Zeznania podatkowe PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 należy składać do 30 kwietnia, a PIT-28 do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym, za który dokonywane jest rozliczenie.
PIT przez... Internet
Wypełnione zeznanie mamy obowiązek złożyć do 30 kwietnia 2012 r., kierując je do Urzędu Skarbowego przy ul. Gdańskiej. Czekanie jednak z rozliczeniem do ostatnich dni kwietnia to zazwyczaj stres związany z kolejkami w Urzędzie Skarbowym czy na poczcie oraz niepotrzebny pośpiech. Można tego uniknąć.
- Coraz popularniejsze staje się rozliczanie w formie elektronicznej – mówi Wiesława Dróżdż, rzecznik Administracji Podatkowej w Ministerstwie Finansów. - To najszybszy i najprostszy sposób złożenia zeznania rocznego. PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39 wraz z załącznikami można wysłać drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W przypadku popełnienia błędu w formularzu w ten sam sposób składa się korektę tych deklaracji. Najprościej zrobić to korzystając z darmowego i wygodnego programu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Aplikacja dostępna jest na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl oraz www.szybkipit.pl. Dowodem złożenia zeznania w tej formie jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które zawiera m.in. datę przyjęcia zeznania przez system e Deklaracje.
Bezpłatny system www.e-deklaracje.gov.pl umożliwia łatwe składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną nie tylko podatnikom, ale także płatnikom. Ci ostatni, zwłaszcza zatrudniający dużą liczbę pracowników, mogą liczyć na istotną oszczędność czasu i pieniędzy. Z takiej możliwości korzysta m.in. Ministerstwo Finansów i administracja skarbowa. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się także na wybór tej formy składania deklaracji podatkowych.
- Oprócz deklaracji dotyczących podatku VAT i CIT drogą elektroniczną mogą być składane także m.in. informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) oraz roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika (PIT-40) - informuje Wiesława Dróżdż. - Deklaracje w takiej formie przekazywać można nie tylko do urzędów skarbowych, ale także samym pracownikom, co daje dodatkowe oszczędności. To najszybsza, najwygodniejsza, a przede wszystkim najtańsza forma rozliczeń z urzędem skarbowym w porównaniu z rozliczeniem w tradycyjnej formie.
Uwaga zmiany!
Najważniejszą zmianą w deklaracjach podatkowych PIT za rok 2011 składanych w 2012 r. jest niewątpliwie wpisywanie numeru PESEL zamiast numeru NIP. Na podstawie numeru NIP identyfikowani będą jedynie przedsiębiorcy. Obecnie identyfikatorem podatkowym jest: numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem, PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług; NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu.
Stąd też tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą lub będący zarejestrowani dla celów podatku VAT na rocznych deklaracjach podatkowych podadzą numer NIP (jest to jedna z pierwszych pozycji deklaracji, na samej górze strony nr 1).
Zeznanie możemy złożyć także osobiście w urzędzie skarbowym, gdzie otrzymamy potwierdzenie jego złożenia; nadać listem poleconym w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego (Poczta Polska), wówczas będziemy mieć pewność, że list z zeznaniem dotrze do urzędu skarbowego; wrzucić do „urzędomatu” (jest to specjalne urządzenie do przyjmowania dokumentów podatkowych wydające potwierdzenie ich przyjęcia), które mogą być umieszczone nie tylko w urzędzie skarbowym, ale także w innych miejscach, np. w urzędzie gminy.
Pamiętajmy, że wcześniejsze złożenie zeznania nie oznacza konieczności jednoczesnego zapłacenia podatku. Czas na to mamy do końca kwietnia.
W tym roku po raz ostatni odliczamy od podatku ulgę za Internet! Uproszczeniu ulega rozliczenie ulgi internetowej. Nie ma obecnie obowiązku udowadniania, że z sieci korzystało się w miejscu zamieszkania. Na zmianie skorzystają podatnicy użytkujący sieci bezprzewodowe w telefonach, sieci typu wire-less, czy użytkownicy przenośnych modemów podłączanych np. do laptopów.
Ułatwieniu podlega również system dokumentowania wydatków, uprawniających do ulg podatkowych, w szczególności nie występuje już konieczność posiadania faktury za Internet.
Co można odliczyć, jakie popełniamy błędy
Podpowiada Danuta Lesińska, starszy specjalista Samodzielny Referat Organizacji i Logistyki z Urzędu Skarbowego w Tczewie.
● Od dochodu można odliczyć:
- darowizny, wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, zwrot nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, jeżeli nie zostały one potrącone przez płatnika, wydatki z tytułu użytkowania sieci Internet, wydatki na nabycie nowych technologii, wydatki na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego, na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności, na spłatę kredytu bankowego lub pożyczki z zakładu pracy, otrzymanych w latach 1992-1993 na cele mieszkaniowe (prawa nabyte).
● Od podatku można odliczyć:
ulgę za wyszkolenie uczniów lub z tytułu zatrudnienia pracowników w celu przygotowania zawodowego, przyznaną na podstawie decyzji urzędu skarbowego, składki na ubezpieczenia społeczne opłacone przez osobę prowadzącą gospodarstwo domowe z tytułu zawarcia umowy aktywizacyjnej z osobą bezrobotną (prawa nabyte), ulgę z tytułu wychowania dzieci, ulgę abolicyjną.
Ponadtonależy pamiętać o możliwości odliczenia wydatków mieszkaniowych poniesionych
w latach ubiegłych, jeżeli wydatki te nie znalazły pokrycia odpowiednio w dochodzie lub podatku za te lata.
● Najczęściej popełniane błędy:
- nieprawidłowe kwoty należnych i wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej;
- odliczanie składki zdrowotnej w kwocie przekraczającej 7,75% podstawy wymiaru tej składki;
- składane zeznania nie zawierają wszystkich informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).
Rozliczanie PIT - już bez NIP, jeszcze z ulgą internetową...
Informację o twoich dochodach płatnik miał obowiązek wysłać do końca lutego. Masz więc już wszystkie niezbędne dane, by rozliczyć się za 2011 r. Nie zwlekaj do ostatniej chwili. Ministerstwo Finansów przygotowało szereg ułatwień, np. akcja Szybki PIT.
- Opr. (Pegas)
- 17.03.2012 00:00 (aktualizacja 13.08.2023 20:36)
Data dodania:
17.03.2012 00:00
Reklama
Reklama










Napisz komentarz
Komentarze