W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej możesz uzyskać pomoc lekarską w przypadkach nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia. Pomoc udzielana jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 rano, a także całodobowo w soboty, niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy.
Kto może skorzystać?
Z pomocy tej może skorzystać każdy ubezpieczony pacjent, jeśli istnieją ku temu przesłanki medyczne. Co ważne, w ramach podstawowej opieki lekarskiej w nocy i święta, nie obowiązuje rejonizacja ani skierowania. Dlatego możesz korzystać z pomocy medycznej w dowolnym miejscu, w każdej z placówek świadczących pomoc lekarską na terenie całego kraju. Tym samym nie składasz deklaracji wyboru lekarza, tak jak ma to miejsce w przypadku świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej. Stosowanie przez placówki medyczne zasad rejonizacji byłoby w tym przypadku działaniem stanowiącym naruszenie praw pacjenta. W przypadku odmowy pomocy, można skierować skargę do oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia czy też bezpośrednio do Rzecznika Praw Pacjenta.
Zasady udzielania pomocy medycznej w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
Ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej możesz korzystać w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, a także w związku z potrzebą zachowania ciągłości leczenia. Z tej formy pomocy możesz skorzystać także w sytuacji, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na twój stan zdrowia.
Jeśli zaistnieje taka potrzeba, poradnia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej ma obowiązek orzekać o czasowej niezdolności do pracy i wystawić stosownie do tej oceny zwolnienie lekarskie. Receptę na przepisane leki możesz wykupić w aptece całodobowej. Adresy takich aptek można znaleźć w internecie, jak również na stronie internetowej starostwa lub gminy. Informacja o dyżurnej aptece powinna też być umieszczona w witrynie najbliższej apteki.
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej mamy zagwarantowaną m.in. poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych podczas wizyty w placówce medycznej świadczącej tego rodzaju formę pomocy. Możemy także liczyć na telefoniczną poradę lekarską lub w przypadkach uzasadnionych naszym złym stanem zdrowia. (…)