Co to jest franchising?
Najprościej rzecz ujmując, franchising to nietypowa forma prowadzenia biznesu, umożliwiająca osiągnięcie sukcesu dużo szybciej, niż w przypadku prowadzenia firmy pod własną marką. Bez wyrzeczeń i poświęcania dużej ilości czasu na rozkręcenie firmy i nauczenie się specyfiki danego rynku. Nie trzeba mieć doświadczenia w prowadzeniu biznesu by wiedzieć, ile pieniędzy i czasu kosztuje osiągnięcie stabilnej pozycji na rynku. W przypadku franczyzy już na starcie otrzymujesz to, na co w razie chęci wprowadzenia własnej marki na rynek musiałbyś pracować latami.
Czym zatem w ujęciu definicyjnym jest franczyza? Jest to model prowadzenia biznesu oparty na udzieleniu licencji na prowadzenie swojego biznesu innemu przedsiębiorcy. Franczyzodawca (osoba lub firma, która udziela licencji na korzystanie z jej marki), dzieli się z franczyzobiorcą (osobą lub firmą, która otrzymuje prawo do prowadzenia działalności pod marką franczyzodawcy) swoim doświadczeniem, wiedzą, technologią, a także upoważnia go do korzystania ze swojej nazwy, logo, metod prowadzenia działalności gospodarczej czy know-how. Wspólnie mogą być również prowadzone działanie marketingowe dla całej sieci franczyzowej. Całość usług które otrzymuje franczyzobiorca określane jest mianem pakietu franczyzowego.
Oczywiście nic nie dzieje się za darmo. W zamian franczyzodawca otrzymuje określony w umowie franczyzowej udział w zyskach, które zostaną wygenerowane w ramach działalności prowadzonej przez franczyzobiorcę.
Prowadzenie firmy pod własną marką a franczyza – podobieństwa i różnice
Nadal nie wiesz, czy postawić na własną markę, czy też wybrać franczyzę? Pokrótce omówimy teraz obie formy prowadzenia działalności. W przypadku franczyzy ryzyko związane z prowadzeniem biznesu jest zminimalizowane, nie musisz też ponosić dużych nakładów na szeroko pojęty marketing, gdyż korzystasz z rozpoznawalnej marki. Zawsze możesz liczyć na pomoc kogoś, kto jest już doświadczony w prowadzeniu firmy. Minusem jednak jest brak niezależności w podejmowaniu decyzji biznesowych i konieczność ponoszenia wszelkich opłat franczyzowych, czego oczywiście nie ma w przypadku prowadzenia firmy pod własną marką.
W razie chęci podążania drugą ścieżką musisz liczyć się z wydatkami, jakie przyjdzie Ci ponieść na szeroko pojęty marketing. W zamian za to otrzymujesz jednak pełną niezależność w podejmowaniu wszelkich decyzji oraz satysfakcję ze stworzenia czegoś unikatowego. Co prawda nie będziesz przez nikogo ograniczany, z drugiej strony konieczne będzie duże zaangażowanie w rozkręcanie biznesu. Wadą jest też brak jakiegokolwiek wsparcia i know-how, do wszystkiego będziesz musiał dojść sam. Ponadto może być Ci trudno konkurować z dużymi firmami i z sieciami franczyzowymi.










