sobota, 13 grudnia 2025 04:42
Reklama

Produkcja znaków drogowych

Każdego dnia mamy styczność z dziesiątkami znaków drogowych podczas jazdy samochodem lub uczestnicząc w ruchu drogowym jako pieszy. Z reguły nie przywiązujemy do nich dużej wagi, przez co tym bardziej nie mamy pojęcia jak są one tworzone. Tymczasem produkcja wytrzymałych na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne znaków drogowych jest niezwykle istotna, jeśli chodzi o zarządzanie ruchem drogowym.
Produkcja znaków drogowych

Jak przebiega produkcja znaków drogowych?

Znaki drogowe produkuje się wykorzystując maszynę specjalnie przygotowaną do tego celu, nazywaną wyoblarką. Urządzenie to jest przystosowane do zaginania obrzeży blachy, co pozwala na produkcję znaków o kształcie okrągłym, kwadratowym, trójkątnym i nieregularnym, jak np. znak "stop" o kształcie ośmiokąta. Proces kształtowania blachy jest całkowicie zautomatyzowany i nie wymaga ingerencji człowieka. W ten sposób tworzone są znaki drogowe i tablice o różnych kształtach i rozmiarach, nawet tych dość dużych. Na gotowe blachy nakleja się specjalnie przygotowane naklejki, które wykonuje się metodą sitodruku - po naniesieniu farby na naklejkę jest ona rozgrzewana w piecu i suszona. Po naklejeniu naklejki na metal i utrwaleniu jej, znak drogowy jest już gotowy do zamontowania.

Znaki drogowe w Polsce

Na dzień dzisiejszy mamy w Polsce 368 znaków drogowych, w tym 28 znaków poziomych, które są malowane bezpośrednio na jezdni. Ich zadaniem jest naprowadzenie kierowcy lub oznakowanie danego miejsca, przykładowo używając znaku sygnalizującego przejście dla pieszych lub linie warunkowego zatrzymania. Warto wiedzieć, że linie stosowane do wyznaczania pasów ruchu na jezdni są również uznawane za znaki poziome.

Oprócz znaków poziomych i standardowych znaków drogowych mamy również w Polsce, podobnie jak w innych krajach, znaki świetlne. Jest to często spotykana sygnalizacja świetlna, zarówno ta dla kierowców, jak i dla pieszych. Najczęściej spotykamy pięć typów znaków świetlnych: sygnalizator podstawowy, sygnalizator z warunkowym zezwoleniem na skręt, sygnalizator kierunkowy, sygnalizator dla pieszych i sygnalizator dla rowerzystów.

Na jakie kategorie dzielimy znaki drogowe?

Już w czasie pierwszego testu na uzyskanie karty rowerowej dzieci uczą się tego, że istnieją cztery główne kategorie znaków drogowych: znaki ostrzegawcze, znaki informacyjne, znaki zakazu i znaki nakazu. Każdy z tych typów znaków ma swój indywidualny wygląd, przez co łatwo przydzielić je do danej kategorii. Przykładowo znaki ostrzegawcze to te w kształcie trójkąta, z żółtym tłem i czerwoną ramką, a znaki informacyjne mają kształt kwadratu i niebiesko-białe barwy. Wyjątkiem jest znak sygnalizujący drogę z pierwszeństwem przejazdu, który ma kształt rombu i kolor żółto-biały i znak oznaczający teren zabudowany, będący prostokątem.

Oprócz tych czterech typów znaków spotkać można także znaki kierunku i miejscowości, znaki uzupełniające i tzw. znaki dodatkowe, do których zaliczają się symbole przed przejazdami kolejowymi i tablice ostrzegawcze, naklejane na urządzenia pod napięciem. Są to jednak znaki mniej oczywiste, dlatego zazwyczaj wyróżnia się tylko cztery powyższe kategorie.

 


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama