Przed głosowaniem radni Platformy Obywatelskiej sugerowali, żeby raz jeszcze zastanowić się nad wysokością opłat.
- Przyjmując metodę naliczania opłat od osób okazuje się, że jako miasto możemy mieć jedną z najdroższych stawek - stwierdził radny Roman Kucharski. - W Słupsku, w mieście od nas większym, stawki wynoszą 9 za odpady segregowane i 12 zł. Moim zdaniem nasza stawka jest za wysoka. Może warto wrócić do tematu w lutym?
Prezydent apelował z kolei, aby już raz przeniesione głosowanie nad uchwałami śmieciowymi w końcu doprowadzić do skutku.
- Oczywiście, że można uchwalić znacznie niższe stawki, pytanie tylko, jak po przetargach i egzekucji opłat gminy na tym wyjdą - mówił Mirosław Pobłocki. - Radni otrzymali szczegółową kalkulację tej stawki do analizy. Jeżeli radny Kucharski uważa, że stawka jest za wysoka, to proszę pokazać, w którym miejscu kalkulacja jest błędna. Nie wiem, jak będą przebiegały przetargi, ale wszystko na to wskazuje, że po ich przeprowadzeniu stawki zostaną obniżone. Terminy niestety biegną i dzisiaj jest ostatni dzień, kiedy musimy podjąć uchwałę. W przeciwnym razie grożą nam kary finansowe, a wojewoda zapowiedział wyraźnie, że narzuci bardzo niskie stawki.
Wkrótce może się okazać, że uchwały i tak trzeba będzie zmienić. Na podpis prezydenta czeka znowelizowana ustawa. Samorządowcy – którzy wprost nazywają ją bublem prawnym – liczą, że zmieniony dokument pozwoli na wypracowanie bardziej sprawiedliwej dla mieszkańców metody naliczania opłat.
Ostatecznie radni przyjęli wszystkie uchwały. W głosowaniu nad tą najważniejszą – o wysokości nowych opłat – od głosu wstrzymali się radni PO.
Przypomnijmy, że nowe przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wejdą w życie wraz z początkiem lipca. Odtąd to właśnie gminy, jako właściciele odpadów, będą odpowiadać za ich odbiór i zagospodarowanie. Prognozowane wpływy z opłat za śmieci do miejskiego budżetu oszacowano na ok. 8 mln złotych rocznie.
Wysokość opłaty uzależniona będzie od danych zawartych w deklaracji, czyli liczby mieszkańców danej nieruchomości i sposobu gromadzenia śmieci - selektywnego (uprawniającego do niższych opłat) lub nie. Opłatę należy wnieść w terminie do 15 dnia każdego miesiąca za dany miesiąc kalendarzowy. Opłatę należy uiszczać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego lub gotówką w kasie urzędu. Deklaracje, które będą później weryfikowane, muszą zostać złożone w urzędzie do końca marca 2013 r.
Reklama
Uchwały „śmieciowe” przegłosowane
Tczewscy radni przyjęli pakiet pięciu uchwał „śmieciowych”, w tym nowe stawki opłat. Od 1 lipca za wywóz i utylizację odpadów zapłacimy miesięcznie 18,60 zł od osoby lub 13 zł w przypadku segregacji śmieci.
- 01.02.2013 13:27 (aktualizacja 13.06.2023 18:27)

Reklama










Napisz komentarz
Komentarze