sobota, 13 grudnia 2025 04:47
Reklama

Przerwy w dostawie ciepłej wody! Mieszkańcy oczekują wyjaśnień

TCZEW. Tczewianie chcą wiedzieć dlaczego, choć płacą cały rok za dostawy ciepłej wody do mieszkań, to corocznie w okresie letnim następuje ok. dwutygodniowa przerwa w jej dostawie.
Przerwy w dostawie ciepłej wody! Mieszkańcy oczekują wyjaśnień
„Czy ZEC wie, co to znaczy dwa tygodnie być bez ciepłej wody, gdy ma się np. malutkie dzieci?!” – pytają zbulwersowani w bezpośrednich interwencjach osobistych, mailowych i telefonicznych.

Zgodnie z przepisami
Postanowiliśmy dowiedzieć się u źródła jaka jest na to pytanie odpowiedź Zakładu Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Tczewie. Co mówi prawo w tej kwestii? Czy na pewno wprowadzanie letniej przerwy jest konieczne?
- W związku z niepokojami i licznymi sygnałami od odbiorców ciepła pragniemy - za pośrednictwem „Gazety Tczewskiej” - uspokoić mieszkańców oraz wyjaśnić dlaczego w okresie letnim dotykają zarówno państwa, jak i Zakład Energetyki Cieplnej, uciążliwe przerwy w dostawie ciepłej wody spowodowane zatrzymaniem pracy miejskiego systemu ciepłowniczego - mówi Andrzej Borkowski, dyrektor Handlu i Eksploatacji ZEC w Tczewie. - Planowane przerwy w przesyłaniu i dystrybucji ciepła w okresie poza sezonem grzewczym wynikają z konieczności przeprowadzenie prac remontowych i modernizacyjnych w poszczególnych źródłach ciepła, jak również na sieci ciepłowniczej.
Kwestię wprowadzenia przerwy w dostawie ciepła regulują przepisy prawa energetycznego, w tym Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 15 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych (Dz. U. z 2007 r., nr 16, poz. 92 z poźn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych (Dz. U. z 1999 r. nr 80, poz. 912 z poźn. zm.).

Dostawy bez awarii
ZEC wyjaśnia, że wszystkie działania podyktowane są dobrem odbiorców i dbaniem o środowisko, dlatego dokonuje się modernizacji systemów grzewczych, a więc inwestycji.
- Celem i obowiązkiem Zakładu Energetyki Cieplnej w Tczewie jest zapewnienie jak najwyższej jakości świadczonych usług oraz ciągłych i bezawaryjnych dostaw ciepła, dbając jednocześnie o to, aby koszty tych usług nie godziły w dobro odbiorców ciepła – zapewnia dyr. Borkowski. - Dlatego też na bieżąco konserwujemy i remontujemy elementy infrastruktury ciepłowniczej, które w większości wybudowane zostały w latach 70. i 80. Z uwagi na rozwój technologiczny, jak i wymogi ochrony środowiska dokładamy wszelakich starań, aby dobre rozwiązania były wdrażane także w naszym przedsiębiorstwie. W tym celu, na przestrzeni kilku ostatnich latach, dokonaliśmy modernizacji systemu odpylania w największej Kotłowni KT 1602 zlokalizowanej na terenie Gminy Tczew w miejscowości Rokitki. Modernizacja ta spowodowała znaczne zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Ponadto m.in. zmodernizowaliśmy kotły, które aktualnie wyposażone są w nowoczesną automatykę sterującą oraz zainwestowaliśmy w nowy kocioł o mocy 10 MW celem zoptymalizowania kosztów wytwarzania.

Przerwy są konieczne
Większość tych zmian nie byłaby możliwa do przeprowadzenia bez konieczności wprowadzania przerwy w dostawach ciepła – twierdzi ZEC. Obecnie ciepło, w tym ciepła woda użytkowa, przesyłana i dystrybuowana jest przez cały rok. Z uwagi na pobór ciepłej wody - jedynie w okresie letnim, kiedy uciążliwość przerwy jest najmniejsza - możliwe jest czasowe wstrzymanie dostaw.
- W czasie przerwy nasze techniczne służby eksploatacyjne prowadzą intensywne prace remontowe, modernizacyjne, dokładając wszelkich starań, żeby okres przerwy był jak najkrótszy - podkreśla Andrzej Borkowski. - Skrócenie przerwy nie może jednak odbić się na jakości wykonywanych prac, ponieważ w okresie zimowym następstwa tego mogłyby być tragiczne w skutkach. Za niedogodności przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość. Jesteśmy przekonani, że „letnie niedogodności” przyniosą Państwu i nam, jako dostawcy ciepła, wymierne korzyści w postaci ciągłości i stabilności dostaw ciepła w okresie zimowym oraz wysokiej jakości świadczonych usług.
Długość przerwy determinują także względy techniczne, takie jak: czas wystudzenia i uruchomienia kotła, czas spuszczenia i uzupełnienia nośnika ciepła.

Niektóre prace są obligatoryjne
Niekiedy obligatoryjnie nakładany jest obowiązek przeprowadzenia niektórych prac, jak np. miało to miejsce w 2008 r., kiedy przyczyną przerwy w dostawie ciepła w okresie letnim była konieczność przeprowadzenia modernizacji komina w Kotłowni KT 1602 w Rokitkach oraz wykonania jego oznakowania dziennego i nocnego zgodnie z normami Unii Europejskiej i wytycznymi Rozporządzenia w sprawie oznakowania przeszkód lotniczych.
Zarząd, jak i służby techniczne Spółki, mają świadomość, że każde wstrzymanie dostawy ciepła jest uciążliwe dla odbiorców i mieszkańców miasta. Okresy te skracane są jednak -  jak zapewnia ZEC - do niezbędnego minimum lub, gdy jest to tylko technicznie możliwe, dostawy ciepła w ogóle nie są wstrzymywane.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

jaro 05.10.2009 10:32
fakt ze zapowaiadali dwa tygodnie przerwy, a na Nowym Mieście był chyba niecały tydzień

Reklama
Reklama
Reklama