdańsku. Antropolog kultury, kulturoznawca, pracuje w dziale kulturalnym „Polityki”. Jest zastępcą dyrektora Instytutu Kultury i Komunikowania w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) w Warszawie. Współredaguje magazyn „Kultura popularna” wydawany przez SWPS. Fan piłki nożnej, Lou Reeda, Neila Younga i innych starych rockmanów oraz powieści kryminalnych.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Sylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plData rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Reklama
Reklama