piątek, 29 marca 2024 01:02
Reklama
Reklama

Malborczycy od lipca pojadą autobusami za darmo! Malbork bez biletów autobusowych

Malbork będzie pierwszym miastem w województwie pomorskim, które wprowadzi darmową komunikację miejską. Ostatecznie 12 radnych było za tą uchwałą, 4 przeciw i 4 się wstrzymało (stan RM w Malborku - 20 radnych). Malbork będzie pierwszym miastem w woj. pomorskim z bezpłatnymi autobusami.
Malborczycy od lipca pojadą autobusami za darmo! Malbork bez biletów autobusowych

Autor: malbork1.pl

O nowej uchwale poinformował na swoim profilu Facebook'owym burmistrz Malborka – Marek Charzewski:

„Podczas dzisiejszej XLVI sesji Rady Miasta Malborka większością głosów radni zadecydowali, że od 1 lipca 2022 roku wprowadzone zostaną bezpłatne usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym świadczonym przez Miejski Zakład Komunikacji w Malborku. Dzisiaj podjęto również decyzję o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania w naszym mieście.”

Malbork jak Szczecinek

- Przygotowywaliśmy się do wejścia do tego systemu innowacyjnego kilka lat – mówi Jan Tadeusz Wilk – z-ca burmistrza Malborka. - Gdańsk, Gdynia, Sopot przygotowało system wspólnych biletów tzw. biletu metropolitarnego, ale trwało to tyle lat, że zmieniło się już dwóch prezesów metropolii. Dołączenie do tego systemu sprzedaży biletów kosztowałoby nas ponad 3 mln zł. Postanowiliśmy nie dopłacać do tego systemu, a raczej przeanalizować system bezpłatnej komunikacji miejskiej. Odwiedziliśmy Szczecinek, który wprowadził takie rozwiązanie i stwierdziliśmy, że przy dołożeniu niewielkich pieniędzy nasi mieszkańcy mogą jeździć za darmo.

 

Dodajmy, że Malbork w ostatnim czasie zainwestował w miejską firmę autobusową poprzez zakup sześciu autobusów elektrycznych, a planuje się zakup kolejnych trzech mniejszych.

- Spodziewamy się zwiększenia liczby pasażerów i odciążenia ruchu samochodowego w mieście – uzupełnia T. Wilk. - W Polsce ponad 50 gmin zdecydowało się na bezpłatną komunikację miejską. Nikt z kim rozmawialiśmy jeszcze się z tego systemu nie wycofał. Oszczędzimy na kasownikach, na legalizacji kasowników, na 4 konduktorach, którym będą przydzielone inne zadania. Te 20 proc. marży za sprzedane bilety nie jest wielką kwotą. Jej połowa to koszt dystrybucja i produkcja biletów. Być może nie oszczędzimy, ale na pewno wyjdziemy na zero. Przy obecnych kosztach benzyny i prądu liczymy, że wielu mieszkańców zdecyduje się na transport autobusowy. Na początku trudno było przekonać radnych do tego kroku, ale później pojawiało się coraz mniej kontrargumentów. Głównym zarzutem przeciwników takiego rozwiązania było twierdzenie, że to.. propaganda burmistrza. Ale to radni podejmują decyzję nie burmistrz.

 

Więcej dotacji niż zarobku!

Zdaniem zastępcy burmistrza wprowadzenie darmowych przejazdów jest zasadne m.in. dlatego, że wpływy z biletów nie przekraczały 1,2 mln/rocznie. Jeżeli autobusy będą darmowe, to skąd środki na ich utrzymanie?

- Miasto dofinansowywało Miejski Zakład Komunikacji kwotą ok. 2,5 mln zł pod pretekstem rekompensowania zniżek: kombatantów, emerytów, żołnierzy, studentów czy dzieci. Nasz MZK więcej otrzymywał dotacji niż zarabiał! W pandemii było jeszcze gorzej. Teoretycznie by powstał jakiś dochód konieczna byłaby dotacja ok. 1,2 mln zł. W tym roku przekażemy ok. 800 tys. zł., a w kolejnym 1,2-1,5 mln zł. Ostatnio wygraliśmy proces z firmą, która blokowała nam miejsca parkingowe, jeżeli powierzymy obsługę płatnych parkingów MZK, to zakład jest w stanie zarobić na tym ponad 1 mln zł. Rozszerzyliśmy podczas ostatniej sesji także strefę płatnego parkowania więcej niż o 100 proc. Dlatego w tym roku spodziewamy się wpływów ok. 800 tys. zł, a w następnym nieco więcej. Tak kwota zostanie przekazania do MZK. Zatem nie planujemy poszukiwania środków budżetowych na utrzymanie autobusów miejskich. Być może 100 – 200 tys. zł trzeba będzie dołoży, ale cel społeczny – zmniejszenie korków ulicznych w mieście i wsparcie mieszkańców w obliczu drożyzny – zostanie osiągnięty.

Dodajmy, że nie tylko małe miejscowości jak Szczecinek czy Lidzbark Warmiński, Lubin czy Mława decydują się na takie rozwiązania. Dodajmy, że Mława liczy ponad 70 tys. mieszkańców. Jest zatem większym miastem niż Tczew czy Malbork. W lutym br. także w Olsztynie podczas sesji miejskiej dyskutowano o zniesieniu opłat za przejazdy autobusowe. Dyskusja rozgorzała przy okazji wprowadzania kolejnych podwyżek cen biletów.

Nie wszyscy malborczycy są zachwyceni pomysłem swoich władz. Część uważa, że miasto po to wprowadziło równocześnie dodatkowe płatne strefy parkowania, by odpowiednio zrekompensować (czego nie kryje w naszym tekście z-ca burmistrza) darmowe przejazdy autobusowe. Inni uważają, że to rozdawnictwo, a jeszcze inni, że teraz czas na polepszenie atrakcyjności rozkładów jazdy i lepszego ich dostosowania do przyjazdów pociągów z Gdańska czy Elbląga...

(tomm)

Fot. malbork1.pl/profil FB MarekCharzewski

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama