czwartek, 28 marca 2024 13:49
Reklama
Reklama

Za nami urodziny symbolu Tczewa. Przypominamy historię powstawania naszego rekordzisty

160 lat temu, 12 października 1857 r., został oddany do użytku most kolejowo-drogowy na Wiśle w Tczewie. W niniejszym artykule przybliżymy czytelnikom historię powstania i szczegóły techniczne tej wspaniałej konstrukcji.
Za nami urodziny symbolu Tczewa. Przypominamy historię powstawania naszego rekordzisty

Autor: archiwum/Dawny Tczew

Decyzja o budowie mostu przez Wisłę była bezpośrednio związana z wytyczeniem przebiegu Kolei Wschodniej. Władze Królestwa Prus, na czele z królem, szybko zdały sobie sprawę, że transport kolejowy posiada nie tylko znaczenie gospodarcze. Ze względów politycznych i militarnych ważne było połączenie stolicy państwa, Berlina, z Królewcem, największym pruskim miastem na wschodzie.


Z pięciu przęseł wyszło... sześć

Budowa linii kolejowej miała być pokryta całkowicie z funduszy państwowych. Rozważano kilka wariantów trasy, ostateczna decyzja co do przebieg Kolei Wschodniej i miejsca budowy mostu zapadła 14 stycznia 1845 r. Na podstawie dekretu królewskiego z 6 lipca 1845 r. powołano specjalną komisję z siedzibą w Tczewie, której zadaniem była budowa mostów na Wiśle i Nogacie oraz regulacja Wisły.

Zadanie wzniesienia mostów kolejowych przez Wisłę i Nogat powierzono Carlowi Lentze (1801 – 1883), który był odpowiedzialny za koncepcje i całkowity projekt budowlany. Kierownikiem biura technicznego został Szwajcar  Rudolf Eduard Schinz (1812 – 1855), odpowiedzialny za wszystkie obliczenia i szczegóły konstrukcyjne, a projektantem portali i wież Friedrich August Stüler (1800 – 1865).  Początkowo Lentze planował budowę pięcioprzęsłowego, stalowego mostu wiszącego. Po dwóch wizytach studyjnych we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Irlandii, zdecydował się na stworzenie sześcioprzęsłowego mostu belkowego z równoległymi, kratowanymi ścianami, który był rozwinięciem koncepcji mostu rurowego Britannia.                            


Z granitu, bazaltu oraz piaskowca

Przygotowania do budowy mostów w Tczewie i w Malborku rozpoczęły się w roku 1845. Na jej potrzeby zbudowano dużą cegielnię w Knybawie oraz młyn cementowy i Królewską Fabrykę Maszyn w Tczewie. (...)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PO - pruska odnowa 16.10.2017 07:48
Czy "dawni tczewianie" mogliby pokazać co przedstawiały płaskorzeźby na tym moście

folksdojcz miejscowy 15.10.2017 17:14
Polacy zepsuli, to muszą oddać naprawiony.

przyjezdny 15.10.2017 11:52
Skąd w tczewiakach taki upór w ratowaniu dziedzictwa pruskiego, czyżby większość to folksdojcze?

Reklama