poniedziałek, 29 kwietnia 2024 20:33
Reklama

Wójt gminy wiejskiej Tczew w ogniu przedwyborczej krytyki. Miasto Tczew podaje koszty swoich mediów i filmu promocyjnego

Dołączanie przez Urząd Gminy w Tczewie wraz z ulotkami dot. odbioru odpadów, informacji zawierającej podsumowanie dokonań gminy z lat 2019 – 2023, wywołało duże poruszenie wśród mieszkańców i kontrkandydatów na urząd wójta gminy. Artykuł na ten temat opublikował przed świętami wielkanocnymi jeden z lokalnych portali. Artykuł i komentarze pod nim oskarżały wójta Krzysztofa Augustyniaka o „robienie kampanii” z pieniędzy gminnych. Czy jednak wójt nie korzysta po prostu ze swojego prawa do pochwalenia się rzeczywistymi osiągnięciami?
Wójt gminy wiejskiej Tczew w ogniu przedwyborczej krytyki. Miasto Tczew podaje koszty swoich mediów i filmu promocyjnego

Autor: Collage redakcja

Dodajmy, że na tle innych włodarzy woj. pomorskiego takie działania nie są czymś wyjątkowym. Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie szeroko podsumowują swoją ostatnią kadencję. W Tczewie pretekstem do tego były ostatnie urodziny miasta, podczas uroczsystej sesji 31 stycznia 2024 r..


 

Oprócz tego, że wręczono roczne nagrody zasłużonym mieszkańcom i mieszkankom miasta, prezydent Mirosław Pobłocki pochwalił się dość kosztownym filmem promocyjnym. Na wielu barwnym zdjęciach, z animacjami i widokami z drona przedstawiono jak Tczew pięknie się rozwinął w... ostatniej kadencji. Na dowód tego, że miało to rozmazać obraz wielu zaniedbań było stwierdzenie przewodniczącego RM Zenona Drewy: - Niech to będzie dowód dla krytyków działań miasta, że w Tczewie nic się nie dzieje.”

Trudno się dziwić, że włodarz, który dysponuje dużą siłą swoich własnych mediów, wykorzystuje je budując pozytywny przekaz swoich rządów. Jeśli chodzi o Tczew nie brakowało takich artykułów za sprawą portalu Wrota Tczewa i Panoramy Miasta. Czy można mieć o to pretensję? Skoro żaden rząd Polski nie zrobił z tym prawnego porządku, zakazując tego? W krajach o utrwalonej demokracji np. w USA takie działania są zakazane. Widocznie w Polsce jest to zgodne z prawem. Wszak nic co nie jest zabronione jest dozwolne.

Niemniej zadaliśmy stosowne pytania, które skierowaliśmy do Urzędu Gminy Tczew, w tym wójta oraz biura prasowego Urzędu Miejskiego w Tczewie.

Interesujące jest ile kosztują dołączane jako insert ulotki do informacji o harmonogramie wywozu odpadów wielkogabarytowych, jak i informacje o kosztach utrzymania portalu miejskiego Tczewa, biuletynu Panorama Miasta oraz jaki był koszt wyprodukowania filmu promocyjnego z okazji rocznicy 30-go Stycznia 2024.

 

Dlaczego w gminie wiejskiej Tczew zdecydowano się na taką formę dystrybucji? Czy w obliczu kampanii wyborczej nie jest to działanie mogące wzbudzać kontrowersję? Czy mieści się to w obszarze promocji gminy Tczew?

 

- W trakcie całej kadencji publikowaliśmy różnego rodzaju materiały promujące gminę w ramach zadania nałożonego przez ustawodawcę w ustawie o samorządzie gminnym – przekonuje Krzysztof Augustyniak, Wójt Gminy Wiejskiej Tczew. - Działania promocyjne realizowane przez Gminę Tczew zostały docenione również przez 19-osobową Kapitułę konkursu „ASY Samorządu” pod patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, w ramach którego w 2022 r. jako wójt otrzymałem specjalną nagrodę. Doceniono m.in. otwartość na mieszkańców i nasze media społecznościowe. Z uwagi na rozwój gminnego profilu Facebook w ostatnich latach, jak również znaczny wzrost kosztów druku gminnego biuletynu, ograniczyliśmy formę papierową ulotek czy magazynów. Nie podlega jednak wątpliwościom fakt, że staramy się dotrzeć do wszystkich mieszkańców naszej gminy - również tych, którzy nie korzystają z social mediów.


