poniedziałek, 15 grudnia 2025 08:42
Reklama

Festiwal Edukacyjnych Form Teatralnych - dobry poziom i nikłe zainteresowanie

TCZEW. Jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, Kazimierz Dejmek, mawiał, że teatr to miejsce, gdzie aktor winien istotnie mówić, a widz istotnie słuchać. Czego dowiedzieli się uczestnicy zorganizowanych w ramach II Festiwalu Edukacyjnych Form Teatralnych spotkań z aktorami?
Festiwal Edukacyjnych Form Teatralnych - dobry poziom i nikłe zainteresowanie
Młodzi tczewianie - bo to przede wszystkim dla nich Centrum Kultury i Sztuki zorganizowało ten festiwal - wysłuchali artystów bardzo dokładnie. Wysłuchali Witolda Dębickiego, który opowiedział im, jak wspaniałym, a jednocześnie trudnym zawodem jest aktorstwo. Wysłuchali Marka Brandta (reżyser Teatru Zielony Wiatrak), który udowodnił, że każdy z nas stara się być tym najlepszym. Wysłuchali w końcu dialogu kobiety „po przejściach” i mężczyzny „z przeszłością”, bohaterów rozpisanej na dwa głosy „Ławeczki”.
Młodzi wysłuchali ich wszystkich. Czego się dowiedzieli? Cytując innego wielkiego człowieka sztuki: „Świat jest teatrem, a aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają”. Właśnie z takimi postaciami - zwyczajnymi, wtapiającymi się w tłum, takimi jak ja czy Ty - spotkali się podczas festiwalu młodzi widzowie.

Młodzież o swoich problemach
Zwyczajną postacią okazał się sam Witold Dębicki, aktor z 40-letnim stażem. Człowiek z dystansem do własnej osoby, który potrafi zagrać zarówno księdza dyrektora, jak i Władysława Jagiełło w dresie (o spotkaniu z aktorem piszemy obok w materiale „Od kółka teatralnego po tron króla” - przyp. aut.).
Zwyczajnymi ludźmi, a przede wszystkim rówieśnikami większości widzów, byli młodzi aktorzy sekcji teatralnej działającej przy CKiS. Trzeciego dnia festiwalu zaprezentowali swoje autorskie przedstawienie zatytułowane „To nie mój wybór”.
- Pójdziesz ze mną na balet? - namawia jedna nastolatka drugą.
- Nie, nie mogę - pada odpowiedź. - Mama mi nie pozwoli. Muszę ćwiczyć. Za dwa tygodnie będę miała egzamin w muzycznej.
- W czym to przeszkadza?
- Mojej mamie przeszkadza i to bardzo. Pilnuje mnie, żebym ćwiczyła przynajmniej godzinę dziennie.
Młodzi artyści opowiadają historię konfliktu pomiędzy matką, a dorastającą córką: pierwsza chce, aby dziewczyna nie zmarnowała swojego talentu, druga jest już swoją „pasją” zmęczona.
- Mamo, ja nie chcę grać! Ja chcę odpocząć!
- Jestem twoją matką, jak słusznie zauważyłaś! I to ja wiem co jest dla ciebie najlepsze, rozumiesz? Obejdziesz się bez odpoczynku!
20-minutowe przedstawienie kończy wymowny kadr z lecącym na tle błękitu nieba ptakiem. Gdyby pokusić się o interpretację, można by powiedzieć, że ptak ten prawdopodobnie dopiero co opuścił rodzinne gniazdko. Czy pierwszy w życiu samodzielny lot nie zakończy się dla niego upadkiem na ziemię?

Kto jest najlepszy?
