Czy praca w grupie naprawdę jest taka ważna?
Jest!! Na każdym kroku mamy do czynienia z różnymi ludźmi, z którymi musimy umieć nawiązywać pewne relacje. Jedne są bliższe, inne dalsze, jednak wszystkie bardzo istotne. Współpraca to zarówno umiejętność w pracy w grupie i osiąganie wspólnego celu, jak również tworzenie więzi wśród członków grupy. Realizujemy projekty, myślimy nad przełomowymi rozwiązaniami, dyskutujemy. Każde spotkanie nas rozwija, a także określamy naszą pozycję w zespole. Możemy być albo liderem, albo zajmować podrzędną pozycję, wszystko zależy od nas. Liczy się komunikacja, otwartość do ludzi, a także panowanie nad emocjami. Tego nie da się nauczyć z podręczników, liczy się praktyka i doświadczenie. Im wcześniej i z większą częstotliwością zaczniemy, tym większa szansa na sukces!
Jakie umiejętności nabierają dzieci podczas zabawy w grupie?
Dzieci są szczególnie podatne na szybki rozwój i nabieranie nowych umiejętności. Jednak nie chodzi o to, aby na siłę zmuszać ich do nauki z podręczników, tylko wprowadzać zagadnienia praktycznie. A praktyka wśród dzieci oznacza przede wszystkim zabawę. Szczególnie istotne są zajęcia w grupie. Przyczyniają się one ogólnego rozwoju dzieci, uczą się myśleć, rywalizować, a także komunikować z innymi. Jest to doskonała okazja do integracji z rówieśnikami, odnalezienia swojej pozycji w społeczeństwie, spełniania różnych ról, a także poznawania i radzenia sobie z emocjami. Wszelkie zabawy mają na celu zarówno budowanie obrazu samego siebie, a także współpracy w grupie. Razem możemy więcej, jeśli uświadomimy dzieciom to już w najmłodszych latach, da im to przewagę w przyszłości. Koleżeństwo, zaufanie, uczciwość i szacunek to podstawa.
Jakie konkretne działania mogą przyczynić się do rozwoju w tym kierunku?’
Szczególnym aspektem w zabawach grupowych jest integracja, jest to priorytet. Im zespół jest bardziej zgrany, tym realizowane przez niego projekty są kreatywniejsze i bardziej pomysłowe. Cel jest ważny, ale również sposób jego osiągania. Chyba lepiej i łatwiej pracować wśród ludzi, którzy nam ufają i na których możemy liczyć? Podręcznikowym hasłem może być: ‘Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!’ Każda grupa ma swoje cele nadrzędne w integracji, zależne od wieku i poziomu rozwoju członków. Wśród przedszkolaków priorytetem będzie poznanie innych osób w grupie oraz zapamiętanie ich imion. Celem dla dziesięciolatków będzie wspólne działanie, a także ćwiczenie asertywności. Dla starszych kluczowym elementem będzie dyskusja i wypracowanie kompromisów. Nasza nauka i rozwój nie kończą się z odłożeniem podręczników szkolnych, a wręcz przeciwnie -to dopiero początek. Pracodawcy zdają sobie sprawę jak ważna jest współpraca i również stawiają na integrację w grupie.