 

Władze gminy przekonują, że formuła, która została przedstawiona w mediach nie odbiega od zwykłej promocji gminy Tczew.


 

- Przedmiotowa publikacja w żaden sposób nie odbiega od wydawanych przez Gminę Tczew dotychczasowych materiałów promocyjnych, a powszechnie w samorządach stosowana jest drukowana wersja przeróżnych publikacji – uzupełnia wójt K. Augustyniak. - Warto wspomnieć chociażby comiesięczne wydania Panoramy Miasta Tczew, czy niedawno dostarczone do skrzynek pocztowych mieszkańców Starogardu Gdańskiego wydanie biuletynu informacyjnego Urzędu Miasta pn. Starogardzki Ratusz, w którym władze podsumowują mijającą kadencję. W innych samorządach stosowane są również formy profesjonalnych filmów video z użyciem drona, jak na przykład ten opublikowany ostatnio przez miasto Tczew “Tak zmienił się Tczew (2019-2023)”, gdzie prezydent podsumowuje swoje dokonania. Wydane przez Gminę Tczew ulotki kosztowały 4920 zł brutto za 5 tysięcy sztuk, co daje nakład jednostkowy w kwocie 0,984 zł za sztukę. Dystrybucja odbyła się na koszt przedsiębiorcy odbierającego odpady. Jest to zatem nakład wyjątkowo efektywny.


 

Apel o niewykorzystywanie środków publicznych w walce wyborczej wystosował komisarz Państwowej Komisji Wyborczej – Sylwester Marciniak. Pismo komisarza publikujemy w pliku zdjęciowym.


 


Koszty mediów i działań promocyjnych czyli ile za produkcję, utrzymanie i dystrybucję w mediach lokalnych


 

W związku z trwającą kampanią wyborczą i łączącym się z nią czasem wyprodukowania i publikacji filmu promocyjnego o dokonaniach samorządu tczewskiego w ostatniej kadencji "Tczew 2019 -2023", poprosiliśmy Małgorzatę Mykowską, rzecznik prasową tczewskiego ratusza o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące kosztów zlecenia ostatniego filmu promocyjnego i utrzymania mediów miasta: portalu oraz biuletynu „Panorama Miasta”.


 

Ile kosztowało wyprodukowanie ww filmu? Ile kosztowała jego dystrybucja?

Małgorzata Mykowska: - Koszt wyprodukowania filmu był podzielony na dwie kwoty – 10 tys. zł w 2023 r. i 10 tys. zł w 2024 r., ze względu na to, że jego produkcja trwała kilka miesięcy. Emisja w lokalnych mediach kosztowała ok. 2500 zł.


 

Kto zatwierdził treść filmu? Czy była ona konsultowana z radnymi w tym opozycji? Dlaczego nie poruszono w nim kwestii, które są w planach lub są do zrobienia? 

- Film został wyprodukowany według scenariusza przygotowanego przez Urząd Miejski i zatwierdzony przez zamawiającego. Celem filmu było pokazanie osiągnięć samorządu miasta Tczewa VIII kadencji, a nie plany na przyszłość.


 

Ile kosztuje miesięcznie wydawanie Panoramy Miasta: koszt druku, kolportażu i wierszówek dla osób redagujących pismo? Ile osób pracuje nad jego wydaniem?

- Koszt składu komputerowego i druku Panoramy Miasta wynosi 7200 zł, nakład to 5 tys. egzemplarzy. Pismo jest przygotowywane przez Biuro Rzecznika Prasowego UM, w ramach jego zakresu obowiązków i bez dodatkowych kosztów np. wierszówki. Dystrybucją zajmuje się Urząd Miejski.


 

Ile kosztuje miesięcznie utrzymanie portalu miejskiego Wrota Tczewa?

-Utrzymanie portalu www.wrotatczewa.pl nie generuje kosztów.


 

Jaki charakter według promocji Miasta Tczewa mają mieć z założenia publikacje ww mediach, będących własnością Urzędu Miejskiego w Tczewie? 

- Publikacje mają charakter informacyjno-promocyjny.


 


 

Wawrzyniec Mocny


Podziel się
Oceń

Reklama