27 marca - Międzynarodowy Dzień Teatru. W Tczewie, pomimo trwającego festiwalu, jak na złość - Dzień Bez Teatru. Na tczewskiej scenie miał zaprezentować się tego popołudnia Państwowy Teatr Lalki „Tęcza” ze Słupska ze spektaklem „Metamorfozy”. Miał, ponieważ organizatorom nie udało się sprzedać ani jednego biletu na spektakl. Widzowie zawiedli również w piątek. Na „DNA” w reżyserii Marka Brandta (który odegrał w swoim przedstawieniu także jedną z ról), stawiła się zaledwie garstka widzów. Dlaczego? Być może bali się ujrzeć w bohaterach spektaklu samych siebie? Wszak poruszona przez Brandta tematyka wiecznej pogoni za sławą i pieniędzmi jest jak najbardziej aktualna.
- Jestem najlepsza - twierdzi grana przez Annę Chojnacką bohaterka.
- Bzdura - odpowiada lekceważącym głosem druga postać. - Najlepszy jestem ja.
- A ja jestem jeszcze lepszy - dodaje trzeci.
- Umawialiśmy się setki razy, najlepszy jestem ja!
- Ja sobie nie przypominam żadnego umawiania się. To ja jestem najlepszy.
- Zaraz, zaraz. Przecież to od razu widać, że to ja jestem najlepsza…
W wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” Marek Brandt powiedział, że jego bohaterowie mogą znajdować się w sytuacji, która wymaga od nich autoreklamy i „zniszczenia” konkurenta. Mogą to być np. eliminacje do „Idola” czy „Big Brothera”:
- Każdy z nich stara się wypaść przed swoimi konkurentami oraz przed samym sobą jak najlepiej, jak najmądrzej. A w rzeczywistości okazuje się, że są oni kompletnymi dnami - stąd tytuł widowiska. Nie są to źli ludzie, choć krzywdzą się nawzajem, starają się udowodnić swoją siłę. To opowieść o ludziach, którzy dla blichtru rezygnują ze swojej wewnętrznej wolności.

O dojrzewaniu nie tylko dla młodych
Na scenie panuje półmrok. Wreszcie światło staje się mocniejsze i pojawiają się dwie postacie z wielkimi papierowymi głowami. Zaczynają beztroskie harce – w ciuciubabkę, w chowanego, w ruch idzie skakanka. To zabawa lalek.
- Musimy ją zabawiać, aż nas nie przeniesie do pawlacza na wieki – mówi jedna z nich.
- Zobacz! – rzuca nagle druga. – Ona już nie jest dzieckiem. Uciekajmy stąd.
Tak rozpoczął się sobotni spektakl gdyńskiej Maszoperii pt. „Talitha”, który tytułem nawiązuje do biblijnej historii wskrzeszenia przez Jezusa 12-letniej dziewczynki. Spektakl przedstawia opowieść o Aniele i Klaunie, w której ten pierwszy przyjmuje rolę ucznia, a drugi mistrza.
- Nie rozumiem tych przemądrzałych sentencji – stwierdza Anioł. – Przyszłam tu się bawić. Dlaczego pan to psuje?
- Chce pomóc ci dorosnąć – odpowiada Klaun.
Teatr Maszoperia wystąpił również w pierwszej edycji Festiwalu, przedstawiając rok temu spektakl „Parobek królem”. „Talitha” z kolei ostatni raz była wystawiana półtora roku temu w ciemnej piwnicy – byłej siedzibie Teatru. Dlatego też, specjalnie odświeżony na tczewski festiwal spektakl, również został wystawiony na ograniczonej przestrzeni. Widzowie siedzieli na scenie, twarzą w twarz z aktorami, którzy byli wręcz na wyciągnięcie ręki, nie ograniczeni dystansem dzielącym zwykle artystów i widownię.
W pewnym momencie przedstawienia Klaun chce odwrócić role – uczyć się od Anioła.
- Ale co ja mogę tobie powiedzieć o życiu – mówi. – Sama nie wiem kim jestem.
- Myślisz, że ja wiem – pyta Klaun.
- A nie? – dziwi się Anioł.
Dla Klauna nauka życia to uczenie rozmawiania i słuchania, wreszcie zrozumienia siebie. Sugeruje Aniołowi, by napisał wiersz.
- Poezja to prajęzyk, który pozwala nazywać to, co nienazwane – mówi.
Według aktorów, Anny Mai Miller i Ludwika Lubieńskiego, „Talitha” to spektakl poetycki, którego akcja rozgrywa się w sercu człowieka. To opowieść o dojrzewaniu do pełni człowieczeństwa, skierowana głównie do młodzieży, choć pewnie i dorośli, którzy odwiedzą Pokoik Dzieciństwa, gdzie dzieje się akcja, odnajdą w nim „tajemnicę swojego serca”.
- Ten spektakl dojrzewa i rozwija się razem z nami – powiedziała po przedstawieniu Anna Maja Miller. - Nie było naszym zamiarem stworzyć takie oto przedstawienie. Po prostu tak nam wyszło. To collage nierzadko prywatnych przeżyć, to teatr intuicyjny.

Uniwersalnie o potrzebie miłości
Niedzielę tczewscy miłośnicy teatru spędzili na „Ławeczce”, bo taki tytuł nosił spektakl w wykonaniu Towarzystwa Twórczych Projektów – Scena Poczekalnia z Kalisza. Bohaterami sztuki są kobieta po przejściach i mężczyzna z przeszłością, mający za sobą nieudane związki (on byłą żonę nazywa Cholerą), nie pierwszej młodości. Spotykają się na tytułowej ławeczce. Nikołaj (choć mimochodem wspomina, że ma na imię Aleksy), grany przez Dariusza Taraszkiewicza, nie tracąc czasu zaczyna się mizdrzyć do Wiery, pracownicy zakładu pończoszniczego.
- Czy ma pan ogień? – pyta grająca ją Izabela Noszczyk.
- Ja? Mam w sobie mnóstwo ognia – zaznacza Kola.
Z biegiem akcji okazuje się, że para już wcześniej się poznała. Kola, wcześniej podający się za Jurę, poderwał Wierę, po czym zniknął po wspólnie spędzonej nocy. Później dowiadujemy się, że Nikołaj-Jura-Aleksy nazywa się Fiodor, nie jest w delegacji, ale pracuje jako kierowca autobusu, jest żonaty, a nie rozwiedziony i zamiast małej córeczki ma dwóch synów.
- Idiotka. Wszystko zepsułaś. Masz intensywnie rozwinięty instynkt szperacza dowodów osobistych – krzyczy z wyrzutem na Wierę, która także nie mówi o sobie całej prawdy.
„Ławeczka” kończy się jednak zapowiedzią happy end’u – bohaterowie rozchodzą się, ale Wiera daje Fiodorowi klucze do swojego mieszkania. Aleksander Gelman, współczesny dramaturg rosyjski, napisał „Ławeczkę” w 1986 r., w czasach głębokiej komuny. Pomimo upływu 20 lat, jest to sztuka wciąż aktualna i uniwersalna, bo pokazuje człowieka wiecznie spragnionego ciepła, zrozumienia, a przede wszystkim miłości drugiej osoby.

Niewielu widzów
II edycja Festiwalu nie przyciągnęła do Centrum Kultury i Sztuki tabunów widzów. Jednak czy to wystarczający powód, by skreślać go z kalendarza tczewskich imprez, w którym ze świecą szukać podobnych wydarzeń? Miłośnicy teatru z grodu Sambora, owszem, mogą narzekać, że rankiem nie zobaczyli najnowszego spektaklu Michała Zadary, popołudniem Krystiana Lupy, a wieczorem Jana Klaty. Nie oszukujmy się – Tczew to nie kulturalna metropolia i nigdy nią nie będzie. Jednak kto wie, może za kilka lat, gdy Festiwal Edukacyjnych Form Teatralnych okrzepnie, na deskach sceny CKiS zobaczymy ekstraklasę polskich aktorów i reżyserów?

Niska frekwencja nie zniechęca
- Jestem zadowolony z produkcji, które pokazaliśmy, ale jest mi przykro, że spotkały się z małym zainteresowaniem – podsumowuje festiwalowe dni Tadeusz Żmijewski, dyrektor Centrum Kultury i Sztuki. - Festiwal był skierowany zwłaszcza do młodzieży szkolnej i zabrakło chyba zaangażowania nauczycieli oraz dyrektorów szkół w jego rozpropagowaniu, zwłaszcza, że impreza miała charakter edukacyjny. Trochę szkoda zmarnowanej energii artystycznej, ale niemniej jestem zadowolony z poziomu spektakli. Niska frekwencja nie zniechęca mnie przed organizacją kolejnej edycji, bo Festiwal niesie ze sobą ogromne wartości emocjonalne. W przyszłym roku na pewno odbędzie się w podobnym kształcie. Będziemy się starać, aby bardziej zainteresować szkoły ponadgimnazjalne naszą ofertą.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Sylwestrowa  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Sylwestrowa Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele Romantyzm, humor i wirtuozeria prosto z Wiednia Przeżyj magiczny wieczór sylwestrowy w Centrum Kultury i Sztuki. Zapraszamy na niezwykłe widowisko Wielką Galę Wiedeńską - Johann Strauss i Przyjaciele, w którym klasyka muzyczna spotyka się z blaskiem noworocznego show: od porywających arii, przez pełne energii polki, aż po roztańczone walce. W ten wyjątkowy wieczór zabierzemy Was w podróż do magicznego świata wiedeńskich sal balowych XIX w., pełnego przepychu, tańca i radości. Na scenie wystąpią wybitni soliści z polskich i zagranicznych teatrów operowych, których głosy i charyzma nadadzą wydarzeniu niepowtarzalny klimat, łącząc dostojność opery z lekkością i humorem operetki. Ukoronowaniem Gali będzie udział Royal Strauss Orchestra – zespołu, który swoim brzmieniem przeniesie Was prosto do Wiednia. Ich muzyka porwie Was do tańca i zachwyci nawet najbardziej wymagających melomanów. Na scenie pojawi się także Grand Royal Ballet, którego wytworne choreografie i lekko żartobliwe akcenty dodadzą wieczorowi magii, łącząc zachwyt nad kunsztem tancerzy z dobrą zabawą.Wielka Gala Wiedeńska to coś więcej niż koncert – to pełen emocji spektakl, który łączy romantyzm, humor i wirtuozerię. Zachwycające dekoracje i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że poczujecie się jak uczestnicy prawdziwego balu sylwestrowego w dawnej stolicy Austrii. W tę jedyną noc scena Centrum Kultury i Sztuki stanie się centrum sylwestrowej zabawy, a każdy widz przeniesie się do świata miłości, tańca i niekończącej się radości. Jednym słowem – klasa, elegancja, śmiech i muzyka, która rozgrzeje serca i przywita Nowy Rok w wielkim stylu!  Wielka Gala Wiedeńska - Johann Strauss i Przyjaciele |Sylwester w CKiS31 grudnia 2025, godz. 18.00Sala widowiskowa CKiS, ul. Wyszyńskiego 10, TczewBilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS oraz online na stronie: bilety24.plData rozpoczęcia wydarzenia: 31.12.2025 18:00 – Data zakończenia wydarzenia: 31.12.2025 22:00
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncerty symfoniczne i wydarzenia w grudniu 2025 Koncerty symfoniczne i wydarzenia organizowane i współorganizowane przez PFB w grudniu Sala Koncertowa PFB5/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety wyprzedaneKoncert symfoniczny – Dziadek do orzechówPAWEL JAREMCZUK JAREMCZUK.PLWystąpią:Orkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – narracjaProgram:Piotr Czajkowski – Dziadek do orzechów (wybrane fragmenty)Czas trwania koncertu: ok. 80’Historię rozsławioną przez balet Piotra Czajkowskiego, zawartą w libretcie Mariusa Petipy według opowiadania Dziadek do orzechów E.T.A. Hoffmanna, zna cały świat. Kilkuletnia Klara w wigilijną noc rozpoczyna magiczną podróż, pełną ożywionych zabawek, mysich armii i Krainy Słodyczy, z niezapomnianym "Walcem Kwiatów" i barwnymi tańcami. Wszystko to znajduje odbicie w pięknej muzyce, którą zagra Orkiestra PFB pod batutą swojego szefa artystycznego George’a Tchitchinadze. Fragmenty baśniowej opowieści przybliży aktor Janusz Zadura.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 33-90 złKoncert familijny – Dziadek do orzechówWystąpią:Dziadek do orzechów dla dzieci fot. Jacek KlejmentOrkiestra PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentJanusz Zadura – aktor, narracjaW programie:Dziadek do orzechów – Piotr CzajkowskiDziadka do orzechów uwielbiają wszyscy – starzy i młodzi. Ponieważ tytuł ten cieszy się wielką sympatią naszych widzów, w tym roku balet Piotra Czajkowskiego Orkiestra Polskiej Filharmonii zagra aż trzykrotnie, w tym dwa razy jako koncert familijny. Będzie to nieco skrócona wersja muzyki prezentowanej w piątkowy wieczór, z obszerniejszą narracją aktora Janusza Zadury, który przybliży niuanse libretta, które opowiada o fantastycznym świecie, w którym każdy chciałby się znaleźć na kilka chwil. Dziecięca wyobraźnia pozwala kwiatom śpiewać, zwierzętom i zabawkom mówić, a małej Klarze przeżywać niesamowite przygody. Dajmy się im porwać i my!--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna6-7/12/2025, sobota-niedziela, godz. 18:00Bilety wyprzedaneRecital pianistyczny – Piotr Pawlak Piotr Pawlak fot. Agnieszka WiraWystąpi:Piotr Pawlak – fortepian/ półfinalista tegorocznego Konkursu ChopinowskiegoProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Ferenc Liszt – Sonata h-moll S. 178 [31’]Fryderyk Chopin – Sonata h-moll op. 58 [28’]Piotr Pawlak to jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu międzynarodowych konkursów (wygrał m.in. V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maj Lind w Helsinkach w 2022), jednak paradoksalnie największą popularność przyniósł mu konkurs, w którym nie dostał się do finału, chociaż podczas Konkursu Chopinowskiego 2025 wielu widziało go w gronie finalistów i to na czołowych miejscach. Jurorzy zdecydowali inaczej, jednak ten gdański artysta wieku talentów (oprócz kariery pianistycznej, jest też laureatem konkursów organowych i olimpiad matematycznych, a studiuje dyrygenturę) zyskał gigantyczną popularność. W Gdańsku zagra kompozycje Liszta i Chopina. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala nad Motławą 9/12/2025, wtorek, 13:30Bilety w cenie: 39 zł (jeden bilet obejmuje wstęp jednego dziecka i opiekuna)Czuła muzyka dla SmykaWarsztaty umuzykalniające dla maluszków i ich opiekunówProwadzenie: Ewelina Bronk-MłyńskaWiek: 1-4 latCzas trwania: ok. 45 min. Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty stworzone z myślą o najmłodszych dzieciach oraz ich opiekunach. Czuła muzyka dla Smyka to przestrzeń wspólnego odkrywania świata dźwięków, rytmu i bliskości. W kameralnej, ciepłej atmosferze dzieci doświadczają różnorodnych brzmień, rozwijają wrażliwość muzyczną i ruchową, uczą się przez zabawę i naturalną ekspresję, budują więź z opiekunem poprzez wspólne muzyczne aktywności.Zajęcia prowadzone są przez Ewelinę Bronk-Młyńską (certyfikowaną instruktorkę I i II st., członkini Polskiego Towarzystwa im. E. E. Gordona, absolwentkę Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale instrumentalnym i wokalno-aktorskim oraz pedagożkę) w duchu uważności i radości, bez oceniania czy oczekiwań – tu liczy się radość z bycia razem i wspólnego muzykowania.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski--- Sala Koncertowa PFB12/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 27-100 złKoncert symfoniczny – Bartłomiej NiziołWystąpią:Bartłomiej NiziołOrkiestra PFBYuta Takahashi – dyrygentBartłomiej Nizioł – skrzypceProwadzenie: Konrad MielnikW programie:Johannes Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 [38']Przerwa [20']Léo Delibes – Coppélia (Suita nr 2) [25']Charles Gounod – Muzyka baletowa z opery Faust [15']Mieszkający w Szwajcarii znakomity polski skrzypek Bartłomiej Nizioł jest bohaterem przedostatniego koncertu symfonicznego naszej Orkiestry w tym roku. Razem z filharmonikami gdańskimi artysta zagra Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto usłyszymy Suitę nr 2 z baletu Coppélia Léo Delibes oraz muzykę baletową z opery Faust Charlesa Gounoda. Dyryguje Japończyk Yuta Takahashi. --Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Dębowa13/12/2025, piątek, godz. 11:00Bilety w cenie: 16 złWarsztaty muzyczno-integracyjne dla seniorów – Muzyka nie zna wiekuProwadzenie: Eliza LudkiewiczPo raz pierwszy zapraszamy seniorów na zajęcia im dedykowane w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Muzyka nie zna wieku to sobotnie spotkania w niewielkim, kameralnym gronie, w niezobowiązującej atmosferze. Prowadząca Eliza Ludkiewicz (psycholożka, oligofrenopedagożka oraz arteterapeutka) zapozna uczestników z elementami muzykoterapii, ukazując, w jaki sposób muzyka może rozluźniać ciało i umysł, poprawić kondycję psychofizyczną, pobudzić kreatywność i uwolnić endorfiny. Część druga spotkania ma nieformalny charakter integracji przy kawie, herbacie i słodkiej przekąsce.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Biała14/12/2025, niedziela, godz. 10:00 i 11:30Bilety w cenie: 19-60 złWarsztaty rodzinnego muzykowania – O Mikołaju, który przybył do FilharmoniiWystąpią:Carlos Peña Montoya – harfaDorota Pawlus – flet, scenariusz i prowadzenieGodz. 10:00 à wiek: do 5 latGodz. 11:30 à wiek: 6-10 latCzas trwania: ok. 50 min.Spotkanie rozpocznie się radosnymi zabawami muzycznymi i wspólną grą na instrumentach. Już po chwili pojawi się jowialny Mikołaj, a wraz z nim piękna muzyka i magia świątecznej atmosfery. Flet i harfa zabiorą dzieci w niezwykłą podróż do krainy elfów i fabryki prezentów, a opowieść dopełni barwna prezentacja multimedialna. Pamiętajcie, by zabrać swoje listy do Mikołaja – elfy muszą zdążyć przygotować wszystkie prezenty przed Świętami! Na zakończenie, podczas warsztatów plastycznych, wykonamy własne harfy, fleciki i muzyczne łańcuchy choinkowe.Warsztaty rodzinnego muzykowania to uczta muzyczna, jaką przygotowaliśmy dla rodzin z dziećmi. Czego możecie się spodziewać w te niedzielne przedpołudnia? Podczas każdego spotkania:• umuzykalnianie, gra na instrumentach, śpiewanie i taniec• bajka muzyczna, czyli część słowno-muzyczna lub słowno-taneczna• warsztaty plastyczne--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Kameralna14/12/2025, niedziela, godz. 12:00Bilety w cenie: 20-38 złKlasyka na Ołowiance – Piękno SonatWystąpi:Anna Wandtke – skrzypceDominika Glapiak – fortepian, prowadzenie i kierownictwo artystyczneW programie:Gabriel Fauré – Sonata na skrzypce i fortepian A-dur op. 13 [26’]César Franck – Sonata skrzypcowa A-dur [27’]Czas trwania koncertu: ok. 70'W 1875 roku Fauré skomponował swoją pierwszą Sonatę na skrzypce i fortepian, charakteryzującą się oryginalnością i formą, która zapoczątkowała nową erę