piątek, 19 kwietnia 2024 02:03

„Żółte tablice” - zalety i wady ich posiadania

Samochody zabytkowe traktowane są według innych zasad w urzędach niż zwykłe pojazdy. Modele, którym udało się spełnić warunki postawione przed pojazdem określanym mianem zabytku, mogą otrzymać żółte tablice rejestracyjne, stanowiące znak wyróżniający je spośród innych samochodów poruszających się po polskich drogach. Ale choć status pojazdu zabytkowego daje jego właścicielowi wiele przywilejów, to wiąże się on również z obowiązkami, którym będzie musiał sprostać.
  • 27.09.2018 12:15
  • Autor: Grupa Tipmedia
„Żółte tablice” - zalety i wady ich posiadania

Tańsze ubezpieczenie

To jedna z największych pokus skłaniających do zarejestrowania samochodu jako zabytek. Posiadacz pojazdu zabytkowego zyskuje bowiem możliwość zawierania krótkoterminowych umów ubezpieczeniowych bez konieczności zachowania ciągłości ubezpieczenia. W praktyce oznacza to tyle, że może on wykupić ubezpieczenie na czas kiedy auto pozostaje w ruchu, a zrezygnować z niego wtedy, gdy jest garażowane. Nie może to być jednak okres krótszy niż miesiąc.

Opłacalna inwestycja

Dla jednych zakup starego i wyniszczonego klasyka to spełnienie marzeń związanych z odrestaurowywaniem i doprowadzaniem go do stanu używalności, dla innych sposób na lokatę kapitału. I to nie byle jaką, bo niekiedy bardzo opłacalną. Samochody zabytkowe to jedyne auta, które wraz z wiekiem zyskują na wartości. Udokumentowane są przypadki kiedy to auta produkowane w Polsce w latach wczesnego socjalizmu, kilkukrotnie przekraczały swą pierwotną wartość, w przeliczeniu na siłę nabywczą pieniądza. Trzeba jednak wiedzieć, jakie egzemplarze mają szansę podwoić lub nawet potroić swoją wartość. Najczęściej są to te najrzadsze, które w dodatku w jakiś sposób zapisały się na kartach historii.

Kłopotliwe naprawy

Jak widać, lista przywilejów wynikających z posiadania zabytku nie jest długa, ale też podobnie krótka jest liczba problemów, z jakimi będzie musiał się zmierzyć jego właściciel. Wśród najpowszechniejszych wymienić można trudność w znalezieniu oryginalnych części. Kłopotem jest też to, że chcąc przeprowadzić jakąkolwiek naprawę lub zaingerować w stan techniczny samochodu, trzeba mieć zgodę konserwatora zabytków.

Inwestujący w samochody zabytkowe czasem zapominają, że równie szybko co mogą na nich zarobić, mogą też stracić. Dlatego chcąc uchronić się od kosztów związanych z naprawą uszkodzonego klasyka, warto zainwestować w dedykowane mu ubezpieczenie.

Więcej szczegółów pod adresem https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/

--- Artykuł sponsorowany ---