piątek, 29 marca 2024 00:34
Reklama
Reklama

Pomorscy nauczyciele z Solidarności Oświaty w Gdańsku protestują przeciwko zmianom w statusie nauczyciela oraz Karcie nauczyciela

Rada Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdańsku ws. powołania Sztabu Protestacyjnego ogłosiła powołanie Sztabu Protestacyjnego w związku z planowanymi zmianami w statusie zawodowym nauczycieli Ministerstwa Edukacji i Nauki z 21 września br. - Nauczycielska „Solidarność” czuje się oszukana. Związkowcy oświadczają, że rząd nie jest godny zaufania. W związku z tym powołali sztab protestacyjny – możemy przeczytać na stronie związkowców na Facebook'u.
Pomorscy nauczyciele z Solidarności Oświaty w Gdańsku protestują przeciwko zmianom w statusie nauczyciela oraz Karcie nauczyciela

Autor: NSZZ "S" Sekcja Oświaty w Gdańsku

W uchwale Rady Międzyregionalnej związku czytamy:

 

„Głównymi przyczynami powołania Sztabu jest negatywnie oceniany projekt zmian statusu zawodowego nauczycieli, przedstawiony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki 21 września br., a także brak realizacji Porozumienia NSZZ „Solidarność” oświatowej z Rządem RP z 7 kwietnia 2019 r.

 

Wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec:

 

Braku zapisania w projekcie propozycji corocznej waloryzacji wynagrodzeń (indeksacji), która zgodnie ze stanowiskiem Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z 21 maja 2018 r. powinna odnosić się do średniej wynagrodzeń w gospodarce narodowej.

Braku zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na podwyżkę płac.

 

Braku gwarancji, że najbliższa podwyżka wynagrodzeń w oświacie nastąpi nie później niż 1 stycznia 2022 r.

 

Zdecydowanie sprzeciwiamy się:

 

Zwiększeniu pensum o 4 godz. Spowoduje to średni wzrost pracy nauczyciela do ponad 50 godzin tygodniowo (wg. badań Instytutu Badań Edukacyjnych z 2011 r. wynosi 46 godz. 40 min.).

 

Obligatoryjnej dostępności nauczycieli w szkole przez 8 godz. w tygodniu bez dodatkowego wynagrodzenia i bez zabezpieczenia warunków, tym samym do powrotu tzw. godzin karcianych w znacznym zwiększeniu (było od 1 do 2, które likwidowała poprzedniczka ministra Przemysława Czarnka – minister Anna Zalewska. A biurokracji miało być mniej).

 

Likwidacji świadczenia urlopowego, zagwarantowanego w Karcie nauczyciela, poprzez zmniejszenie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

 

Zmniejszeniu wymiaru urlopu wypoczynkowego.

 

Zmniejszeniu dodatku wiejskiego.

 

Likwidacji świadczenia na start.

 

Likwidacji dodatku uzupełniającego w przypadku nieosiągania średnich wynagrodzeń.

 

Rada niezwykle krytycznie ocenia fakt, iż do propozycji tak radykalnych zmian, i to bez zabezpieczenia finansowego, dochodzi w czasie zagrożenia kolejną falą pandemii, nauczania zdalnego, hybrydowego. Nauczyciele stali się cichymi bohaterami zachowania elementarnego ładu społecznego, rodzinnego, edukacyjnego i fundowanie im – w miejsce podziękowań – kolejnego stresu, negatywnych emocji, jest z moralnego punktu nie do przyjęcia. Także w obliczu nadchodzącego Dnia Edukacji Narodowej”.

 

Rada przejęła jeszcze dwa dokumenty, które będą wykorzystywane w trakcje akcji protestacyjnej. Chodzi o:

 

Dokumenty Krajowej Sekcji. W załączeniu 3 dokumenty Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność: 3/ Stanowisko ws. „Propozycji MEiN zmian pragmatyki zawodowej nauczycieli” z 21 września br., 2/ Komunikat z obrad Rady KSOiW, 3/ Prezentacja ilustrująca rzeczywiste wzrosty wynagrodzeń wynikające z propozycji MEiN (a właściwie ich brak).

 

Sprzeciw wobec zbyt dużej liczby uczniów w klasach. Załączamy pismo, które Sekcja Gdańska skierowała do przewodniczącej „S” oświatowej w Kolbudach, popierające ich dążenie, aby ograniczyć liczebność uczniów w klasach czwartych (są tam 3 klasy IV SP po 28 uczniów, czyli można dokonać podziału na cztery oddziały, po 21 uczniów). Poruszające są uwagi nauczycieli o rzeczywistych problemach w szkołach – w dobie epidemii:

 

„Wielomiesięczne nauczanie zdalne uniemożliwiło dzieciom obecnych klas czwartych wypracowanie oczekiwanych postaw w grupie rówieśniczej i wdrożenie do samodzielności tak niezbędnej w kolejnym etapie edukacyjnym. Uczniowie częściej niż zwykle to bywało wchodzą w konflikty z kolegami, nie potrafią wykonywać prostych poleceń, mają trudności ze skupieniem uwagi. Obserwujemy u nich wielkie problemy z zadaniami wymagającymi umiejętności manualnych innych niż obsługa klawiatury komputera”.

 

Opr. (tomm)/NSZZ „Solidarność” Oświaty w Gdańsku

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama