Co zrobić, żeby to zmienić? Przedstawiciele branży elektronicznej i telekomunikacyjnej (ICT) uważają, że możliwości współpracy właśnie z tymi firmami nie są wykorzystywane. Problem starali się zanalizować na konferencji, którą zorganizował Wydziału Edukacji i Sportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego oraz Centrum Edukacji Nauczycieli.
Debata o zmianach
Spotkanie odbyło się w siedzibie Flextronics International Poland w Tczewie. To największy zakład przemysłowy w regionie, jeden z najważniejszych reprezentantów Klastra ICT, czyli stowarzyszenia gospodarczego zrzeszającego przedsiębiorców branży przemysłu elektronicznego (producenci wyrobów gotowych jak i podzespołów) oraz sektora usług informatycznych i telekomunikacyjnych.
W spotkaniu na temat kierunków rozwoju szkolnictwa zawodowego wzięło udział ponad 60 osób - przedstawicieli władz samorządowych, szkół oraz przedsiębiorców. Wskazywano na konieczność i możliwości współpracy szkół z firmami branży elektronicznej i telekomunikacyjnej. Tematem przewodnim konferencji była współpraca szkół i pracodawców z obszaru zawodowego Klastra ICT w woj. pomorskim w kontekście planowanej modernizacji szkolnictwa zawodowego.
Oczekiwania pracodawców
Po raz pierwszy udało się zebrać w tak licznym gronie przedstawicieli pracodawców z branży elektroniczno-telekomunikacyjnej wraz z dyrektorami szkół zawodowych (z całego Pomorza) oraz przedstawicieli organów władz prowadzących szkoły ponadgimnazjalne. Na debacie wokół potrzeby rozwoju technicznych kierunków w szkolnictwie zawodowym obecni byli m.in.: starosta tczewski Józef Puczyński, przedstawiciele zarządu woj. pomorskiego, dyrektorzy departamentów i naczelnicy oświatowych wydziałów urzędów miasta Gdańska, Gdyni i innych.
- Pracodawca, który dysponuje zapleczem technicznym, doświadczeniem w branży może być partnerem dla szkolnictwa zawodowego - mówił Arkadiusz Wódarczyk, przedstawiciel klastra ICT z sekcji Kapitał Ludzki. - Nauczyciele oraz uczniowie mogą czerpać wiedzę praktyczną poprzez warsztaty, praktyki, seminaria, prezentacje oferowane przez pracodawców. Ze strony pracodawców najważniejszym celem współpracy jest znalezienie przyszłej wykwalifikowanej kadry.
Poparcie władz
Na spotkaniu uznano za słuszny rozwój szkolnictwa w kierunku technicznym. Kolejni prelegenci wskazywali na duże pokłady możliwości rozwoju szkolnictwa, które należy wykorzystać.
- To spotkanie jest bardzo potrzebne - mówił starosta tczewski Józef Puczyński. - Ważne, żeby wciągnąć z niego wnioski i podjąć konkretne działania. Aby zmienić myślenie i mentalność młodego człowieka, potrzeba wielu czynników - między innymi uświadomienie potrzeb rynku pracy przez organy zarządzające szkolnictwem, ale także otwarcia i dostosowania do szkolnictwa firm przemysłowych.
Konkretne zadania
Na konferencji określono wstępne plany i cele na najbliższe dwa lata. Szkoły i przedsiębiorcy będą współpracować, by realizować w jak najszerszym zakresie: praktyki uczniowskie w zakładach przemysłowych, staże i dokształcanie nauczycieli, promocję szkół w gimnazjach. Ponadto planuje się utworzenie w szkołach klas profilowanych (pod patronatem danej dziedziny lub firmy), utworzenie portalu praktyk uczniowskich i szkół branży ICT, a ze strony zakładów pracy udostępnienie infrastruktury faktycznej i wirtualnej (IT) oraz wprowadzenie programu informacyjnego m.in. poprzez organizację edukacyjnych „wycieczek” po firmach.
Wykorzystać możliwości partnerstwa - debata nad kierunkami szkolnictwa zawodowego
TCZEW. Aż trudno w to uwierzyć - w województwie pomorskim, podobnie jak w całym kraju, coraz mniej uczniów wybiera kierunki ścisłe na rzecz kierunków humanistycznych. Szkolnictwo zawodowe od wielu lat nie potrafi dostosować się do potrzeb rynku pracy.
- (erka)
- 14.04.2011 09:14 (aktualizacja 26.06.2023 07:24)
Data dodania:
14.04.2011 09:14
Reklama
Reklama










Napisz komentarz
Komentarze