sobota, 13 grudnia 2025 04:42
Reklama

Jak powstają lody? Od hali produkcyjnej do sklepowej lodówki

Choć jeszcze niedawno większość Polaków kupowała lody wyłącznie w okresie wakacyjnym (według niektórych badań w ciągu czterech miesięcy z rynku „znikało” blisko 3/4 rocznej produkcji), obecnie ten trend uległ pewnej zmianie. Coraz więcej osób sięga po mrożone desery nie tylko, gdy temperatury przekraczają 20 stopni Celsjusza. To ważna informacja dla producentów. Szybka reakcja na potrzeby konsumentów pozwala być o krok przed konkurencją. O czym trzeba pamiętać, wchodząc na rynek z nowymi produktami? Sprawdzamy, jaką drogę pokonują lody, zanim trafią do koszyków klientów.
  • 30.04.2021 12:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jak powstają lody? Od hali produkcyjnej do sklepowej lodówki

Po pierwsze: wysokiej jakości składniki i odpowiednia konsystencja

Proces powstawania lodów, które trafiają do sklepów, składa się z kilku faz: przygotowania mieszanki, pasteryzacji, napowietrzania, dojrzewania, zamrażania i hartowania. Co można znaleźć w składzie? Oprócz owoców (świeżych lub mrożonych) do lodów dodaje się także cukier lub substancje słodzące, jajka, mleko lub śmietankę, zagęszczone soki owocowe do korekty barwy, stabilizatory (zazwyczaj gumę guar lub mączkę chleba świętojańskiego), emulgatory (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych) oraz dodatki (np. kakao, laska wanilii, rodzynki, orzechy). Kluczową rolę w procesie powstawania lodów odgrywa temperatura.

Po drugie: Bezpieczne i trwałe opakowanie

Producenci mrożonych deserów najchętniej sięgają po opakowania wykonane z trwałego i odpornego na działanie wilgoci oraz niskich temperatur tworzywa sztucznego. Kuweta do lodów powinna być wykonana z materiałów dopuszczonych do bezpośredniego kontaktu z żywnością (najczęściej jest to polipropylen oraz polistyren). Plastik, dzięki swoim właściwościom, jest lekki i łatwy w obróbce, a przy tym odporny na uszkodzenia mechaniczne.

Po trzecie: magazynowanie i dystrybucja

Producenci lodów muszą zadbać o odpowiednie warunki przechowywania i transportowania. Raz rozmrożone lody nie powinny być nigdy powtórnie zamrażane! Takie działanie może prowadzić do utraty ich właściwości (lody o złej konsystencji będą się źle nakładały), a w niektórych przypadkach nawet do problemów gastrycznych. Nie warto więc ryzykować utraty klientów i zadbać o odpowiednie warunki w trakcie magazynowania i przewozu do punktów sprzedaży.

Po czwarte: marketing

Rosnąca konkurencja sprawiła, że producenci lodów poszukują rozwiązań, które wpłyną na zwiększenie sprzedaży. Etykieta na opakowaniu jest źródłem informacji o produkcie, ale nie tylko – także o marce i jej filozofii. A to, jak pokazują badania, coraz ważniejszy czynnik zakupowy. Konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale także skład i materiały, z których zostało wykonane opakowanie. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się etykiety wykonane w technologii IML. Odporne na wilgoć, działanie niskich temperatur, promieni słonecznych i uszkodzenia mechaniczne, a także, co warte podkreślenia w czasach, w których tak wiele mówi się o prawidłowej segregacji odpadów, w pełni recyklingowalne.


 

Materiał Partnera


Reklama
Reklama
Reklama