wtorek, 6 października 2026 12:18
Reklama
Reklama

Zryczałtowany podatek od wynajmu – wady i zalety

Osoba czerpiąca dochody z wynajmu mieszkania jest zobowiązana do opłacania podatku dochodowego. Do wyboru jest kilka form rozliczenia z fiskusem, w tym 8,5-procentowy ryczałt. Czy warto zdecydować się na to rozwiązanie?
Zryczałtowany podatek od wynajmu – wady i zalety

Wady niskiego podatku od wynajmu

Ryczałt to najniższy możliwy podatek od wynajmu. Alternatywy to 18 lub 32% według zasad ogólnych albo 19% podatku liniowego dla przedsiębiorców. Niemniej jednak ryczałt nie jest tak doskonałym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Jakie są minusy tego rozwiązania?:

• podatek płacony od przychodów, a nie dochodów
• brak możliwości wliczenia wydatków w koszty

Każdy podatek od wynajmu, poza ryczałtem, dotyczy dochodów, czyli rzeczywistego zarobku wynajmującego. Opłacając podatek od przychodów, należy liczyć się z większym wydatkiem. Okazuje się jednak, że istnieje możliwość jego znacznego obniżenia. W tym celu należy odliczyć od przychodu kwotę czynszu płaconego do spółdzielni oraz mediów. Ażeby było to możliwe, wynajmujący musi zawrzeć odpowiedni zapis w umowie, według którego uiszczane przez najemcę opłaty dodatkowe nie stanowią przychodu wynajmującego. Ewentualnie można również pozostawić opłacanie rachunków najemcy. W takim przypadku wynajmujący w ogóle nie otrzymuje tych pieniędzy, także nie ma mowy o wliczaniu ich w przychód.

Problematyczny może być natomiast brak możliwości wpisania wydatków w koszty, zwłaszcza jeśli mowa o starszym lokalu, regularnie wymagającym remontów. Podobnie jest wtedy, gdy najemcy lokalu często się zmieniają. Mogą oni wymagać kupna nowych mebli, czy odnowienia któregoś z pomieszczeniem. Jeżeli rynek w danym mieście nie jest wystarczająco głęboki, wynajmujący musi przystać na żądania, co generuje dodatkowe koszty. W takim przypadku okresowo wydatki mogą być większe niż realny dochód.

Czy warto zdecydować się na zryczałtowany podatek od wynajmu?

Z pewnością w niektórych sytuacjach ryczałt okazuje się opłacalny. Przed spisaniem umowy najmu należy obliczyć, jak wysokie koszty będzie trzeba ponieść. Jeżeli wynoszą one mniej niż połowa osiąganych przychodów, prawdopodobnie zryczałtowany podatek od wynajmu będzie najlepszym rozwiązaniem. W innych przypadkach warto rozważyć podatek na zasadach ogólnych lub liniowy. Ponadto, należy pamiętać, aby odliczyć od przychodu opłaty czynsz i media. Bardzo ważne jest, ażeby zapisać to w umowie, w przeciwnym razie trzeba liczyć się z problemami w Urzędzie Skarbowym.

Wiedza dodatkowa

Zajmując się wynajmowaniem pojedynczego mieszkania, bądź większej ich liczby, trzeba być na bieżąco z najnowszymi doniesieniami z branży. Przepisy prawne stale nakładają na wynajmujących dodatkowe obowiązki, ale też dają im nowe możliwości. Serwis i baza wiedzy, między innymi dająca odpowiedź, jaki wybrać podatek od wynajmu to Wynajemca.com.pl. Można tam znaleźć szereg przydatnych informacji, które są nieustannie uaktualniane.


Podziel się
Oceń

Reklama
Ruszyły oficjalne zapisy na XXXV Uliczny Bieg Sambora! Ruszyły oficjalne zapisy na XXXV Uliczny Bieg Sambora! Wpisowe dla uczestników wynosi:60 zł płatne do 05.09.2026 r.80 zł płatne od 06.09.2026 r. do 11.10.2026 r.150 zł płatne w dniu zawodów*Z opłaty startowej zwolnieni są zawodnicy w wieku 70 lat i starsiProgram Minutowy wygląda następująco:9.30 – 11.30 biuro zawodów - odbiór pakietów startowych;12.00 – start biegu głównego;13.30 zamknięcie trasy i zakończenie wyścigu (lub po dobiegnięciu ostatniego zawodnika) ;13:50 - 14:10 podsumowanie – zakończenie biegu*Podany program jest orientacyjny i może ulec zmianie Kategorie:Podczas Biegu prowadzone będą następujące klasyfikacje;- klasyfikacja generalna mężczyzn i kobiet;- klasyfikacja drużynowa (6 osób, co najmniej 2 kobiety – o miejscu decyduje suma czasów)- klasyfikacje wiekowe mężczyzn i kobiet: Kobiety:Mężczyźni:do 29 lat (ur. 1997 i młodsi)do 29 lat (ur. 1997 i młodsi)od 30 do 39 (ur. 1996-1985)od 30 do 39 (ur. 1996-1987)od 40 do 49 (ur. 1986-1977)od 40 do 49 (ur. 1986-1977)od 50 do 59 (ur. 1976-1967)od 50 do 59 (ur. 1976-1967)od 60 i starsze (ur. 1966 i starsze)od 60 do 69 (ur. 1966-1957)od 70 lat i więcej ( 1956 i starsi) *O przynależności do poszczególnych kategorii decyduje rok urodzenia.Formularz zgłoszeniowy oraz kompletny regulamin są dostępne na platformie: ElektroniczneZapisy: https://elektronicznezapisy.pl/event/12385.html Bieżące aktualności, komunikaty oraz szczegółowe informacje można śledzić również na naszych kanałach: Strona internetowa TCSiR: TCSiR Facebook TCSiR : FacebookLimit miejsc jest ograniczony, dlatego zachęcamy biegaczy do jak najszybszej rejestracji.(tomm) Data rozpoczęcia wydarzenia: 05.09.2026 08:00 – Data zakończenia wydarzenia: 17.10.2026 10:45
Reklama
Reklama