sobota, 13 grudnia 2025 03:12
Reklama
Tczewianin poprosił o rozwianie wątpliwości w sprawie funkcjonowania liczników wody

Rozliczanie wody w Spółdzielni Mieszkaniowej w Tczewie

Do redakcji „Gazety Tczewskiej” zgłosił się mieszkaniec jednej z nieruchomości należących do Spółdzielni Mieszkaniowej w Tczewie. Zwrócił uwagę na niejasności dotyczące sposobu rozliczania zużycia wody oraz procedury legalizacji wodomierzy. W imieniu czytelników poprosiliśmy spółdzielnię o odniesienie się do tych kwestii.
Rozliczanie wody w Spółdzielni Mieszkaniowej w Tczewie

Autor: Polska Fabryka Wodomierzy i Ciepłomierzy FILA

Dlaczego mimo posiadania liczników w mieszkaniach, rozliczenia są uśredniane?

 

Spółdzielnia wyjaśnia, że zgodnie z regulaminem, „w budynkach i lokalach wyposażonych w liczniki wody z odczytem radiowym, odczytywanych przez firmy zewnętrzne, zużycie na dzień zmiany ceny ustala się według średniej arytmetycznej zużycia w rozliczanym okresie (w celu uniknięcia opłat za dodatkowy odczyt)” – czytamy w piśmie z dnia 29.07.2025 r. (Regulamin, §3 ust. 2).

 

Czy każdy licznik nie powinien być rozliczany indywidualnie?

W odpowiedzi spółdzielnia podkreśla, że „lokale mieszkalne i użytkowe są rozliczane indywidualnie na podstawie wskazań wodomierzy w nich zamontowanych”, a tylko przy zmianie ceny możliwe jest tymczasowe zastosowanie uśrednienia.

 

Jak wygląda procedura legalizacji liczników?

Legalizacja lub wymiana wodomierzy jest obowiązkowa po 5 latach użytkowania i wynika z ustawy z dnia 11 maja 2001 r. oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 kwietnia 2017 r. Spółdzielnia nie legalizuje starych wodomierzy – „podlegają one wymianie w ramach ogłaszanych przetargów” – czytamy w odpowiedzi.

 


Kto ponosi koszty legalizacji?

Koszt wymiany wodomierza ponosi mieszkaniec.

 

Czy rozliczenia są prowadzone co pół roku?

 

Tak. Jak informuje spółdzielnia, „wszyscy mieszkańcy są rozliczani co sześć miesięcy, indywidualnie z rzeczywistych odczytów zarejestrowanych na wodomierzu”.

 


Czy w wyniku uśredniania koszt dla mieszkańców wzrasta?

Spółdzielnia odpowiada, że „uśrednia się zużycie w czasie okresu rozliczeniowego w przypadku zmiany ceny, rozliczenie za cały okres wykonuje się na zasadzie rzeczywistego odczytu”, a więc nie ma podstaw do naliczania dodatkowych opłat ani rekompensat.

 


 

Czy w budynku przy Al. Zwycięstwa 3 główne liczniki dotyczą całej spółdzielni?

Nie. W budynku tym „zamontowane są dwa wodomierze główne – lokatorzy z klatek A, B, C są rozliczani z jednego węzła, natomiast lokatorzy z klatek D, E, F z drugiego”.

 

Jak na przestrzeni lat kształtowały się ceny wody i podgrzania wody?

 

Spółdzielnia udostępniła zestawienie:

Ceny zimnej wody i kanalizacji w Tczewie:

 

od 14.09.2022 r.: 11,21 zł/m³

od 01.03.2023 r.: 12,35 zł/m³

od 01.03.2024 r.: 13,23 zł/m³

od 01.03.2025 r.: 13,22 zł/m³


 

Ceny podgrzania wody przy Al. Zwycięstwa 3:

od 01.07.2022 r.: 14,15 zł/m³

od 01.10.2022 r.: 28,47 zł/m³

od 01.01.2023 r.: 33,96 zł/m³

od 01.02.2023 r.: 34,29 zł/m³

od 01.02.2024 r.: 27,77 zł/m³

od 01.05.2025 r.: 27,87 zł/m³

od 01.07.2025 r.: 28,87 zł/m³


 

Spółdzielnia zapewnia, że zasady rozliczeń są zgodne z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków oraz z wewnętrznym regulaminem zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.


 

(marti)

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

dociekliwy 12.08.2025 13:11
Niestety ale zarząd spółdzielni mieszkaniowej kłamie ponieważ w regulaminie jest jasno napisane, że stosowanie pośredniego naliczania opłat za wodę jest stosowane tylko wtedy kiedy nie ma możliwości rozliczania przy pomocy liczników. Tak więc kazdy lokal mieszkalny posiadający takowe liczniki musi być rozliczany na podstawie odczytów z licznika, a nie może być stosowany sposób posredniego wyliczania. Tym bardziej, że liczniki muszą być legalizowane, zgodnie z wymogami przepisów nadrzednych, co mówił na zebraniu w dniu 03.06.2025r. sam prezes spóldzielni. Legalizacja liczników ma zapewnić rzetelne rozliczanie z lokatorami, czego nie spełnia wyliczanie "pośrednie". Jeżeli jest zmiana ceny za wodę np. w połowie okresu rozliczeniowego, to spóldzielnia jest zobowiązana do odczytu z liczników wielkości pobranej wody także w dniu kiedy następuje zmiana ceny, i na tej podstawie wystawianie druków rozliczeniowych (czyli powinny być 3 odczyty zużycia wody za dany okres rozliczeniowy, a nie tylko dwa odczyty), a nie pośrednie wyliczanie ponieważ jest obawa o nadużycia finansowe na niekorzyść lokatora. Redaktor powinien sprawdzić dokładniej co jest zapisane w regulaminie na ten temat i pokazać nieprawidłowości na podstawie przykładowego rozliczenia za wodę kiedy to zmieniła się taryfa za wodę. Chetnie służę moim rozliczeniem. Najbardziej transparentnym rozliczeniem jest rok 2024 gdzie zmiana ceny za wodę była dość duża, a rozbieżność w cenie zużytej wody w "starym cenniku" i "nowym cenniku" może się znaczaco różnić ponieważ nie ma rzeczywistego odczytu z licznika tylko jest odczyt "z sufitu". Najciekawsze jest także to, że obecne liczniki wody mają odczyt "radiowy" i nie ma najmniejszych problemów z ich odczytem. Dla mnie ta sprawa "śmierdzi" na kilometr.

Ciekawski 10.08.2025 13:08
W ciągu trzech lat koszt podgrzania wody wzrósł o 100 % ktoś wyjaśni dlaczego???? W 2022 roku cena 1 tony węgla wynosiła ok. 2400 zł ( w szczytowym okresie dochodziła do 3500 zł) a obecnie ceny zaczynają się od 1100 zł do max. 1600 zł , więc o co tutaj chodzi???? Może redaktor by dopytał???

Reklama
Reklama
Reklama