„Dwójka”, „Trójka” i „Dziewiętnastka” wracają na stare trasy, a „Ósemka” ponownie będzie kursować przez ul. Jedności Narodu. Takie są najważniejsze korekty w komunikacji miejskiej – efekt zasypania miejskich urzędników wnioskami mieszkańców Tczewa, którym nie spodobały się wrześniowe zmiany w rozkładzie jazdy.
Od 1 listopada zmiany w miejskiej komunikacji autobusowej Tczewa. Zmiany zostały spowodowane zamknięciem 4 września wiaduktu w ul. Wojska Polskiego.
- Przygotowując się do ich wprowadzenia wraz z firmą Veolia nie wiedzieliśmy do końca jak będzie wyglądała sytuacja na drogach po zamknięciu wiaduktu, stąd zmiany te wprowadzono oszczędnie – wyjaśnia wiceprezydent Tczewa Mirosław Pobłocki. - Obawialiśmy się, że duże korki w mieście na tyle sparaliżują kursowanie autobusów, że wprowadzenie dodatkowych niczego nie zmieni, bo i tak będą stały w korkach.
Miasto nie dopłaci przewoźnikowi
Wydział Spraw Komunalnych Urzędu Miasta przez trzy tygodnie przyjmował wnioski i propozycje mieszkańców, dotyczące zarówno przebiegu tras linii komunikacyjnych, jak i rozkładów jazdy autobusów. Łącznie wpłynęło ich 203, zarówno od tczewian, jak i zakładów pracy. Większość dotyczyła przywrócenia linii autobusowych na trasy jak przez zamknięciem wiaduktu - linii nr 3 (40 wniosków), linii nr 19 (34) oraz linii nr 8 (29). Urzędnicy monitorowali sytuację na tczewskich drogach i uznali, że korki nie są tak duże, jak przewidywano. Stąd większość wniosków została uwzględniona (patrz niżej).
- Zmiany zostały dokonane w ramach istniejącego kontraktu, więc miasta nie czeka dodatkowy wydatek – dodaje Mirosław Pobłocki.
Pojawiły się również propozycje wprowadzenia zupełnie nowych połączeń: na os. Zatorze, na os. Strzelnica (ul. Przemysława II i Targowa), z działkami na Suchostrzygach przez ul. Traugutta, czy też połączenia Dworca z Suchostrzygami i dalej przez Os. Bajkowe, Os. Witosa do Czyżykowa.
- Nie zostały one uwzględnione, ponieważ w tej chwili łączy nas umowa z Veolią, która zakłada odpowiednią pracę przewozową, czyli liczbę kilometrów, które autobusy muszą przejechać – tłumaczy wiceprezydent. - Istnieje możliwość zmiany tej liczby, ale w tym momencie musielibyśmy ogłosić przetarg na nowe linie. Poza tym rentowność takich linii, w sytuacji gdy korzystałoby z nich tylko kilkanaście osób, byłaby bardzo mała.
Miasto zleciło badania dotyczące stopnia korzystania z biletów przez osoby spoza Tczewa. W sumie przepytano ok. 4 tys. pasażerów.
- Jesteśmy na etapie przeliczania wyników na konkretną kwotę, którą miasto w ramach refundacji za przejazdy ulgowe zapłaci przewoźnikowi – mówi Mirosław Pobłocki. - Z badań wynika, że aż 46 proc. przejazdów odbywa się na podstawie karty miejskiej.
Mieszkańcy zadowoleni, kierowcy mniej
Z powrotu linii nr 3 do starej trasy zadowoleni są przed wszystkim mieszkańcy Suchostrzyg.
- W końcu nie będzie już trzeba się przesiadać na dworcu, aby dotrzeć do centrum – cieszy się pani Anna. - Mimo że płaciliśmy jak za jeden kurs zdarzały się sytuacje, że system karty miejskiej kasował kwotę jak za dwa przejazdy. Teraz już tak nie będzie.
Mieszkańcom ul. Jedności Narodu, zwłaszcza tym starszym i schorowanym, zależało z kolei na powrót linii nr 8 na te ulicę. Tak też się stanie.
- Co innego mieć przystanek pod blokiem, a co innego iść np. o kuli aż na dworzec – zaznacza pan Mirosław. - Dla młodych to żaden kłopot, ale dla emeryta lub rencisty, który chce dotrzeć do lekarza, to już duże wyzwanie.
Mniej zadowoleni z powrotu „Ósemki” będą kierowcy, którzy korzystając z tymczasowej likwidacji przystanków przy wieżowcu nr 27 parkowali tam samochody. Teraz z kilkunastu miejsc ponownie będzie ich tylko kilka.
Co po nowemu, a co bez zmian...
Zmiany w komunikacji miejskiej (od 1 listopada):
Linia 1 – trasa przejazdu bez zmian; przyspieszono pierwszy odjazd z Czyżykowa z godz. 4.07 na 4.03 (ze względu na pociąg do Gdańska).
Linia 2 – przywrócona trasy poprzednio obowiązującej tj. Dworzec – Stare Miasto – Górki Przemysłowe – Os. Witosa – Suchostrzygi – Dworzec, z uwzględnieniem zmian w godzinach 6, 14, 16 i 22, umożliwiających przyjazd i odjazd do pracy na Górkach Przemysłowych oraz powrót z pracy po godz. 18.00 ze Starego Miasta do Os. Witosa w dni robocze i w soboty po godz. 14.00.
Linia 3 – przywrócona trasa przejazdu z przed zamknięcia wiaduktu, z uwzględnieniem bezpośredniego połączenia Suchostrzyg z Czyżykowem, wraz z przejazdem przez ul. Sobieskiego i zatrzymywaniem się na istniejących przystankach na ul. Sobieskiego. Liczba kursów mniejsza niż przed zamknięciem wiaduktu.
Linia 4 – zmiana trasy przejazdu przez ul. Sobieskiego zamiast przez Al. Zwycięstwa i zatrzymywaniem się na istniejących przystankach na ul. Sobieskiego. Uwzględniono także wnioski o bezpośrednie połączenia do firmy Flextronics.
Linia 6 – przywrócone funkcjonowanie tylko na trasie Dworzec – Oś. Staszica wraz z Przepompownią – Dworzec (bez dojazdów do Flextronics) ze zmianą rozkładu jazdy umożliwiającą dojazd dzieci do gimnazjum nr 2 na godz. 7.05.
Linia 7 – trasa i rozkład jazdy bez zmian.
Linia 8 – zmiana trasy przejazdu przez Jedności Narodu i Sobieskiego (z zatrzymywaniem się na istniejących przystankach) i dalej do Czyżykowa przez wiadukt 800-lecia jak obecnie. Trasa powrotna taka sama.
Linia 9 – trasa przejazdu jak obecnie ze zmianą rozkładu jazdy w dni świąteczne umożliwiające dojazd z Czyżykowa do kościoła na godz. 8.00 i opóźnienie kursu z godz. 18.46 na 18.55, umożliwiając powrót do Czyżykowa po ostatniej mszy o godz. 18.00.
Linia 14 – zmiana trasy przejazdu z Dworca przez ul. Gdańską i Sobieskiego, i dalej do Czyżykowa jak obecnie. Zwiększona ilość kursów w dni powszednie rano oraz po południu – podobnie jak było na linii 14 na starej trasie.
Linia 19 - przywrócona trasa poprzednio obowiązująca tj. Dworzec – Suchostrzygi – Os. Witosa - Górki Przemysłowe – Stare Miasto - Dworzec, z uwzględnieniem rozkładów jazdy z poprzedniej trasy do dnia zamknięcia wiaduktu.
Linia 01 – trasa i rozkład jazdy bez zmian.
ATUT biletów już nie sprawdzi
Jak się dowiedzieliśmy, w tczewskich autobusach nie będzie już kontroli przeprowadzanych przez firmę F.H.U. ATUT. Przewoźnik nie podał powodów rezygnacji ze współpracy, ale można się domyślić, że to efekt licznych skarg pasażerów na kontrowersyjne zachowanie kontrolerów.
Rewolucja w komunikacji - na żądanie pasażerów
TCZEW. Mimo że płaciliśmy jak za jeden kurs zdarzały się sytuacje, że system karty miejskiej kasował kwotę jak za dwa przejazdy - skarżyli się pasażerowie. Mieszkańcom nie spodobały się zmiany w rozkładzie jazdy.
- Przemysław Zieliński
- 28.10.2010 00:00 (aktualizacja 15.07.2023 16:32)

Data dodania:
28.10.2010 00:00
Reklama












Napisz komentarz
Komentarze