W pierwszym etapie w każdej gminie pojawi się 30 proc. docelowej liczby rowerów. Dla Tczewa będzie to 48 rowerów w pierwszym etapie, a 160 docelowo. Na terenie miasta zlokalizowanych jest 28 stacji. Mieszkańcy całej metropolii, w tym Tczewa mogą zapoznawać się z zasadami systemu, w tym zakładać konta na stronie www.rowermevo.pl. Na tej stronie mieszkańcy znajdą cennik, mapę stacji, regulamin i instrukcję jak korzystać z roweru.
- W Tczewie Mevo będzie można wypożyczyć w każdej z 28 stacji - mówi Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miasta w Tczewie. - Lokalizacja stacji była konsultowana prawie dwa lata temu z mieszkańcami. Lokalizacje i przypisana do nich liczba rowerów nie muszą być ostateczne. Co roku może zmieniać się do 5 proc. liczby stacji i rowerów, a raz na 6 lat, czyli na cały okres umowy, do 10 proc. Zapewne tak się stanie po pierwszych miesiącach, kiedy część stacji może okazać się za mała, a część może być nie do końca trafiona.
Cała flota rowerów będzie wspomagana elektrycznie (nie są to rowery elektryczne) czyli rower daje użytkownikowi drugie tyle mocy, ile włoży on sam. Rowery mają wymienialne baterie. Za ładowanie i wymianę baterii jest odpowiedzialna firma zewnętrzna, która będzie na bieżąco monitorowała ich stan i gdy naładowanie spadnie poniżej 20 proc., rower zniknie z mapy systemu i nie będzie można go wypożyczyć.
Rowery są wyposażone w moduł GPS, dzięki czemu wiadomo, gdzie się znajdują. Rowery będzie można również odstawić poza oficjalnymi stacjami, jednakże będzie wiązało się to z dodatkową opłatą – 3 zł. Warto zwrócić uwagę, że odstawienie przez użytkownika roweru do stacji zapewni mu zasilenie konta kwotą 2 zł. W ten sposób użytkownicy mogą zbierać na abonament.
Abonamentów będzie kilka. Te podstawowe do 10 zł na miesiąc i 100 zł na rok, gdzie w ramach abonamentu użytkownik dostaje 90 darmowych minut dziennie. Po ich przekroczeniu płaci 0,05 zł za 1 min. Jeżeli ktoś nie chce od razu zaczynać od abonamentu, może rower wypożyczyć zgodnie z taryfą pay as you go czyli opłata minutowa (0,10 zł za 1 min).
Co ważne - z systemem można sparować kartę RFID i dzięki temu nie trzeba używać smarfona do wypożyczeni. Jest to ważne dla osób starszych i tych które nie mają takiego telefonu. Taką kartą jest nasza karta miejska, ale może być też legitymacja studencka, karta bankomatowa. „Parowanie karty to przypisanie jej do zarejestrowanego konta w systemie, po to, by system wiedział, że po przyłożeniu tej karty do roweru loguje się osoba o danym imieniu i nazwisku. Z tej karty nie są pobierane żadne środki - system tylko ją czyta i traktuje jako identyfikator.
Rowerem można pojechać poza obszar systemu czyli np. miasto Tczew, ale pozostawienie go poza takim obszarem wiąże się z dużą karą (103 zł). Obszar systemu to obszar wszystkich 14 gmin. Na mapie jesteśmy jako Tczew trochę jako odrębna wyspa więc jak wyjdziemy poza Tczew to już jesteśmy poza systemem.
Jednakże gdyby ktoś chciałby zrobić sobie wycieczkę np. do Lubiszewa to może pojechać tam na MEVO, ale musi pamiętać, że rowerem musi wrócić do Tczewa i pozostawić go w mieście na stacji lub poza stacją za opłatą 3 zł. Można też wyjechać z Tczewa i nie pozostawiając nigdzie po drodze roweru, dojechać aż do Gdańska i tam zostawić na takich samych zasadach co w Tczewie, czyli w stacji lub poza stacją za dodatkowe 3 zł.
W kolejnym tygodniu po otwarciu MEVO w każdej z gmin, w tym w Tczewie odbędą się dni promujące system. Na dworcu PKP przedstawiciele MEVO będą pomagali użytkownikom zakładać konta i tłumaczyć, jak korzystać z systemu.
Napisz komentarz
Komentarze