1. Kiedy można odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
2. Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela - co powinno się w nim znaleźć?
3. Odpowiedź odmowna - i co dalej?
Każdy ubezpieczyciel może przygotować swój wzór odwołania i określić listę załączników. Gdzie szukać szczegółowych informacji, dotyczących chociażby kwestii, jak napisać odwołanie do PZU? Takie wskazówki znajdziesz na stronie internetowej konkretnego towarzystwa lub w serwisach takich jak wypowiadamoc.pl.
Kiedy można odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Odwołanie od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego możesz złożyć w sytuacji, w której odmówiono ci wypłaty odszkodowania lub przyznana kwota jest niewystarczająca. O drugim przypadku mówi się w momencie, gdy przyznane środki nie są w stanie pokryć kosztów naprawy pojazdu lub gdy zakład niesłusznie uznał szkodę całkowitą. Co ważne, odwołanie do PZU i każdego innego towarzystwa można złożyć także wtedy, gdy pieniądze zostały już wypłacone.
Zgodnie z art. 819 §1 kodeksu cywilnego na napisanie odwołania i złożenie go masz 3 lata. Później roszczenie przedawnia się. Wyjątkiem są sytuacje, w których szkoda stanowi efekt czynu niedozwolonego albo przestępstwa - wówczas do przedawnień dochodzi po upływie - odpowiednio - 10 i 20 lat.
Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela - co powinno się w nim znaleźć?
Prawo nie określa rygorystycznie, jak powinno wyglądać odwołanie, które otrzyma zakład ubezpieczeń. Aby rozpatrzenie odwołania przebiegło sprawnie, trzeba jednak zawrzeć w dokumencie wszystkie niezbędne informacje - w przeciwnym razie procedura może wydłużyć się o kolejne tygodnie.
Skup się na tym, by odwołanie miało charakter profesjonalny. Przede wszystkim powołaj się na podstawę prawną, czyli ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Przedstaw także konkretne argumenty. W prawidłowo stworzonym odwołaniu powinny znaleźć się:
- dane osobowe poszkodowanego,
- oznaczenie towarzystwa ubezpieczeń,
- numer polisy,
- numer szkody,
- numer decyzji, z którą się nie zgadzasz.
Uzasadnienie odwołania nie musi być długie - przeciwnie, kluczowe jest, aby zawrzeć w nim konkretne fakty i liczby mogące zmienić decyzję ubezpieczyciela. Jakie argumenty możesz wykorzystać? Mogą to być:
- dokumenty, na przykład faktury, potwierdzające fakt, że niemożliwe jest pokrycie kosztów naprawy pojazdu z zaproponowanej przez ubezpieczyciela kwoty,
- kosztorys z cenami części zamiennych (jeśli ich wartość została zaniżona) oraz wynagrodzeniem mechanika, blacharza czy lakiernika,
- ekspertyza niezależnego rzeczoznawcy,
- wycena pojazdu.
Pamiętaj, że wspomniana ekspertyza nie jest dla towarzystwa wiążąca.
Odpowiedź odmowna i co dalej?
Towarzystwo ubezpieczeniowe na rozpatrzenie sprawy ma 30 dni - koniecznie oznacz w piśmie datę sporządzenia odwołania. Jeżeli sprawa okaże się bardziej skomplikowana, prawem towarzystwa ubezpieczeniowego jest wydłużenie czasu do 60 dni, jednak firma musi cię wówczas poinformować o powodach opóźnienia i prawdopodobnym terminie rozpatrzenia reklamacji.
Jeśli decyzja będzie odmowna, masz jeszcze dalsze możliwości, o których powinien poinformować cię ubezpieczyciel. Zaliczają się do nich: wniosek do Rzecznika Finansowego z prośbą o rozpatrzenie sprawy, mediacja lub sąd polubowny oraz powództwo w sądzie powszechnym. Co ważne, Rzecznik Finansowy działa w imieniu poszkodowanego bezpłatnie – wystarczy skierować do niego wniosek z dotychczasową korespondencją z ubezpieczycielem.







