Julita Jakubowska, dyrektor MOPS w Tczewie
Procedura niebieskiej karty wszczynana jest na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sp. procedury „Niebieskie Karty”. Polega ona na interwencji wobec przemocy w rodzinie (także dzieci). Głównym celem jest rozpoznawanie przemocy i usprawnienie pomocy oferowanej przez przedstawicieli różnych służb w środowisku lokalnym, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną. Czynności są podejmowane i realizowane przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie. Wdrożenie procedury „Niebieskiej Karty” nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie. Grupa robocza oraz Zespół Interdyscyplinarny udziela pomocy osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; podejmują oni działania w stosunku do osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie; zapraszają na spotkania osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie; diagnozują problem i opracowują indywidualny plan pracy z rodziną celem udzielenie interdyscyplinarnej pomocy. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dokumenty są przekazywane prokuraturze i policji.
Beata Jaworska, pedagog w Gimnazjum nr 2 w Tczewie
Niebieskie karty w odniesieniu do uczniów są rozwiązaniem stosunkowo nowym. Jest to pożyteczne rozwiązanie, bo pomoc uzyskuje uczeń, ale także jego rodzina. A by uzdrowić jego sytuację konieczne jest naprawienie dysfunkcji w rodzinie. Niebieskie karty porządkują system pomocy wobec osób dotkniętych przemocą. Gminy mają obowiązek tworzenia zespołów interdyscyplinarnych, które powołują grupy robocze. Wówczas angażowane są osoby, specjaliści, będący najbliżej dziecka. Zostaje ustalony interdyscyplinarny plan pracy z rodziną. Wdrożenie procedury odbywa się od pierwszych sygnałów od nauczyciela/wychowawcy, który zauważa na ciele ucznia ślady pobicia. Wówczas proszą go o rozmowę. Dyrekcja zostaje powiadomiona o problemie i zleca wszczęcie procedury niebieskiej karty. Pedagog zaprasza do szkoły rodzica i najbliższą uczniowi, pełnoletnią osobę. W obecności dziecka i osoby pełnoletniej wypełniana jest tzw. karta A Jest ona rodzajem ankiety, która oprócz pytań odnośnie danych osób bada okoliczności aktów przemocy, częstotliwości jej stosowania, co temu towarzyszy (czy występuje zagrożenie życia). Odnotowuje się również skutki psychofizyczne przemocy. Ankietę sporządzają także służby, które badają w nich zachowanie sprawców przemocy. Dzięki karcie możliwy jest dyskretny nadzór nad rodziną z dysfunkcjami. Szkoła natomiast ma obowiązek nie lekceważyć żadnego niepokojącego sygnału.












Napisz komentarz
Komentarze