Wszystko w ramach dostosowania polskiego prawa do norm europejskich, do czego nasz kraj jako członek Unii Europejskiej jest zobowiązany.
Trzy możliwości naliczania opłat
Ponadto ustawa wprowadza też - bardzo wysokie - normy, jakim muszą sprostać gminy w zakresie odpadów odzyskiwanych dla recyklingu w drodze segregacji – co gmina Tczew wprowadziła w postaci zakupu i zainstalowania pojemników na segregowanie plastiku i szkła. To problem dla gmin, muszą one jednak wykonać zobowiązania nałożone przez „nowe prawo śmieciowe”. Ustawa przewiduje kary finansowe dla samorządów, które nie sprostają poziomom odzysku i recyklingu.
Samorządy będą musiały ustalić ceny wyłącznie według możliwości, jakie dopuszczają zapisy w ustawie. Niestety, można wybierać tylko z trzech możliwości naliczania opłat jako iloczynu: liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, ilości zużytej wody z danej nieruchomości albo powierzchni lokalu mieszkalnego. Do tego dochodzi także koszt funkcjonowania systemu gospodarki odpadami. Radni Gminy Tczew już w najbliższym czasie uchwalić muszą m.in. takie właśnie stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od mieszkańca, termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami oraz wzory deklaracji o wysokości tejże opłaty, składanej przez właścicieli nieruchomości, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług, czyli m.in. częstotliwość odbioru, także ilości odpadów.
Firmę wybierze gmina
- Zmienione z początkiem tego roku przepisy, które mówią m. in. że właściciele nieruchomości nie będą mogli wybierać firmy zajmującej się wywozem śmieci, powodują scedowanie tego obowiązku na gminę, która w drodze przetargu wybierze jedną firmę obsługującą wszystkich mieszkańców – tłumaczy Michał Ciecholewski, specjalista ds. ochrony środowiska w Urzędzie Gminy Tczew. - Scedowanie na gminę prawa do wyboru firmy wywożącej odpady nie oznacza, że zostaną przejęte też koszty oczyszczania. Płacić nadal będą właściciele nieruchomości. Różnica polega na tym, że za usługę będą się rozliczać z gminą, a nie z firmą wywożącą odpady. Faktycznie zmiany zaczną obowiązywać dopiero za kilkanaście miesięcy, jednak prace nad nimi musiały ruszyć już teraz. Przed końcem czerwca przyszłego roku każdy właściciel nieruchomości będzie musiał rozwiązać umowę z firmą, która dziś wywozi od niego śmieci, aby nie ponosić tych kosztów w podwójnej wysokości.
Dużo sprawozdawczości
Urząd Gminy Tczew będzie musiał ogłosić przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Ponadto urzędnicy będą musieli poświęcać sporo czasu na wymaganą przepisami sprawozdawczość (nowość), która dotyczyć będzie dokładnych wyliczeń dotyczących osiągania poziomów odzysku, recyklingu i ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji. Za nieterminowe przekazywanie tych sprawozdań są przewidziane kary nakładane na gminy. One z kolei mają możliwość nakładania kar finansowych dla podmiotów odbierających odpady, jeśli te będą gminom (obowiązek kwartalny) przekazywać nierzetelne lub nieterminowe sprawozdania, które są następnie konieczne, do wykonywania sprawozdań przez gminy. Te zaś trafiają do urzędów marszałkowskich, które także muszą sporządzać raporty dla ministerstwa.
Nowy system więc będzie wymagał oddelegowania lub zatrudnienia w urzędzie gminy osób koniecznych do wykonywania ewidencji deklaracji, windykacji należności, prowadzenia postępowań administracyjnych w wypadku sporów i prowadzenia sprawozdawczości dla Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.
Wszystkie obowiązki, jakie nałożyła nowa ustawa, muszą zostać wdrożone i działać od lipca przyszłego roku, jednak zaleca się, by start nowego systemu gospodarki odpadami nastąpił dużo szybciej, a do tego potrzebne są uchwały rady i postępowania przetargowe przeprowadzone przez urzędy gmin, na co potrzeba czasu. Tak więc, by wszystko funkcjonowało po nowemu, władze gminy, rady i mieszkańcy nie mają zbyt dużo czasu.
Zasady segregacji
Ponieważ mieszkańcy spełniają najważniejszą rolę w zakresie spełniania wymogów poziomów odzysku, segregacji i recyklingu warto, by dynamicznie wdrożyli się w uruchomiony przez Gminę Tczew system selektywnej zbiórki odpadów. Po to właśnie pojawiły się pojemniki w dwóch kolorach: biały na szkło i żółty na plastik. Pamiętajmy o podstawowych zasadach segregacji: odpady nadające się do recyklingu, to takie, które nie zawierają obcych domieszek (np. słoiki szklane bez nakrętek i zawartości, opakowania plastikowe opróżnione, zgniecione; nie wrzucamy do pojemników przeznaczonych do segregacji szkieł samochodowych, szyb okiennych, kryształów, pojemników po olejach, środkach chemicznych, choinek, dywanów i wykładzin, etc.). Kary za nie spełnienie norm odzysku nakładane na gminy będą ponosić mieszkańcy w składowej ceny, jaką stanowić będą stawki za odpady.











Napisz komentarz
Komentarze