francuskiej muzyki kameralnej. Jego język muzyczny dał podwaliny wszystkiemu, co później łatwo wychwycić i zamknąć w banalnym określeniu muzyka francuska. Zwiewność, łatwość osiągania spektakularnych napięć przy użyciu minimalnych środków, pewna nostalgia harmoniczna i dialog z wiekami przeszłymi, wynikające ze specyficznej edukacji odebranej przez Gabriela Faure, mieszającą się z postępowymi rozwiązaniami i powiewem impresjonizmu. Dziewięć lat po Sonacie nr 1 Gabriela Fauré, César Franck – mniej płodny w kameralnym gatunku – skomponował swoją jedyną sonatę, obecnie jedną z najczęściej granych, wielbioną przez wykonawców i odbiorców. Dzieło niebywałej urody, różnorodne i oprawione niesamowitą wręcz historią, której na koncercie w cyklu Klasyka na Ołowiance na pewno nie zabraknie.--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB19/12/2025, piątek, godz. 19:00Bilety w cenie: 32-131,50 złKoncert symfoniczny – Oratorium MesjaszWystąpią:Małgorzata Trojanowska, fot. M. HellerOrkiestra PFBRubén Silva – dyrygentPolski Chór Kameralny Schola Cantorum GedanensisJan Łukaszewski – przygotowanie chóruMałgorzata Trojanowska – sopranMałgorzata Bartkowska – altJacek Szponarski – tenorTomasz Raff – basProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie:Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']Skomponowane przez Georga Friedricha Händla w 1741 roku dzieło to najpopularniejsza kompozycja Händla, a słynny chór "Hallelujah" z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji wszech czasów. Dzieło to przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Stawiane bywa na równi z Pasją według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej filharmonicy gdańscy pod wodzą Rubéna Silvy zagrają z Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis oraz solistami: Małgorzatą Trojanowską, Małgorzatą Bartkowską, Jackiem Szponarskim i Tomaszem Raffem.Sponsor Specjalny--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku: Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski---Sala Koncertowa PFB31/12/2025, środa, godz. 17:00 i 20:30Bilety w cenie: 218-430 złWielka Gala Sylwestrowa – Gary GuthmanGary Guthman , fot. Kinga Karpati, Daniel ZarewiczWystąpią:Orkiestra PFBMassimiliano Caldi – dyrygentGary Guthman – trąbka, flugelhornEwa Łobaczewska – śpiewTrio Wojciecha Gogolewskiego w składzie:Wojciech Gogolewski – fortepianPaweł Pańta – kontrabasAdam Lewandowski – perkusjaProwadzenie: Krzysztof DąbrowskiW programie: przeboje legend muzyki Złotej Ery Swingu; kultowe kompozycje B. Goodmana, D. Ellingtona, H. Jamesa, G. Millera, R. Noble’a, L. Primy, L. Hamptona, wiele wielkich hitów, takich jak Stardust, Bye Bye Blackbyrd, Lush Life oraz utwory Gary’ego GuthmanaTaki koncert jest raz w roku – w Sylwestra! Tym razem proponujemy wyjątkowy sposób spędzenia ostatniego dnia roku, z największymi przebojami muzyki jazzowej. Zadba o to wybitny trębacz (grający też flugelhornie) Gary Guthman. Ponadczasowe szlagiery wykona Ewa Łobaczewska, a z Orkiestrą PFB pod kierunkiem Massimiliano Caldiego zagra także Trio Wojciecha Gogolewskiego. Nie zabraknie też okolicznościowej lampki szampana. Będzie się działo.Główny Sponsor PFB – Mecenas Kultury--Sponsor Strategiczny PFB: Energa Grupa OrlenGłówny Sponsor PFB – Mecenas Kultury: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.Partner wydarzeń artystycznych PFB w 2025 roku:Ruch MuzycznyPatroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Presto, Pomorskie.eu, Prestiż. Magazyn Trójmiejski Data rozpoczęcia wydarzenia: 10.12.2025
Reklama
Reklama