Jakie jest przeznaczenie urządzenia
Pompa paliwowa jest potrzebna do terminowego dostarczania paliwa do zbiornika. Paliwo jest pompowane do gaźnika w silnikach gaźnikowych, do szyny paliwowej w silnikach z wtryskiwaczami oraz do pompy paliwowej w silnikach wysokoprężnych. Ponieważ zbiornik znajduje się poniżej powyższych urządzeń, paliwo nie może po prostu spłynąć. Bez pompy nie można się obejść.
Podstawowe typy
Na rynku występują następujące rodzaje pomp paliwowych:
- Mechaniczne;
- Elektryczne.
Konstrukcja pompy mechanicznej jest prosta i sprawdzona w czasie. Musiały one wyewoluować ze starych pomp wodnych w kopalniach, które były napędzane przez silnik parowy. Z kolei motopompy napędzane są przez silnik. Pompa elektryczna jest podłączona do generatora i akumulatora w samochodzie, co ułatwia jej montaż wewnątrz zbiornika paliwa (lub na długości przewodu paliwowego).
Elektryczna pompa paliwowa
Pompy rozróżnia się również ze względu na ciśnienie: niskociśnieniowe, wysokociśnieniowe. Te pierwsze są zazwyczaj pomocnicze, a te drugie stosowane są w samochodach z silnikiem Diesla oraz w samochodach, w których benzyna jest wtryskiwana bezpośrednio.
Stąd klasyfikacja: mechaniczna (stosowana w pompach wtryskowych paliwa i gaźnikach), elektryczna (stosowana w pompach wtryskowych paliwa i wtryskiwaczach).
Więcej o pompach elektrycznych
Najlepiej sprawdzają się pompy z napędem elektrycznym. Powodem tego są silniki z wtryskiem, które wymagają wysokiego ciśnienia i dużej dawki paliwa bez pulsacji, które spowodowałyby "zagłodzenie" wtryskiwaczy silnika. Po włączeniu zapłonu rozrusznik jest uruchamiany 2 sekundy później niż pompa.
Pompy elektryczne są lekkie, ergonomiczne i niedrogie. Są też bezpieczne, ponieważ przestają działać w następujących przypadkach:
- Doszło do wypadku;
- Poziom oleju silnikowego jest niebezpiecznie niski;
- Silnik zostaje zatrzymany przy wciąż włączonym zapłonie.
Takie pompy często montowane są bezpośrednio wewnątrz zbiornika paliwa, co zapewnia izolację od powietrza, dobre chłodzenie i odległość od silnika. Może być również zlokalizowany dalej w przewodzie paliwowym, ale jest to stosunkowo rzadkie.
Istnieją trzy rodzaje pomp elektrycznych:
- Odśrodkowe;
- Koła pasowe;
- Pompy zębate.
Najczęściej spotykane są pompy odśrodkowe, pozostałe dwa typy można spotkać w starszych samochodach. Powodem jest ogólna rzetelność i specyfika pracy. W pompach odśrodkowych dopływ cieczy do przewodu paliwowego może być ciągły.
Sam układ pompowy składa się z napędu elektrycznego i mechanizmu pompowego, zbiornika ssącego, filtra i czujnika przepływu. Posiada również system bezpieczeństwa wymagany do odciążenia ciśnieniowego. System ten wraz z armaturą można zakupić jako kompletne urządzenie, lub samą pompę osobno.
Ustalenie, kiedy należy wymienić
Przyczyny awarii pomp są dwojakie: warunki pracy oraz zużycie mechanizmu. W rzeczywistości pompa ulega awarii z dwóch powodów - pytanie tylko w jakich warunkach pracy była poddawana. Możliwe przyczyny są następujące:
- Awaria nastąpiła z powodu przegrzania. Pusty zbiornik paliwa lub zapchany filtr jest przyczyną tego, że pompa po prostu nie może pompować paliwa i pracuje na biegu jałowym, bez chłodzenia;
- Przyczyna usterki leży w grubych cząstkach stałych. W rzeczywistości potrzebny jest filtr zgrubny, aby oddzielić zanieczyszczenia od paliwa;
- Awaryjne działanie obwodu elektrycznego. Przerwane przewody, zwarcia itp. powodują wyłączenie pompy przez bezpiecznik.
- Poniższa sytuacja będzie wskazywała na konieczność jak najszybszej wymiany pompy paliwowej:
- Dźwięk pracującego silnika. Jest to zazwyczaj odczuwalna zmiana tonu. Silnik jest na przemian głośny i cichy (nieregularne podawanie paliwa). Każdy zmotoryzowany zna dźwięk silnika swojego samochodu, więc od razu podejrzewa, że coś jest nie tak;
Informacje zaczerpnięte z: