„Zagospodarowanie i znaczenie Dolnej Wisły dla gospodarki regionów i kraju” to tytuł konferencji, która odbyła się 22 listopada w Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie Celem spotkania było rzetelne przedstawienie znaczenia rewitalizacji Dolnej Wisły dla rozwoju trójmiejskich portów morskich, transportu kolejowego i lądowego oraz przedsiębiorstw zlokalizowanych w obrębie oddziaływania rzeki.
Organizatorami konferencji był prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki oraz dwa stowarzyszenia przedsiębiorców: Pracodawcy Pomorza oraz Lewiatan. Honorowy patronat nad konferencją przyjęli marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich. Na konferencję przybyli m.in. Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, Przemysław Daca (Ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej) oraz posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
Zebranych przywitał Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa. – Ta konferencja jest dla nas bardzo ważna z kilku powodów – Tczew leży nad Wisłą i dzięki niej powstał i się rozwinął, więc wszystko, co wiąże się z rzeką nas interesuje i dotyczy. Poza tym współorganizatorami naszego spotkania są przedsiębiorcy, którzy widzą w Wiśle duży potencjał i możliwości rozwoju dla swoich firm, a tam samym dla rozwoju regionu – powiedział prezydent.
- Tczew jest tym wyjątkowym miejscem, gdzie koncentruje się wiele pomysłów związanych z uregulowaniem Wisły – dodał Zbigniew Canowiecki, prezes Pracodawców Pomorza. – To tuż pod Tczewem – w Zajączkowie planowana jest wielka inwestycja – centrum przeładunkowe, tzw. suchy port.
Jak powiedział wojewoda Dariusz Drelich, nadszedł czas na konkretne decyzje. – Cieszę się, że są z nami przedstawiciele rządu i parlamentu. Szkoda, że przez tyle lat nie udało się zająć sprawami uregulowania Wisły w sposób wystarczający. Chcemy, aby Wisła była autostradą wodną, abyśmy jak najlepiej wykorzystali jej potencjał dla naszej gospodarki.
Na rozwój gospodarczy Wisły liczy też Jerzy Litwin, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego i jednocześnie jego filii – Muzeum Wisły – nasza placówka jest powołana do tego, aby gromadzić zabytki związane z rozwojem gospodarczym rzeki. Mam nadzieję, że gospodarka na Wiśle wreszcie odżyje.
Zagospodarowanie Wisły ma duży wpływ na rozwój gospodarczy nie tylko dla województw, przez które przepływa, ale również dla całego kraju. Podstawowym elementem zagospodarowania odcinka Dolnej Wisły jest jej kaskadyzacja tj. wybudowanie stopni wodnych z elektrowniami, śluzami żeglugowymi.
O zagospodarowaniu Wisły na tle innych rzek europejskich mówił prof. Romuald Szymkiewicz z Katedry Hydrotechniki Politechniki Gdańskiej. Jako przykłady dobrego wykorzystania gospodarczego wymienił m.in. Ren czy Rodan. Obecnie Francuzi budują niemal od podstaw nowoczesny kanał żeglugowy pomiędzy Sekwaną a portami belgijskimi, położonymi w ujściu Skaldy do Morza Północnego. Kanał ma mieć ponad sto kilometrów długości, jego budowa ma się zakończyć w 2020 r.
Liczba dużych rzecznych zapór również nie przedstawia się w Polsce imponująco. Podczas gdy w Hiszpanii takich zapór jest ok. 1200, a we Włoszech, Francji i Wielkiej Brytanii po ok. 500, Polska ma ich …8.
O znaczeniu kaskadyzacji dolnej Wisły i korzyściach wynikających z zagospodarowania rzeki mówili dr Michał Szydłowski z Politechniki Gdańskiej oraz dr Janusz Granatowicz z firmy Energa Invest Gdańsk.










Napisz komentarz
Komentarze