Teresa Lewańczyk, nauczyciel podstaw przedsiębiorczości w ZSP im. ks. Henryka Mrossa w Gniewie
Uzyskałam uprawnienia do prowadzenie przedmiotu doradztwo zawodowe. Jest ono potrzebne uczniom, którzy dzięki temu mogą wybrać świadomie ścieżkę kształcenia oraz rodzaj wykonywanej pracy. Niestety, tylko niektóre szkoły w Polsce przeznaczają na ten cel godziny. W naszej ich nie mamy. Próbuję wprowadzać je na przedmiocie podstawy przedsiębiorczości. W ZSP w Gniewie tą tematykę podejmuje kilku nauczycieli, ale nie w ramach godzin na ten przedmiot, a w ramach godzin karcianych lub wychowawczych. Na Zachodzie Europy doradztwo zawodowe jest bardziej upowszechnioną częścią systemu. Ma istotniejsze znaczenie w przypadku uczniów szkół gimnazjalnych. To w tym wieku uczeń musi podjąć prawidłową decyzję dotyczącą liceum, szkoły zawodowej, technicznej czy pracy, którą podejmie na praktykach. Wielu gimnazjalistów nie ma jeszcze świadomości, co chciałoby robić w życiu. Częstym błędem jest wybór szkoły z dala od miejsca zamieszkania, gdy placówka jest na miejscu. Uczniowie często na siłę wybierają liceum nie dając sobie później rady. Czasami źle wybierana jest szkoła zawodową, bo uczeń orientuje się jak ciężki wybrał zawód. Młodzieży radzę, by sporządzili sobie listę swoich mocnych i słabych stron. Zastanowili się czy wybrana szkoła nie jest za daleko i czy rzeczywiście wybrana praca jest tą właściwą, czy na rynku jest na nią zapotrzebowanie.
Katarzyna Kaszuba, pedagog w Gimnazjum nr 1 w Tczewie
W Gim. nr 1 doradztwem zawodowym zajmuje się też nauczycielka w-f Marta Rembiasz. Obie ukończyłyśmy studia dyplomowe z tego zakresu. Działalność informacyjną z uczniami prowadzą również nauczyciele w ramach godzin i planu wychowawczego w kl. I-II. Zajęcia z doradztwa obejmują jedną godz. lekcyjną w roku prowadzoną przez pedagoga dla tych klas. Wzmożone działania dotyczą głównie kl. III. Podjęliśmy współpracę z firmą Flextronics. Uczniowie czterech kl. III poznali specyfikę pracy w tej firmie. Kl. III biorą udział w Targach Edukacyjnych w II LO i prezentacji szkół ponadgim. w auli naszego Gim. nr 1. Kilka szkół gdańskich przesłało nam swoją ofertę, którą zaprezentowaliśmy uczniom. W kl. III przeprowadzamy ankiety o zainteresowaniach, uzdolnieniach i predyspozycjach zawodowych. Też rodziców podczas jednej z wywiadówek objęto badaniami diagnozującymi zapotrzebowanie na profile kształcenia w szkołach ponadgim. Rodzice chętnie korzystają z konsultacji z pedagogiem, dotyczącym możliwości dalszego kształcenia ich dzieci. Młodzież ma możliwość korzystania z testów i rozmów multimedialnych określających ich predyspozycje (psycholog, pedagog). Mamy aktualizowaną tablicę informacyjną o rekrutacji oraz oferty szkół ponadgim. Chcemy, by uczeń uniknął popełniania błędów w wyborze szkoły (sugerowanie się opinią kolegów, chęć spełnienia aspiracji rodziców).












Napisz komentarz
Komentarze